سود سهام

فروش سهام عدالت به چه صورت است؟

سهام عدالت نوعی یارانه است که از سوی دولت به منظور خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی، کاهش مالکیت دولت و فقرزدایی به اقشار مختلف جامعه اعطا می‌شود. سهام عدالت سبدی متشکل از سهام 49 شرکت دولتی (بورسی و غیربورسی) است. این شرکت‌ها بخشی از سهام خود را میان مردم تقسیم کرده و هر چند وقت یک بار سودی را به سهامداران پرداخت می‌کنند. این سهام تا سال 1399 در اختیار کامل دولت بود ولی از این سال، دولت تصمیم به ایجاد تغییراتی در وضعیت مالکیت و نحوه خرید و فروش آن گرفت. در ادامه سعی شده است اطلاعات کاملی از طریقه آزادسازی و نحوه فروش سهام عدالت ارائه شود.

  • پیش از آشنایی با نحوه آزادسازی سهام عدالت توصیه می‌شود در رابطه با چگونگی ثبت نام سهام عدالت مطالعه شود.

نحوه فروش سهام عدالت

از آغاز فعالیت سهام عدالت تا سال 1399 فرآیند مدیریت این سهام بر عهده دولت بود. به طوری که صاحبان سهام نقشی در مدیریت سبد خود نداشته و به صورت سالانه سود خود را دریافت می‌کردند. اما با توجه به تصمیماتی که از سوی دولت و سازمان بورس اوراق بهادار گرفته شد، صاحبان سهام عدالت می‌توانند بر دارایی‌های خود مدیریت داشته و برای فروش این سهام تصمیم‌گیری کنند.

لازمه آزادسازی سهام عدالت داشتن مجوز مدیریت مستقیم توسط صاحب سهام است. بنابراین با اعلام دولت تمامی دارندگان سهام عدالت توانایی مدیریت سهام عدالت خود به دو روش مستقیم و غیرمستقیم را دارند. از این رو طی تصمیم‌گیری جدید، افراد می‌توانستند دارایی خود را به دو روش نامبرده به فروش برسانند. هم‌زمان با آزادسازی سهام عدالت در خردادماه سال 1399 امکان فروش 30 درصد از سهام عدالت فراهم شد.

آزادسازی (فروش) سهام عدالت به صورت مستقیم

در این روش، فروش سهام عدالت به صورت مستقیم انجام می‌شود. با انتخاب روش مستقیم افراد می‌توانند به دو طریق سبد خود را مدیریت کنند و نسبت به فروش آن اقدام کنند:

نگهداری سهام عدالت و انجام معامله بر روی آن در بازار بورس

در این روش سهامداران مانند معامله در بورس عمل می‌کنند. به این صورت که افراد با داشتن کد بورسی و از طریق کارگزاری‌های فعال در بازار سرمایه می‌توانند سهام عدالت را آزاد کرده و به طور مستقیم بر آن مدیریت داشته باشند. لازم به ذکر است برای داشتن کد بورسی افراد در ابتدا باید در سامانه سجام ثبت نام کنند و سپس با دریافت کد بورسی نسبت به آزادسازی سهام عدالت خود اقدام کنند.

آزادسازی سهام عدالت از طریق کارگزاری‌ها و بانک‌ها:

در این روش صاحبان سهام می‌توانند سهام عدالت خود را از طریق کارگزاری‌ها و بانک‌ها به فروش برسانند. لازم به ذکر است با انتخاب هر یک از روش‌ها دیگر امکان تغییر روش وجود ندارد.

در روش فروش از طریق کارگزاری‌ها، ابتدا باید وارد سامانه‌های معاملاتی کارگزاری‌ها شد و با تکمیل مراحل ثبت نام و موارد خواسته‌شده، وکالت فروش سهام عدالت خود را به کارگزاری واگذار کرد. با این وکالتنامه، کارگزاری مدیریت سهام عدالت را برعهده می‌گیرد و با فروش مقدار سهام مشخص‌شده، وجه آن را با کسر کارمزد به حساب سهامدار واریز می‌کند.

در روش فروش از طریق بانک، می‌بایست صاحب سهام به‌عنوان دارنده سهام به صورت حضوری به بانک مراجعه کند. در این فرآیند، فرم‌های خواسته‌شده تکمیل و اطلاعات حساب بانکی که سود سهام عدالت به آن واریز می‌شود، در اختیار بانک قرار داده می‌‌شود. با انجام این فرآیند، وکالت آزاد سازی سهام عدالت به بانک مورد نظر داده شده و وجه حاصل از فروش سهام بعد از کسر کارمز به حساب سهامدار واریز می‌شود.

روش پیگیری وضعیت سفارش فروش سهام عدالت در روش مستقیم

با انتخاب کارگزاری و ثبت سفارش آزادسازی سهام عدالت در آن، سفارش در صف فروش قرار می‌گیرد و نیاز به صبر است. بعد از فروش این سهام، نتیجه از طریق پیامک برای صاحب سهم ارسال می‌شود و پس از گذشت چند روز مبلغ حاصل از فروش به حساب سهامدار واریز می‌شود. لازم به ذکر است نام صاحب حساب در بانک و سامانه سهام عدالت می‌بایست با نام صاحب سهام عدالت یکسان باشد.

آزادسازی (فروش) سهام عدالت به طور غیرمستقیم

همانطور که گفته شد یکی دیگر از روش‌های مدیریت سهام عدالت، فروش سهام عدالت به صورت غیر مستقیم است. منظور از روش فوق این است کسانی که قادر به مدیریت مستقیم دارایی خود نیستند، این مسئولیت را به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی محول کنند. در این صورت سهام عدالت در اختیار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی قرار می‌گیرد و افراد هیچ مدیریتی بر آن نخواهند داشت و تنها می‌توانند در بازه‌های زمانی مشخص سود خود را دریافت کنند. همچنین در صورت اتخاذ تصمیمات جدید، به سهامداران اطلاع رسانی می‌شود. در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌های استانی در بازار بورس فعالیت ندارند؛ اما با ورود این شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بورس، افراد همچنان به روش غیرمستقیم سهامدار این شرکت هستند. همچنین پیش‌بینی می‌شود سود حاصل از این سهامداری همانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF برای افراد قابل برداشت خواهد بود.

برای فروش سهام عدالت به کجا مراجعه کنیم؟

جهت آزاد سازی سهام عدالت در ابتدا باید به سایت https://se.mefa.ir/ مراجعه کرده و روش مستقیم را انتخاب کرد. زیرا مدیریت سهام به صورت پیش‌ فرض روش غیرمستقیم است و با انتخاب روش مستقیم به حالت جدید تغییر می‌کند. با انتخاب روش مستقیم، سهام عدالت، یکی از کارگزاری‌های بورس را انتخاب می‌کند، بنابراین می‌توان از طریق آن درخواست آزادسازی سهام عدالت خود را ثبت کرد. لازم به ذکر است درصورت داشتن کد بورسی و ثبت‌نام در کارگزاری، می‌توان از سهام عدالت همان کارگزاری اقدام کرد.

البته لازم به ذکر است که این سایت اکنون فعال نیست و امکان انتخاب روش مستقیم وجود ندارد.

همچنین گاهی افراد بعد از ثبت درخواست فروش سهام، تصمیم‌ می‌گیرند در زمان اعلام‌شده سفارش فروش سهام عدالت خود را لغو کنند، در این صورت می‌بایست به کارگزاری سهام عدالت مراجعه کنند. با انتخاب گزینه وضعیت درخواست صفحه‌ای باز می‌شود که با کلیک بر روی گزینه ضربدر، درخواست حذف خواهد شد.

نکات مهم برای آزاد سازی سهام عدالت

در زمان مدیریت سهام عدالت باید به نکاتی به شرح زیر توجه کرد:

  1. برای آزادسازی سهام عدالت از طریق بانک، نیازی به دریافت کد بورسی نیست.
  2. امکان اضافه کردن سهام عدالت به پرتفوی بورسی وجود ندارد.
  3. صاحبان سهام عدالت که در سال 1399 سهام خود را آزاد نکرده‌اند، در حال حاضر امکان آزاد کردن سهام عدالت خود را ندارند و می‌بایست منتظر قوانین جدید در این خصوص باشند.

مقاله پیشنهادی برای اطلاع از قیمت روز سهام هر برگ عدالت: ارزش سهام عدالت

آیا در حال حاضر می‌توان سهام عدالت را فروخت؟

با آزادسازی سهام عدالت از سال 1399، افراد دارای سهام می‌توانستند 60 درصد از سهام خود را به روش‌های مستقیم به فروش برسانند. البته با گذشت چندین ماه و ایجاد موجی از فروش به واسطه حجم بالای سهامداران عدالت، جلوی فروش این سهام گرفته شد. در حال حاضر فروش سهام عدالت از هیچ یک از روش‌های مسقیم و غیرمستقیم امکان‌پذیر نیست.

زمان آزادسازی سهام عدالت در سال 1403

همانطور که گفته شد در حال حاضر امکان فروش سهام عدالت وجود دارد و زمان دقیقی برای فروش آن از سوی دولت اعلام نشده است. اما پیش‌بینی می‌شود با آزادسازی سهام عدالت، تعداد زیادی از افراد تمایل به فروش سهام خود داشته باشند. بنابراین ممکن است فشار سنگینی به بازار بورس وارد شود و به همین دلیل تاکنون تصمیمات جدیدی در خصوص آزادسازی این سهام انجام نشده است.

1/5 - (1 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

۹ دیدگاه

    1. با سلام در حال حاضر امکان آزادسازی و فروش سهام عدالت از هیچ یک از روش‌های مستقیم و غیرمستقیم وجود ندارد. همچنین زمان مشخصی برای فروش این سهام در سال 1403 اعلام نشده است. به محض اعلام زمان جدید و باز شدن سایت فروش سهام عدالت، در مقاله فروش سهام عدالت اطلاع‌رسانی خواهد شد.

    1. با سلام در حال حاضر امکان آزادسازی و فروش سهام عدالت از هیچ یک از روش‌های مستقیم و غیرمستقیم وجود ندارد. همچنین زمان مشخصی برای فروش این سهام در سال 1403 اعلام نشده است. به محض اعلام زمان جدید و باز شدن سایت فروش سهام عدالت، در مقاله فروش سهام عدالت اطلاع‌رسانی خواهد شد.

  1. ۱۴۰۳ هم تمام الان ۱۴۰۴ هستیم و هنوز امکان فروش سهام از هیچ طریقی نیست چرا چون نمیخوان قدرت بازار از دست خودشون خارج بشه این واقعا توهین به مادهستش چرا نمیزارن توی بازار معامله شروع بشه الان که قیمت کفه

  2. اخرین بار که به فروش رفت همه کارهای مربوط به فروش سهام خود کردم الان میتونم به همون کافی نت مراجعه کنم برای فروش

    1. با سلام در حال حاضر امکان آزادسازی و فروش سهام عدالت از هیچ یک از روش‌های مستقیم و غیرمستقیم وجود ندارد. همچنین زمان مشخصی برای فروش این سهام در سال 1403 اعلام نشده است. به محض اعلام زمان جدید و باز شدن سایت فروش سهام عدالت، در مقاله فروش سهام عدالت اطلاع‌رسانی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا