دسته‌بندی نشده

تحلیل بنیادی بهترین شرکت‌های صنعت لاستیک و پلاستیک با کمترین P/E

بهترین شرکت‌های صنعت لاستیک و پلاستیک به‌عنوان یکی از گروه‌های بورسی در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. این صنعت جزو صنایع پایین‌دستی پتروشیمی محسوب می‌شود و جایگاه مهمی در اقتصاد جهان دارد. در این مقاله تحلیل بنیادی سهام لاستیکی مانند پکرمان، پکویر، پتایر، پیزد و پاسا انجام شده است. هدف از این مقاله شناسایی بهترین شرکت‌های لاستیک‌ساز در بورس به لحاظ شاخص P/E فوروارد است.

در مقاله تحلیل بنیادی صنعت لاستیک و پلاستیک اطلاعات کاملی از انواع لاستیک و تایر و جزئیاتی مانند نوع قیمت‌گذاری محصولات و بسیاری دیگر موارد منتشر شده است.

گروه لاستیک و پلاستیک

شرکت‌های بورسی فعال در زمینه تولید محصولات پلاستیکی و پلیمری در گروه لاستیک و پلاستیک قرار می‌گیرند. در این صنعت نرخ‌گذاری و فروش محصولات کاملا داخلی می‌باشد و از گروه‌های ریالی بازار سرمایه محسوب می‌شود.

بخش عمده مواد اولیه شرکت‌‌های لاستیکی دلاری می‌باشد، بنابراین در صورت توافق برجام، احتمال کاهش قیمت دلار و در پی آن مواد اولیه شرکت‌ها وجود دارد؛ پس می‌توان انتظار داشت حاشیه سود شرکت‌های فعال در این گروه افزایش یابد. همچنین باتوجه به این‌که مواد اولیه صنعت لاستیک عمدتا دوده و کائوچو می‌باشد، قیمت جهانی نفت و فرآورده‌های نفتی به‌صورت غیرمستقیم در میزان سودسازی این شرکت‌ها تاثیرگذار هستند. گروه لاستیکی با ۱۲ شرکت فعال بورسی، در مجموع دارای ارزش بازار حدود 23 هزار میلیارد تومان است. مهم‌ترین شرکت‌های این گروه در زمینه تولید تایر فعالیت می‌کنند. در نمودار زیر ارزش بازار برخی از شرکت‌های این گروه نمایش داده شده است.

ارزش بازار در بررسی بهترین شرکت‌های صنعت لاستیک و پلاستیک

بازدهی شرکت‌های فعال در صنعت لاستیک و پلاستیک

شرکت‌های صنعت لاستیک و پلاستیک فعال در بورس از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون بازدهی مثبتی نسبت به گذشته داشته‌اند. به‌طور کلی در ۲ ماه ابتدای سال ۱۴۰۱ شاخص صنعت لاستیک حدود ۳۰ درصد بازدهی داشته است. در جدول زیر بازدهی شرکت‌های صنعت لاستیک و پلاستیک در سال 1401 نمایش داده شده است. طبق این جدول نماد پشاهن با حدود 209 درصد و پدرخش با 178 درصد بیشترین بازدهی را در سال گذشته داشته‌اند. نمادهای پاسا، پکرمان، پلوله و پلاست در سال 1401 بیش از 50 درصد بازدهی داشته‌اند.

ردیف نماد بازدهی یکساله
1 پشاهن 209%
2 پدرخش 178%
3 پاسا 144%
4 پکرمان 77%
5 پلوله 70%
6 پلاسک 57%
7 پتایر 40%
8 پسهند 39%
9 پارتا 32%
10 پیزد 18%
11 پکویر 17%
12 پلاست 5%

در تحلیل و بررسی بهترین شرکت‌های صنعت لاستیک و پلاستیک در سال گذشته نمادهای پیزد، پکویر و پلاست کمترین رشد قیمتی را داشته‌اند.

چارت قیمتی مواد اولیه شرکت‌های لاستیکی

مواد اولیه اصلی در صنعت لاستیک و پلاستیک کائوچوی مصنوعی و دوده صنعتی می‌باشد. در ادامه روند قیمتی کائوچو طبیعی باتوجه به قیمت جنوب شرق آسیا مورد بررسی قرار گرفته است.

چارت قیمتی کائوچوی طبیعی

همچنین در روزهای پایانی سال 1401 معاملات دوده در بورس کالا با نرخ حدود 33 میلیون تومان انجام شده است. این در صورتی است که قیمت دوده در این سال به 43 میلیون تومان نیز رسیده است. نمودار زیر چارت قیمتی دوده را نشان می‌دهد. این نمودار برگرفته از گزارش ماهانه شصدف می‌باشد.

چارت قیمتی دوده در تحلیل شرکت های لاستیک ساز

در ادامه به معرفی بهترین شرکت‌های صنعت لاستیک و پلاستیک در بورس توسط تیم تحلیلی انیگما پرداخته شده است.

تحلیل بنیادی بهترین شرکت‌های لاستیک‌ساز در بورس

جدول زیر شامل لیست بهترین شرکت‌های لاستیک‌ساز در بورس است. همچنین در این جدول EPS و P/E فوروارد منتهی به سال 1402 هر یک از این نمادها نیز آمده است.

EPS تحلیلی شرکت کویر تایر با نماد پکویر 738 ریال پیش‌بینی شده است. باتوجه به قیمت روز این نماد در تاریخ 1401/12/18 نسبت P/E این نماد 5/4 محاسبه شده است. این شرکت دارای طرح توسعه شامل 14,000 تن تایر رادیال سواری در حال انجام است که پیش‌بینی می‌شود در سال 1402 به بهره‌برداری برسد.

گروه صنعتی بارز که با ظرفیت اسمی تولید سالانه 31,000 تن تایر بایاس، 56,400 تن تایر رادیال و 4,400 تن تیوب و نوار مشغول به فعالیت است، از دیگر شرکت‌های ارزنده این صنعت است. این شرکت که با نماد پکرمان در بورس معامله می‌شود دارای P/E فوروارد 5/6 است.

مقاله مرتبط : لیست بهترین سهام با کمترین p/e تحلیلی

 

ردیف نماد EPS تحلیلی (ریال) P/E تحلیلی
1 پکویر 738 5/4
2 پکرمان 3,715 5/6
3 پتایر 237 6/3
4 پاسا 1,738 6/3
5 پیزد 721 18/5

از دیگر نمادهای موجود در لیست بهترین شرکت‌های صنعت لاستیک و پلاستیک می‌توان به نمادهای پتایر، پاسا و پیزد اشاره کرد. می‌توانید برای آشنایی بیشتر با تحلیل بنیادی و انواع رویکردهای آن مقاله تحلیل بنیادی چیست را مطالعه کنید.

در محصول تحلیل بنیادی انیگما می‌توان جزئیات تحلیل تمامی شرکت‌های تولیدی در بورس را مشاهده کرد. همچنین افراد می‌توانند با تغییر مفروضات در قیمت مواد اولیه یا محصولات در هر صنعت، تحلیل‌ شرکت‌ها را مطابق با پیش‌بینی خود بررسی کنند.


سوالات متداول

کدام شرکت لاستیک‌ساز کمترین P/E را دارد؟

شرکت کویر تایر با نماد پکویر با P/E فوروارد 5/4 دارای کمترین پی به ای فوروارد در این گروه است.

کدام نمادها در صنعت لاستیک و پلاستیک دارای پی به ای کمتر از 6 است؟

دو نماد پکویر و پکرمان دارای P/E تحلیلی کمتر از 6 است.

4.8/5 - (6 رای)
۶ دیدگاه
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا