مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی سفانو – شرکت سیمان فارس نو

تحلیل بنیادی سفانو به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده سیمان و کلینکر کشور در این مقاله بررسی شده است. شرکت سیمان فارس نو با هدف تامین بخشی از کلینکر و سیمان موردنیاز کشور در تاریخ 11 آذر 1369 به ثبت رسید. ظرفیت اسمی شرکت تولید 900 هزار تن کلینکر و 936 هزار تن سیمان در سال است. شرکت سیمان فارس نو با نماد سفانو سال 1388 در گروه «ساخت محصولات کانی غیرفلزی» مورد پذیرش سازمان بورس اوراق بهادار قرار گرفت. در این مقاله به تحلیل بنیادی سفانو و محاسبه EPS تحلیلی و P/E فوروارد آن پرداخته شده است.

نگاهی بر صنعت سیمان

پیش از پرداختن به تحلیل بنیادی سفانو، باید گفت سیمان به عنوان کالایی پرکاربرد و استراتژیک نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی کشور دارد. این کالا یکی از اصلی‌ترین مصالح ساختمانی شناخته شده و در زیرساخت‌های عمرانی استفاده بسیاری دارد. این صنعت در ایران طی سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است. ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های سیمان شناخته می‌شود، این کشور در سه ماهه نخست سال 1403 از 89 میلیون تن ظرفیت اسمی، 17 میلیون تن سیمان تولید داشته است.

در این خصوص مقاله تحلیل بنیادی صنعت سیمان را بخوانید.

آشنایی با شرکت سیمان فارس نو

شرکت سیمان فارس نو با نماد بورسی «سفانو» در اول اسفندماه 1384 با ظرفیت 3000 تن سیمان در شهرستان فیروزآباد به بهره‌برداری رسید. فعالیت اصلی این شرکت تولید سیمان، صنایع جانبی و وابسته آن است. همچنین این شرکت از طریق تاسیس و یا تعهد سهام شرکت‌های جدید در سایر شرکت‌ها مشارکت دارد. در حال حاضر ظرفیت اسمی شرکت 936 هزار تن سیمان و 900 هزار تن کلینکر در سال است.

جایگاه سفانو در صنعت سیمان

در دوره 3 ماهه ابتدای سال 1403 تولیدات سیمان در کشور با ظرفیت اسمی سالانه 89٫1 میلیون تن، مجموعا 17 میلیون تن بوده که سهم سفانو در این میزان تولید، برابر با 256٬544 تن (معادل 2 درصد از کل) بوده است. همچنین سفانو در دوره مالی مورد گزارش (3 ماهه نخست سال مالی 1403) در بین شرکت‌های فعال در این صنعت و در بین شرکت‌های بورسی این صنعت با حجم فروش 261٬277 تن معادل 276 میلیارد تومان در رده 21 از لحاظ مبلغ فروش قرار دارد.

سرمایه و ترکیب سهامداران سفانو

سرمایه سفانو در بدو تاسیس مبلغ 300 میلیون ریال بوده است. شرکت در سال‌های مختلف چندین مرحله افزایش سرمایه داشته که آخرین افزایش سرمایه آن در مهرماه 1403 ثبت شد. بنابراین براساس این افزایش سرمایه، سرمایه شرکت از 50 میلیارد تومان به 160 میلیارد تومان رسیده است.

لیست زیر سهامداران بالای یک درصد در تحلیل سفانو را نشان می‌دهد. شرکت سیمان فارس نو عضوی از هلدینگ سیمان فارس و خوزستان است و این هلدینگ به‌تنهایی مالک 76.61 درصد از سهام این شرکت است.

سهامداران اصلی سفانو

اکثریت سهامداران عادی در تحلیل بنیادی سفانو زیرمجموعه هلدینگ سازمان تامین اجتماعی هستند. درنتیجه سازمان تامین اجتماعی شرکت مادر و به‌صورت تلفیقی سهامدار سفانو است.

سهامداران تلفیقی شرکت سیمان فارس نو

تحلیل بنیادی سفانو

در تحلیل بنیادی سفانو، مواردی همچون میزان تولیدات نسبت به ظرفیت اسمی، میزان و مبلغ فروش و هزینه‌های سفانو (مواد اولیه، سربار و…) اهمیت بسیاری دارد. در ادامه این فاکتورها برای تحلیل سفانو بررسی شده‌اند:

میزان تولید سیمان و کلینکر در تحلیل بنیادی سفانو

شرکت در 3 ماهه نخست سال 1403 در مجموع 278 هزار تن کلینکر و 257 هزار تن سیمان تولید کرده که نسبت به دوره مشابه سال قبل، میزان تولید کلینکر 5 درصد کاهش و تولید سیمان 3 درصد افزایش یافته است. همان‌طور که در نمودار ذیل مشاهده می‌شود، سفانو سالانه بیش از ظرفیت اسمی خود سیمان و کلینکر تولید می‌کند.

میزان تولید سیمان و کلینکر سفانو نسبت به ظرفیت اسمی

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل سفانو

این شرکت در دوره 3 ماهه منتهی به خرداد ماه 1403 توانسته 306,402 تن از محصولات خود را به فروش برساند که در این میان حدود ۲۶۱,۲۷۷ تن مربوط به فروش داخلی و مابقی فروش صادراتی بوده است. تصویر زیر مقدار فروش محصولات سفانو را برای 3 دوره مالی گذشته و دو دوره مالی منتهی به سال جاری نشان می‌دهد. مقدار فروش شرکت در پایان سال مالی 1403 حدود 1,191,340 تن پیش‌بینی می‌شود.

مقدار فروش محصولات شرکت سیمان فارس نو

مبلغ حاصل از فروش محصولات شرکت در تحلیل سفانو برای دوره 3 ماهه نخست سال مالی 1403 حدود 339 میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال مالی قبل 0.7 درصد رشد داشته است. این افزایش ناشی از رشد نرخ فروش محصولات بوده است. پیش‌بینی می‌شود درآمد سفانو تا پایان سال مالی 1403 به بیش از 1٬375 میلیارد تومان برسد.

در ذیل نرخ فروش محصولات سفانو در سه دوره گذشته و برآورد دو دوره منتهی به پایان سال مالی آورده شده است:

نرخ فروش محصولات در تحلیل سفانو

نحوه قیمت‌گذاری مواد اولیه و محصولات سفانو

شرکت سیمان فارس نو عمده مواد اولیه موردنیاز را از معادن خود تامین می‌کند. سایر مواد اولیه نیز از فروشندگان متعددی تامین می‌شود که همگی در رقابت با یکدیگر، طرف قرارداد شرکت قرار می‌گیرند. نرخ‌های فروش داخلی سیمان نیز با توجه به فروش سیمان در بورس کالا از طریق مکانیسم عرضه و تقاضا و قوانین بورس کالا تعیین می‌شود.

بهای تمام‌شده در تحلیل بنیادی سفانو

مبلغ بهای تمام‌شده در دوره 3 ماهه نخست سال 1403 شرکت سیمان فارس نو حدود 164 میلیارد تومان بود که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد 30 درصدی داشته است. حدود 25 درصد از هزینه‌های سفانو به مواد اولیه اختصاص دارد. عمده هزینه‌ها (حدود 69 درصد) مربوط به هزینه‌های سربار و 5 -6 درصد هم مربوط به دستمزد مستقیم بوده است.

برآورد مواد اولیه در تحلیل سفانو

مبلغ هزینه‌شده برای تامین مواد اولیه مصرفی در تحلیل بنیادی سفانو تا پایان دوره 3 ماهه منتهی به 1403/03/31 بیش از 44 میلیارد تومان بوده است. همچنین برآورد می‌شود که شرکت در پایان سال مالی 1403 بیش از 210 میلیارد تومان را صرف هزینه تامین مواد اولیه کند.

تصویر زیر برآورد مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی برای 9 ماهه سال 1403 را نشان می‌دهد.

برآورد مواد اولیه در تحلیل بنیادی سفانو

سربار در تحلیل بنیادی سفانو

عمده هزینه‌ بهای تمام‌شده در سفانو مربوط به هزینه‌های سربار بوده است. اقلام سربار در تحلیل بنیادی سفانو شامل حقوق و مزایا، استهلاک، سوخت، هزینه مواد مصرفی و سایر است. هزینه سربار در دوره 3 ماهه منتهی به 31 خرداد 1403 برابر با 122 میلیارد تومان بوده است. سربار سفانو در پایان سال مالی 1403 بیش از 577 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سربار شرکت سیمان فارس نو

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی سفانو

مطابق تصویر زیر که نشان‌دهنده صورت سود و زیان سفانو است، میزان درآمدهای عملیاتی شرکت در دوره 3 ماهه نخست سال 1403 برابر با 338 میلیارد تومان بود. این در حالی بود که بهای تمام‌شده این شرکت به 164 میلیارد تومان رسیده است. بنابراین سود ناخالص شرکت در دوره مذکور 175 میلیارد تومان بوده که در نهایت به سود خالص 203 میلیارد تومانی رسیده است. سود ناخالص شرکت در دوره مذکور نسبت به دوره مشابه سال قبل افت 17 درصدی و سود خالص افت 6 درصدی داشته است. علت کاهش سود خالص دوره جاری نسبت به دوره مشابه، کاهش نرخ فروش محصولات داخلی در بورس کالا نسبت به سال قبل، همچنین افزایش ۳۰ درصدی بهای تمام‌شده محصولات بوده است.

نکته مهم در صورت سود و زیان شرکت در دوره مذکور، رشد چشم‌گیر سایر درآمدهای عملیاتی بوده که علت آن درآمد حاصل از فروش ارز به دست آمده از صادرات پایان سال ۱۴۰۲ بوده که ارز فوق‌الذکر در سه ماهه اول به روش تهاتری به فروش رسیده است. اگر درآمد عملیاتی حاصل برای سال 1403 حدود 1٬589 میلیارد تومان و بهای تمام‌شده در تحلیل سفانو حدود 818 میلیارد تومان باشد، سود خالص سفانو در سال مالی 1403، 775 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

صورت سود و زیان در تحلیل سفانو

سود مجمع (DPS) سفانو

بر اساس گزارشات حسابرسی‌شده در کدال، سود خالص سفانو در پایان دوره مالی 1402 به ازای هر سهم ۱۲,۸۵۶ ریال بوده است. مجمع عمومی عادی سالیانه سفانو در تاریخ 1403/02/23 برگزار شد. در این مجمع سود نقدی سفانو به ازای هر سهم ۱۲,۵۰۰ ریال تصویب شد.

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1403/12/29

در تحلیل سفانو نرخ فروش محصولات صادراتی برابر با معادل دلاری آخرین نرخ فروش ماهانه شرکت در نظر گرفته شده است. همچنین افزایش نرخ محصولات صنعت، نسبت به متوسط نرخ دوره‌ مشابه سال گذشته شرکت لحاظ شده است. حال اگر نرخ افزایش حقوق و دستمزد و تورم در سال 1403، 30 درصد فرض شود، ای پی اس تحلیلی سفانو برای سال مالی 1403 مبلغ 4٬842 ریال پیش‌بینی می‌شود. در ادامه با تقسیم قیمت روز این سهم در تاریخ 1403/07/24در سایت WWW.TSETMC.COM بر EPS تحلیلی، P/E فوروارد در تحلیل بنیادی سفانو 4٫7 محاسبه می‌شود.

تحلیل بنیادی سفانو

در مقاله آموزش تحلیل بنیادی نحوه محاسبه هر یک از موارد فوق توضیح داده شده است و کاربران انیگما می‌توانند از طریق قابلیت شخصی‌سازی در سایت انیگما، مفروضات را تغییر داده و نتیجه تحلیل را مشاهده کنند. در جدول فوق میانگین P/E تحلیلگران میانگینی از تحلیل کاربران انیگما از سود این سهم است. از طریق لینک بهترین سهام می‌توانید به لیست شرکت‌های تولیدی با کمترین P/E فوروارد دسترسی داشته باشید.

نمودار قیمتی سفانو

چارت زیر روند صعودی قیمت سهم سفانو را از تابستان سال 1395 تا به امروز نشان می‌دهد. این سهم از آبان ماه 1401 روند صعودی خود را آغاز کرد و در اواخر فروردین 1402 به بالاترین میزان یعنی 11 هزار تومان رسید. ارزش بازار سهام سفانو در این تاریخ 4٬876 میلیارد تومان بوده است. با توجه به تصویر زیر سهام سفانو در تاریخ 1403/07/24 در قیمت 23,420 ریال معامله شد. ارزش بازار سفانو در زمان نگارش مقاله 4٬450 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی سفانو

مهم‌ترین سهامداران سفانو چه کسانی هستند؟

هلدینگ سیمان فارس و خوزستان با 76٫61 درصد مالکیت مهم‌ترین سهامدار سفانو است.

سود نقدی سفانو چقدر است؟

سفانو در پایان سال مالی 1402 به ازای هر سهم مبلغ ۱۲,۵۰۰ ریال سود نقدی تقسیم کرد.

ای پی اس سفانو چقدر است؟

EPS فوروارد در تحلیل سفانو برای سال مالی 1403 مبلغ 4٬842 ریال برآورد شده است.

4/5 - (9 رای)
نمایش بیشتر

مقاله‌های مرتبط

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا