ارزنده‌ترین‌هاتحلیل صنعت

تحلیل بنیادی صنعت نیروگاهی- ارزنده‌ترین‌ سهام نیروگاهی در بورس کدام‌اند؟

صنعت برق یکی از صنایع بزرگ و استراتژیک کشور است. مصرف برق در بخش خانگی عمدتا شامل روشنایی و استفاده از لوازم خانگی و خنک‌کننده است. در بخش صنعت نیز در صنایع آهن، فولاد، مس، پتروشیمی، سیمان، قند و شکر و نساجی انرژی زیادی مصرف می‌شود. برخی از این صنایع برای تامین بخشی از انرژی مصرفی خود اقدام به ساخت نیروگاه‌های تخصصی کرده‌اند. سهام برخی از شرکت‌های نیروگاهی در بورس عرضه شده‌اند. در این مقاله لیستی از ارزنده‌ترین سهام نیروگاهی بر اساس شاخص P/E فوروارد معرفی شده است. در این ارزیابی بر اساس 2 سناریو مختلف افزایش نرخ فروش و افزایش قیمت سوخت، تحلیل بنیادی سهام نیروگاهی مانند بجهرم، بمپنا، آبادا و… بررسی شده است.

صنعت نیروگاهی در بورس

ایران دارای منابع گسترده و غنی انرژی می‌باشد. صنعت برق ایران از لحاظ ظرفیت تولید در جایگاه نخست منطقه غرب آسیا قرار دارد. تولید نیرو مهم‌ترین بخش صنعت برق است. نیروگاه‌ها به چهار دسته، حرارتی (گاز، بخار، سیکل ترکیبی و بخار)، نیروگاه‌های آبی، نیروگاه‌های بادی و نیروگاه خورشیدی تقسیم می‌شوند. بررسی منابع تامین انرژی برق کشور نشان می‌دهد بیش از 84 درصد از ظرفیت نیروگاه‌های کشور از نوع نیروگاه حرارتی است که عمدتا از سوزاندن گاز، برق تولید می‌کنند. حدود 14 درصد نیز از محل نیروگاه‌های برق‌آبی و حدود 2 درصد از نیروگاه‌های هسته‌ای بوشهر و انرژی‌های تجدیدپذیر بادی و خورشیدی تامین می‌شود.

شرکت‌های نیروگاهی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار، در گروه عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم قرار دارند. سوخت تمامی نیروگاه‌های بورسی ایران از نوع حرارتی هستند. از شرکت‌های نیروگاهی بورسی می‌توان به شرکت تولید نیروی برق آبادان، تولید نیروی برق دماوند، توسعه مسیر برق گیلان، نیروگاه زاگرس کوثر و… اشاره کرد که در ادامه بازدهی هریک مورد بررسی قرار گرفته است.

بازدهی یک‌ماهه شرکت‌های نیروگاهی

در ادامه بازدهی شرکت‌های نیروگاهی بورسی در بازه زمانی 4 اردیبهشت الی 4 خرداد 1401 بررسی شده است. در این یک ماه بازدهی تمامی شرکت‌های نیروگاهی به‌جز شرکت تولید برق ماهتاب کهنوج، مثبت بوده است.

شرکت برق و انرژی پیوند گستر پارس با نماد «بپیوند» که به‌عنوان مالک نیروگاه سیکل ترکیبی 714 مگاواتی قم فعالیت می‌کند، در یک ماه گذشته بیشترین بازدهی (39 درصد) را میان شرکت‌های نیروگاهی داشته است. نمادهای بزاگرس، بفجر و ونیرو نیز در این مدت بیش از 20 درصد بازدهی داشته‌اند.

بازدهی یک‌ماهه نیروگاهی‌ها

بازدهی سه‌ماهه شرکت‌های نیروگاهی‌

عمده شرکت‌های نیروگاهی حاضر در بورس در 3 ماه گذشته (4 اسفند 1400 تا 4 خرداد 1401) بیش از 30 درصد بازدهی داشته‌اند. شرکت تولید و مدیریت نیروگاه زاگرس کوثر میان سهام نیروگاهی در بازه زمانی فوق، با 99 درصد بیشترین بازدهی را داشته است. جدول زیر بازدهی سهام تمامی شرکت‌های نیروگاهی را در سه ماه گذشته نشان می‌دهد. طبق این جدول صنعت نیروگاهی در 3 ماه گذشته بازدهی قابل‌توجهی داشته است.

بازدهی سه‌ماهه نیروگاهی‌ها

تحلیل بنیادی سهام نیروگاهی

مواد اولیه تولید انرژی، گاز طبیعی و گازوئیل است که توسط وزارت نیرو تامین می‌شود و نیروگاه‌ها تنها مبدل انرژی هستند. همچنین با توجه به تعیین نرخ انرژی توسط وزارت نیرو و عدم اجازه صادرات برق به نیروگاه‌ها، انرژی تولید شده به مشتری عمده که همان وزارت نیرو است به صورت ریالی فروخته می‌شود. بنابراین نیروگاه‌ها از نرخ‌های جهانی تبعیت نمی‌کنند و محصولات تولیدی خود را به‌صورت ریالی می‌فروشند.

قیمت‌گذاری برق به‌صورت رقابتی و تحت چهارچوب‌های هیئت تنظیم بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق ایران صورت می‌گیرد. قیمت برق تولیدی نیروگاه پس از ورود شرکت در بورس انرژی بر اساس عرضه و تقاضا و در چهارچوب قوانین و مقررات بورس انرژی، مصوبات هیئت مدیره بورس انرژی و سایر قوانین و مقررات ناظر بر تجارت برق در کشور تعیین خواهد شد.

در ادامه با در نظر گرفتن افزایش 70 و 100 درصدی نرخ برق، تحلیل بنیادی ارزنده‌ترین سهام نیروگاهی انجام شده است. جدول زیر EPS و P/E فوروارد منتهی به سال 1401 بهترین شرکت‌های نیروگاهی را در صورت افزایش 70 درصدی سوخت نشان می‌دهد.

افزایش 70 درصدی سوخت

طبق تحلیل بنیادی بجهرم در صورت افزایش نرخ برق سهام این شرکت با P/E فوروارد 7 ارزنده‌ترین سههم نیروگاهی در بورس محسوب می‌شود. پی بر ای فوروارد بجهرم در صورت افزایش 100 درصدی نرخ برق 5/6 پیش‌بینی شده است. لازم به ذکر است که در تحلیل این سهم تاثیرات ناشی از بهره‌برداری طرح جدید معادل 60 درصد ظرفیت از نیمه‌ی دوم سال در تحلیل سال مالی 1401 لحاظ شده است.

شرکت تولید برق عسلویه مپنا با نماد بمپنا در صورت افزایش 100 درصدی قیمت برق دارای پی بر ای فوروارد 7/4 است. بخش عمده‌ی سهام این شرکت متعلق به شرکت گروه مدیریت ایرانیان مپنا می‌باشد، لذا کنترل عمده ساختار مالکیت این شرکت متلق به مپنا می‌باشد.

افزایش 100 درصدی سوخت

در محصول تحلیل بنیادی P/E فوروارد تمامی شرکت‌های تولیدی وجود دارد. شما می‌توانید مفروضات شرکت‌ها را تغییر داده و P/E هر یک را طبق تحلیل خود مشاهده کنید. همچنین می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان انیگما شماره خود را در بخش دیدگاه‌ها وارد کنید.

5/5 - (3 رای)
۲ دیدگاه
    1. سلام، ما تلاش می‌کنیم در زمینه شرکت‌های بورسی و سهامی عام و تحلیل آن‌ها اطلاعات جامعی را در اختیار مخاطبان قرار بدهیم.

دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا