اخبار بورسسود سهام

مجمع شکربن؛ بررسی سود سهام نقدی شرکت کربن ایران

جلسات مجمع عمومی عادی سالیانه با حضور سهامداران و مدیران هر شرکت به منظور ارزیابی عملکرد و اتخاذ تصمیمات مالی مهم برای آینده شرکت برگزار می‌شوند. شرکت‌های فعال در بازار سرمایه به منظور شفاف‌سازی در عملکرد خود موظف هستند حداکثر 4 ماه پس از پایان سال مالی نسبت به برگزاری مجمع سالیانه اقدام کنند. یکی از اقدامات مهم در این مجمع تعیین سود نقدی است. این سود شامل سهامدارانی است که در زمان برگزاری مجمع سهامدار شرکت باشند. در ادامه این مطلب به بررسی مجمع شکربن به‌عنوان قدیمی‌ترین شرکت تولیدکننده دوده صنعتی کشور پرداخته شده است.

  • پیشنهاد می‌شود پیش از بررسی مجمع این نماد، با تحلیل بنیادی شکربن و نحوه ارزش‌گذاری آن آشنا شوید.

مجمع عمومی عادی سالیانه

مجمع عمومی عادی سالیانه با حضور مدیران و سهامداران شرکت به صورت سالانه برگزار می‌شود و در آن به بررسی جوانب مختلف عملکرد شرکت در دوره‌های مالی گذشته و وضعیت مالی آن پرداخته می‌شود. علاوه بر این بحث و تصمیم‌گیری در خصوص برنامه‌ها و طرح‌های آتی شرکت از دیگر اهداف این مجمع است. سهامداران برای شرکت در این مجمع محدودیت نداشته و با دریافت برگ ورود به جلسه می‌توانند در مجمع حضور داشته باشند. هر سهامدار دارای یک حق رای است. در مجمع سالیانه پس از تصویب صورت‌های مالی از جمله صورت سود و زیان به تعیین میزان سود نقدی پرداخته می‌شود. سهامدارانی که حتی یک روز پیش از بسته‌شدن نماد، سهام خود را فروخته باشند، شامل دریافت سود مجمع نخواهند شد.

در ادامه سهامداران برای اطلاع از زمان و مکان برگزاری مجمع می‌بایست به سامانه کدال مراجعه کرده و با جستجو نماد مورد نظر به اطلاعات مربوطه دست پیدا کنند. علاوه بر آن بعد از برگزاری مجمع، خلاصه تصمیمات در همین سامانه بارگذاری می‌شود.

تاریخ و مکان برگزاری مجمع شکربن

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت کربن ایران بر اساس آگهی منتشرشده در سامانه کدال مورخ 1403/04/19 در خصوص دعوت به مجمع عمومی عادی سالیانه راس ساعت 10:00 روز شنبه مورخ 1403/04/30 در آدرس تهران، خیابان مطهری، بعد از قائم مقام فراهانی، پلاک 334، سالن شرکت بین‌المللی بازرسی کالای تجاری برگزار شد.

سهامداران حقيقی می‌توانستند شخصا يا از طريق وکيل با ارائه وکالت نامه رسمی يا قائم مقام قانونی شخص حقيقی صاحب سهم و در خصوص سهامداران حقوقی نيز نماينده يا نمايندگان شخص حقوقی صاحب سهم به شرط ارائه مدارک وکالت (اعم از عادی يا رسمی) يا نمايندگان با امضای صاحبان امضای مجاز شخص حقوقی حضور به هم رسانند. درج شماره ثبت و شناسه ملی شرکت و نيز کد ملی نماينده در معرفی نامه اشخاص حقوقی الزامی بود. همچنين جهت تسهيل در مشاهده مجمع توسط سهامداران، پخش زنده در https://iran-carbon.com انجام شد و سهامداران می‌توانستند سوالات خود را مطرح کرده تا نسبت به پاسخگويی آن مطابق ضوابط مجمع اقدام شود.

حاضرین در مجمع عمومی عادی سالیانه شکربن

  • شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی
  • شرکت سرمایه‌گذاری هامون کیش
  • شرکت فنی مهندسی نگهداشت کاران
  • سایر سهامداران

دستور جلسه مجمع شرکت کربن ایران

مجمع شکربن با حضور 84 درصدی سهامداران برگزار و در خصوص دستور جلسات زیر تصمیم‌گیری شد.

  • استماع گزارش هیئت مدیره و بازرس قانونی
  • تصویب صورت‌های مالی سال (دوره) مالی منتهی به 1402/12/29
  • انتخاب حسابرس و بازرس قانونی
  • انتخاب روزنامه کثیرالانتشار
  • تعیین حق حضور اعضای غیر موظف هیئت مدیره
  • تعیین پاداش هیئت مدیره
  • سایر موارد

مطابق تصمیمات اتخاذشده در مجمع، بهراد مشار به‌ عنوان بازرس قانونی و حسابرس شرکت و داریا روش به‌ عنوان بازرس علی‌البدل انتخاب شدند. همچنین روزنامه‌های ایران و دنیای اقتصاد به‌ عنوان روزنامه کثیرالانتشار جهت درج آگهی‌های شرکت تعیین شدند.

سایر نکات مطرح‌شده در مجمع سالیانه شرکت کربن ایران

علاوه بر دستور جلسات فوق، سایر نکات مطرح‌شده در مجمع شکربن به شرح موارد زیر هستند:

  • شکربن اولین تولیدکننده دوده صنعتی P-Type در کشور است.
  • 28 درصد ظرفیت تولید دوده صنعتی کشور متعلق به شکربن است.
  • خرید بیش از 15 هکتار زمین در شهرک صنعتی شماره 5 از محل کاهش جرائم آلایندگی از یک درصد به نیم درصد در اقساط بلند مدت با هدف انتقال شرکت به خارج از شهر اهواز انجام شد.
  • پایش منظم خروجی استک‌ها، تعویض فیلترهای آلایندگی به تعداد 3٬024 عدد، تعویض هر سه بخش هائرها در خطوط تولید، سرویس رول‌های عمومی درایر جزو اقدامات مهم شرکت برای 1402 است.
  • مقدار تولید در سال 1402 به 51 هزار تن رسید و نسبت به سال مالی گذشته با رشد 19 درصدی مواجه شد. این در حالی است که ظرفیت اسمی شرکت 36 هزار تن است.
  • فروش شکربن در سال مالی 1402 مبلغ 2٫4 همت بوده که در مقایسه با سال مالی گذشته 48 درصد افزایش یافته است.
  • بالاترین فروش مقداری تاریخ کربن ایران در نیم قرن اخیر با 51 هزار تن رقم خورد. همچنین بالاترین فروش مقداری صنعت کربن بلک در سال 1402 متعلق به شرکت کربن ایران است.
  • سود عملیاتی شکربن در سال 1402 به 957 میلیارد تومان رسید که نسبت به سال گذشته رشد 113 درصدی را نشان می‌دهد.

سود مجمع شکربن 1403

میزان سود نقدی، زمان پرداخت سود، دیدگاه سرمایه‌گذاری و عملکرد شرکت از عوامل موثر در تصمیم‌گیری برای حضور در مجمع عمومی عادی سالیانه هستند. به میزان سود تقسیمی به ازای هر سهم سود نقدی یا DPS گفته می‌شود.  سود نقدی به‌ عنوان یکی از معیارهای مهم در سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود و تاثیر مستقیمی بر سوددهی سهام دارد. تحلیلگران برای تحلیل سود نقدی شکربن نیاز به بررسی تاریخچه توزیع سود مجمع آن در چند سال گذشته دارند. جدول زیر روند توزیع سود تقسیمی این نماد را در سال‌های اخیر نشان می‌دهد.

سال مالی منتهی بهسود خالص هر سهم (EPS)سود نقدی هر سهم (DPS)درصد تقسیم سود
1402/12/291٬374 ریال960 ریال٪69
1401/12/29639 ریال563 ریال٪88
1400/12/29415 ریال362 ریال٪87
1399/12/306٬148 ریال4٬300 ریال٪69

بازده نقدی سهام شکربن

بازده نقدی یک معیار اساسی برای شناسایی ارزندگی سرمایه‌گذاری در یک سهام است. این بازده نقدی از تقسیم سود نقدی (DPS) بر قیمت سهم پیش از بسته‌شدن (PRICE) حاصل می‌شود. در ادامه بازده نقدی سهام شکربن در چهار سال مالی گذشته مورد بررسی قرار گرفته است. تحلیل این جدول اطلاعاتی پیرامون عملکرد مالی شرکت در زمینه تقسیم سود در مجمع شکربن و تاثیرات آن بر بازده سهام ارائه می‌دهد.

سال مالی منتهی بهقیمت سهم پیش از بسته‌شدن (PRICE)سود نقدی هر سهم (DPS)بازده نقدی (D/P)
1402/12/298٬350 ریال960 ریال٪11
1401/12/295٬180 ریال563 ریال٪10
1400/12/294٬064 ریال362 ریال٪8
1399/12/3074٬980 ریال4٬300 ریال٪5

زمان پرداخت سود نقدی شکربن

سود مجمع شکربن برای سهامداران حقیقی، حقوقی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای کد سجام در تاریخ 1403/08/27 از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به شماره حساب معرفی‌شده در سامانه سجام پرداخت شد.

لازم به ذکر است کلیه سهامداران فاقد کد سجام می‌توانستند تا قبل از تاریخ‌ مذکور با مراجعه به سایت اینترنتی www.sejam.ir نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند. علاوه بر آن می‌توانستند از طریق تماس با امور سهام شرکت کربن ایران، مشخصات حساب بانکی خود را در سیستم سهام این شرکت ثبت کنند.

امور سهام شرکت کربن ایران به شماره تماس 88771085 و 88205270 با پیش شماره 021 آماده پاسخگویی به سهامداران این شرکت است.

5/5 - (1 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا