تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی شغدیر – شرکت پتروشیمی غدیر

در این مقاله تحلیل شغدیر به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان پودر PVC در ایران و خاورمیانه انجام شده است. شرکت پتروشیمی غدیر در کنار شرکت‌های پتروشیمی اروند و آبادان، تامین‌کننده PVC داخل کشور است. ظرفیت تولید سالانه PVC در این شرکت 120 هزار تن و ظرفیت تولید VCM نیز 150 هزار تن است. شرکت پتروشیمی غدیر یکی از شرکت‌های فرعی شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین است که در این مقاله به تحلیل بنیادی شغدیر و بررسی صنعت آن پرداخته شده است. بررسی جایگاه شغدیر در صنعت، مروری بر عملکرد این شرکت و محاسبه EPS و P/E تحلیلی آن از موارد اشاره‌شده در این مقاله هستند.

بررسی صنعت پی وی سی

پلی وینیل کلراید یا PVC از جمله پلیمرهای ترموپلاستیک است که در نوع سخت و انعطاف پذیر تولید می‌شود. بزرگ‌ترین تولیدکنندگان PVC در جهان کشورهای چین، ایالت متحده، آلمان، ژاپن و فرانسه هستند. پیش‌بینی می‌شود ظرفیت اسمی تولید سالانه این محصول در جهان تا سال 2025 به 67 میلیون در سال برسد. شرکت‌های تولیدکننده PVC در ایران شرکت‌های پتروشیمی غدیر، پتروشیمی آبادان (تحلیل شپترو)، پتروشیمی اروند و پتروشیمی امام هستند. ظرفیت اسمی PVC در ایران بالغ بر 750 هزار تن است که سهمی حدود یک درصد را به خود اختصاص داده است. مصرف سالانه پی وی سی در ایران نیز حدود 400 هزار تن است و مازاد تولیدی این محصول در بازارهای صادراتی به‌فروش می‌رسد. مقاصد صادراتی محصول PVC در ایران کشورهای عراق، افغانستان، ترکیه، هند و کشورهای حوزه CIS هستند.

جایگاه شغدیر در صنعت

پودر PVC نقش اساسی در بسیاری از صنایع مانند پلاستیک و پلیمر دارد. مهم‌ترین کاربرد‌های این پودر در تولید لوله، درب، پنجره و… است. باتوجه به ظرفیت شرکت‌های فعال در این صنعت، سهم اسمی تولید پی وی سی حدود 16 درصد کل تولیدات داخل، سهم ظرفیت اسمی تولید در خاورمیانه 9 درصد و سهم عملیاتی آن در بازار حدود 24 درصد است. شرکت پتروشیمی غدیر در میان رقیبان خود از لحاظ میزان تولید در جایگاه سوم قرار دارد. جدول زیر تولیدکنندگان داخلی به‌همراه سهم هر یک از تولید PVC را نشان می‌دهد.

نام شرکت سهم ظرفیت تولید در ایران (درصد) سهم تولید واقعی در سال 1401 (درصد)
پتروشیمی اروند 46 41
پتروشیمی بندر امام 23 29
پتروشیمی غدیر 16 24
پتروشیمی آبادان 15 6
بررسی ظرفیت و تولید در تحلیل بنیادی شغدیر

مهم‌ترین سهامداران شغدیر

شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین با 67٫30 درصد مالکیت، بزرگ‌ترین سهامدار در تحلیل شغدیر است. تصویر زیر سایر سهامداران بالای یک درصد شغدیر به‌همراه ارزش آن‌ها را نشان می‌دهد.

سهامداران شغدیر

در حالت تلفیقی سازمان تامین اجتماعی حدود 67 درصد از سهام شرکت پتروشیمی غدیر را در اختیار دارد. سهامدار تلفیقی به سهامداری گفته می‌شود که به واسطه‌ی زیرمجموعه‌های خود و به‌صورت غیرمستقیم سهامدار یک شرکت است. با مراجعه به سامانه تحلیل بنیادی انیگما سایر سهامداران تلفیقی این نماد قابل مشاهده هستند.

سهامداران تلفیقی شرکت پتروشیمی غدیر

فرآیند تولید PVC در تحلیل شغدیر

در فرآیند تولید پی وی سی ابتدا گاز کلر با اتیلن ترکیب شده که از این فرآیند محصول EDC تولید می‌شود. سپس محصول EDC طی فرایندی به VCM تبدیل شده و پس از آن در مرحله پلیمریزاسیون، PVC تشکیل می‌شود. گرید ممحصولات براساس نوع افزودنی‌هایی که به محصول اضافه می‌شود، مشخص می‌شود.

فرایند تولید پی وی سی

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی شغدیر

محصول نهایی شرکت پتروشیمی غدیر پودر PVC است. VCM یک ماده‌ی مهم صنعتی است که عمدتا برای تولید PVC استفاده می‌شود. مقدار، قیمت و مبلغ فروش محصولات VCM و PVC در شغدیر به‌صورت زیر است. لازم به ذکر است کلیه‌ی فروش‌های صادراتی و داخلی شرکت از طریق بورس کالای ایران و براساس نرخ پایه‌ی بورس کالا‌ و درصد رقابت به‌فروش می‌رسد. این شرکت در دوره 3 ماهه ابتدای سال 1402 مقدار 33٬428 تن از محصول خود را در بازارهای داخلی به‌فروش رسانده و 2٬953 تن از آن را نیز صادر کرده است.

فروش در تحلیل شغدیر

مواد اولیه در تحلیل شغدیر

مواد اولیه در تحلیل بنیادی شغدیر شامل کلر، اتیلن، EDC (اتیلن دی کلراید) و VCM (ونیل کلرید) است. تامین‌کنندگان اصلی مواد اولیه، شرکت‌های پتروشیمی کاویان و مارون (تامین‌کننده‌ی اتیلن)، پتروشیمی اروند (تامین‌کننده‌ی کلر و EDC) و پتروشیمی بندر امام (تامین‌کننده‌ی VCM) هستند. شغدیر در دوره 3 ماهه منتهی به خردادماه 1402 مبلغ 250 میلیارد تومان صرف تامین این مواد مصرفی کرده است. مقدار، قیمت و مبلغ مصرف برای مواد اولیه شرکت پتروشیمی غدیر به‌همراه پیش‌بینی آن‌ها تا پایان سال 1402 به‌شرح تصویر زیر است.

مواد اولیه در تحلیل بنیادی شغدیر

سربار

هزینه‌های سربار در تحلیل شغدیر ، طبق تصویر زیر است. این هزینه در دوره 3 ماهه منتهی به 1402/03/31 مبلغ 313 میلیارد تومان بوده است. عمده‌ی هزینه‌ی سربار پتروشیمی غدیر مربوط به هزینه‌ی حقوق و مزایا و سوخت است. بنابراین تغییر در نرخ حقوق و مزایا و سوخت می‌تواند منجر به تغییرات عمده در هزینه‌‌ی سربار شود. پیش‌بینی می‌شود هزینه‌های سربار شرکت پتروشیمی غدیر برای دوره‌ی 12 ماهه منتهی به 1402/12/29 به مبلغ 1٬482 میلیارد تومان برسد.

سربار شرکت پتروشیمی غدیر

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی شغدیر

صورت سود و زیان شغدیر طبق گزارشات منتشرشده از سوی شرکت در سایت codal.ir به‌صورت زیر است. همان‌طور که نشان داده شده است، سود خالص شغدیر در دوره 3 ماهه منتهی به خردادماه 1402 معادل 411 میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره‌ی مشابه سال قبل 17 درصد کاهش داشته است. پیش‌بینی می‌شود سود خالص شغدیر در دوره‌ی مالی 12 ماهه منتهی به سال مالی 1402 به بیش از هزار و 100 میلیارد تومان برسد.

صورت سود و زیان در تحلیل شغدیر

سود نقدی شغدیر

باتوجه به صورت سود و زیان شغدیر، سرمایه فعلی شرکت پتروشیمی غدیر معادل 130 میلیارد تومان است. مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به اسفندماه 1401 شغدیر در تاریخ 3 تیرماه 1402 برگزار شد. در جدول زیر روند تقسیم سود شغدیر برای 3 سال مالی متوالی نشان داده شده است.

سال مالی منتهی به سود خالص (ریال) سود نقدی (ریال) درصد تقسیم سود
1401/12/29 10٬957 9٬300 ٪84
1400/12/29 15٬189 13٬600 ٪89
1399/12/30 10٬197 10٬000 ٪98

سود شغدیر برای سهامداران حقیقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌های دارای کد سجام توسط سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه از تاریخ 1402/07/03 از طریق سامانه سجام پرداخته خواهد شد. همچنین سهامداران فاقد کد سجام از تاریخ 20 آبان‌ماه 1402 با مراجعه به بانک صادرات و ارائه کارت ملی و کدبورسی سود خود را دریافت خواهند کرد.

سهامداران حقوقی 1 تا 300 میلیون سهم دارای کد سجام ظرف مهلت قانونی از طریق سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و سهامداران فاقد کد سجام در تاریخی که اعلام می‌شود با مراجعه به بانک صادرات سود خود را دریافت خواهند کرد. سود سهامداران حقوقی بالای 300 میلیون سهم نیز براساس نقدینگی شرکت ظرف مهلت قانونی از طریق واریز به شماره حساب اعلامی انجام خواهد شد.

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1402/12/29

برای تحلیل بنیادی شغدیر و محاسبه‌ی ای پی اس تحلیلی آن، افزایش نرخ حقوق و دستمزد و تورم در سال 1402 معادل 30 درصد و میانگین دلار در این سال 40 هزار تومان در نظر گرفته شده است. باتوجه به قیمت پایانی این سهم در تاریخ 1402/06/04 (63٬830 ریال)، نسبت P/E ‌فوروارد در تحلیل شغدیر 7 واحد محاسبه شده است. لازم به ذکر است میانگین پی بر ای و ای پی اس تحلیلگران، میانگینی از پیش‌بینی مشترکین انیگما است.

تحلیل بنیادی شغدیر

نمودار قیمتی شغدیر

نمودار زیر تغییرات قیمتی نماد شغدیر را نمایش می‌دهد. همان‌طور که مشاهده می‌شود در تاریخ 1400/07/11 سهام این شرکت به بالاترین قیمت خود (11٬628 تومان) با ارزش بازار 15 هزار میلیارد تومان رسید. پس از آن قیمت این سهم روند نزولی قیمت را در پیش گرفت و پس از 45 درصد ریزش هم اکنون در سایت www.tsetmc.com در محدوده‌ی 6٬300 تومان با ارزش بازار حدود 8 هزار میلیارد تومان، در حال نوسان است.

روند قیمتی شغدیر

سوالات متداول

EPS تحلیلی شغدیر چقدر است؟

سود خالص به ازای هر سهم در تحلیل شغدیر برای پایان سال مالی 1402 مبلغ 9٬075 ریال برآورد شده است.

مهم‌ترین سهامدار شغدیر چه کسی است؟

شرکت سرمایه‌‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین با بیش از 67 درصد مالکیت مهم‌ترین سهامدار شغدیر است.

سود نقدی شغدیر چقدر است؟

شرکت پتروشیمی غدیر در دوره 12 ماهه منتهی به سال مالی 1401 میان سهامداران خود 9٬300 ریال سود نقدی تقسیم کرده است.

4.1/5 - (7 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا