آموزش بورس

آموزش ثبت‌‌ نام در بورس کالا

وجود برخی مشکلات در بازار و به دنبال آن نوسانات قیمت کالاها و همچنین ناکارآمدی‌های بازار سنتی باعث تشکیل و راه‌اندازی بورس‌های کالایی شد. بورس کالا بازاری است که در آن معاملات بر روی کالاها انجام می‌شود و هدف آن ایجاد یک بازار رقابتی و کارآمد که موجب رشد تولید و سرمایه‌گذاری شود، است. بورس کالا یکی از بورس‌های پنجگانه کشور است که برای فعالیت در آن نیازمند شناخت و همچنین ثبت‌ نام در این بازار هستید. در ادامه سعی شده است شرایط ثبت‌ نام در بورس کالا و نحوه ورود به آن به طور کامل توضیح داده شود.

بورس کالا و مزایای آن

بورس کالای ایران بازاری سازمان یافته و قانون‌مند متشکل از 4 بازار اصلی از جمله بازار فیزیکی، بازار فرعی، بازار مشتقه و بازار مالی است. در این بازار کالاهای مختلفی از جمله محصولات پتروشیمی، انواع فلزات، فرآورده‌های نفتی عرضه می‌شوند و کشف قیمت‌ها به صورت حراج با مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می‌شوند. در نتیجه در این فضا با رقابت میان تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان قیمت واقعی کالا مشخص شده و عرضه‌کنندگان تلاش می‌کنند برای عرضه بیشتر محصولات خود، محصولاتی با کیفیت بالا ارائه دهند. با عرضه محصول در بورس کالا، واسطه از بین رفته و متقاضیان می‌توانند به صورت مستقیم از تولیدکننده خرید کنند. در نهایت خرید از طریق بورس کالا باعث ساماندهی معاملات کالایی از قبیل محصولات انرژی، پتروشیمی، فلزی و کشاورزی می‌شود.

  • پس از آشنایی با مراحل انجام ثبت نام بورس کالا، مطالعه مقاله بورس کالا پیشنهاد می‌شود.

ثبت‌ نام در بورس کالا چگونه است؟

حال برای ورود به بورس کالا و انجام معامله در آن می‌بایست نسبت به ثبت‌ نام در این سامانه و دریافت کد بورس کالا اقدام کرد که این مراحل به شرح موارد زیر هستند.

  • ثبت‌ نام در سامانه سجام
  • مراجعه به سایت ebgo.ir و انتحاب کارگزاری
  • درج اطلاعات و بارگذاری مدارک مربوطه در سامانه ebgo
  • افتتاح حساب وکالتی و لینک کردن آن به حساب معاملاتی
  • دریافت کد معاملاتی بورس کالا

در ادامه به بررسی مراحل گفته‌شده در خصوص نحوه ثبت‌ نام در بورس کالا پرداخته شده است.

ثبت‌ نام در سامانه سجام و احراز هویت

همانطور که گفته شد اولین گام پیش از دریافت کد معلاماتی داشتن کد سجام است. سامانه سجام مخفف عبارت سامانه جامع اطلاعات مشتریان است. این سامانه با هدف ارائه خدمات یکپارچه به فعالان بازار بورس ایجاد شده است. برای دریافت کد سجام در ابتدا باید به سامانه sejam.ir مراجعه کرد. مراحل دریافت کد سجام به صورت غیرحضوری است، پس از تکمیل اطلاعات خواسته‌شده و انجام فرآیند ثبت‌ نام یک کد ده رقمی برای متقاضی پیامک می‌شود. بعد از این مرحله فرد باید احراز هویت خود را در سامانه سجام انجام دهد. مدارک لازم برای احراز هویت به شرح موارد زیر هستند:

  • کد ده رقمی دریافتی هنگام ثبت‌ نام در سامانه سجام
  • مدارک هویتی مانند شناسنامه، کارت ملی، عکس و امضاء فرد متقاضی
  • اطلاعات موجود در شناسنامه (نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، نام پدر، شماره و سریال شناسنامه، کد ملی)
  • شماره حساب و اطلاعات بانکی
  • شماره سیمکارت به نام متقاضی باشد.

انتخاب کارگزاری از طریق مراجعه به سایت ebgo

پس از دریافت کد سجام و احراز هویت در این سامانه، کاربران برای ثبت‌ نام در بورس کالا و دریافت کد معاملاتی می‌بایست به سایت ebgo.ir مراجعه کنند. در این سایت لیستی از کارگزاری‌های فعال که خدمات بورس کالا انجام می‌دهند وجود دارد. متقاضی بورس کالا با توجه به شرایط و نیاز خود یکی از کارگزارهای موجود را انتخاب می‌کند. با ورود به صفحه اول کارگزاری منتخب، گزینه اول در ستون سمت راست به نام اخذ کد آنلاین در بورس کالا را مطابق تصویر زیر کلیک می‌کند.

تصویر اخذ کد بورس کالا

با انتخاب این گزینه، کادر سمت چپ نمایش داده می‌شود. در این قسمت کد ملی خواسته‌شده و کد امنیتی را وارد کرده و گزینه تایید را انتخاب کنید. با ورود به صفحه جدید کد ارسال‌شده به شماره تلفن خود را وارد کرده و مجدد گزینه تایید و ادامه را کلیک کنید.

صفحه دوم ثبت‌نام در بورس کالا

مراحل درج اطلاعات مورد نیاز برای ثبت‌ نام در بورس کالا

با عبور از این مرحله‌ی ثبت‌ نام بورس کالا، وارد صفحه نشان‌ داده‌شده در تصویر زیر خواهید شد. در این قسمت اطلاعات شخصی ستاره‌دار و مشخصات فردی مطابق با کد ملی شما تکمیل و نشان داده شده است. تنها کار لازم مشاهده و تاکید اطلاعات موجود است. پس از اطمینان از صحت اطلاعات شخصی گزینه تایید و ادامه را انتخاب کنید.

مشخصات فردی

در صفحه دوم اطلاعات مربوط به آدرس محل زندگی و محل سکونت خود را به طور کامل وارد کرده و مجدد گزینه تایید و ادامه را انتخاب کنید.

اطلاعات نشانی در ثبت‌نام بورس کالا

صفحه سوم مربوط به اطلاعات شغلی متقاضی بورس کالا است که می‌بایست کادرهای ستاده‌دار به طور کامل تکمیل شود. با تکمیل اطلاعات مانند تصویر زیر وارد صفحه بعدی خواهید شد.

اطلاعات شغلی

در این صفحه سوالاتی در رابطه با اطلاعات مالی پرسیده شده است. این اطلاعات شامل حجم معاملات سالیانه، متوسط درآمد ماهانه و ارزش روز دارایی‌های تحت مالکیت است که بهتر است در کمال صحت و دقت پاسخ داده شود.

اطلاعات مالی ثبت‌نام در بورس کالا

در نهایت در صفحه آخر به تعهدات مشتری پرداخته شده است. در این صفحه دو تعهدنامه بازار بورس فیزیکی و بازارهای مالی/ مشتقات/ آتی و… مشاهده می‌شود. متقاضی بعد از مطالعه این تعهدنامه باید گزینه قبول قوانین و مقررات را انتخاب کند.

پذیرش تعهد از سوی مشتری

با قبول قوانین ، ثبت‌ نام بورس کالا با موفقیت به پایان می‌رسد و پس از صدور کد بورس کالا، نام کاربری و رمز عبور از طریق پیامک به متقاضی بورس کالا ارسال خواهد شد.

افتتاح حساب وکالتی

اقدام بسیار مهم دیگر برای ثبت نام در بورس کالا داشتن حساب وکالتی و لینک کردن آن به حساب معاملاتی است. زیرا متقاضیان برای خرید در بورس کالا باید مبلغ مورد نیاز خود را به حساب وکالتی متصل به حساب معاملاتی واریز کنند. بنابراین می‌بایست بعد از دریافت کد بورس کالا، در صورت نداشتن حساب وکالتی نسبت به افتتاح این حساب اقدام کنند. برای افتتاح حساب وکالتی در ابتدا به معرفی‌نامه بانک نیاز است. در نتیجه کاربران ملزم به دریافت معرفی‌نامه بانک مورد نظر خود هستند. سپس با مراجعه به شعب بانک مورد نظر اقدام به افتتاح حساب می‌کنند. لازم به ذکر است این مرحله باید بعد از دریافت کد بورس کالا انجام شود.

بعد از افتتاح حساب وکالتی به صفحه نخست کارگزاری مربوطه رفته و اطلاعات حساب وکالتی را در قسمت اعلام شماره حساب وکالتی و در اختیار مطابق تصویر زیر وارد کنید.

اعلام شماره حساب وکالتی

با اتمام مراحل مذکور افراد می‌توانند با توجه به کد معاملاتی دریافت‌شده نسبت به خرید و فروش در بورس کالا اقدام کنند.

آموزش ثبت‌ نام در بورس کالا برای اشخاص حقوقی

اشخاص حقوقی برای ثبت‌ نام بورس کالا و دریافت کد معاملاتی باید به صورت حضوری به کارگزاری مورد نظر خود مراجعه کرده و مدارک لازم را تحویل دهند. اما اگر قبلا کد آتی دریافت کرده‌اند دیگر نیازی به مراجعه حضوری ندارند بلکه از طریق تماس با پشتیبانی کارگزاری می‌توانند نسبت به تکمیل ثبت نام خود اقدام کنند.

مدارک لازم جهت ثبت‌ نام اشخاص حقوقی در بازار فیزیکی

  • اصل فرم درخواست کد حقوقی
  • کپی برابر اصل‌شده کارت ملی و شناسنامه مدیر عامل و تمام اعضا هیئت مدیره ( صفحه توضیحات درصورت لزوم)
  • اساسنامه
  • روزنامه رسمی تاسیس و آخرین تغییرات اعضا هیئت مدیره و سایر روزنامه‌های رسمی مهم
  • صورت‌های مالی حسابرسی‌شده آخرین دوره
  • پروانه بهره‌برداری و سایر مجوزهای فعالیت معتبر
  • سایر موارد در صورت نیاز به تشخیص کمیته

مدارک لازم جهت ثبت‌ نام اشخاص حقوقی در بازار مشتقه

  • اصل فرم درخواست کد با تائیدیه بانک مربوطه و کارگزار
  • کپی برابر اصل‌شده پشت و روی کارت ملی و تمام صفحات شناسنامه مدیر عامل، تمام اعضای هیئت مدیره و نماینده شرکت
  • فرم مشخصات نماینده
  • فرم معرفی اطلاعات حساب‌های بانکی مشتری
  • اقرار نامه و بیانیه ریسک معاملات قراردادهای آتی
  • آخرین تغییرات روزنامه رسمی شرکت با درج سرمایه ثبتی در آن
  • اساسنامه

نکات مهم دریافت کد بورس کالا

برای دریافت کد بورسی کالا باید به نکاتی توجه داشت، این نکات به شرح موارد زیر هستند:

  1. برخی از کالاهای زیرمجموعه بورس کالا مانند گواهی سپرده کالایی تمام سکه را می‌توان با کد بورسی خرید و فروش کرد و نیازی به کد بورس کالا ندارد.
  2. برای خرید گواهی سپرده کالایی شمش طلا نیاز به کد بورس کالا است. اما برای خرید این گواهی حساب وکالتی نیاز نیست. لازم به ذکر است برای خرید این گوهی در هنگام ثبت نام می‌بایست تعهد نامه بازار مالی نیز تایید شود.
  3. در هنگام انجام مراحل ثبت‌ نام در بورس کالا هر دو گزینه بازار فیزیکی و بازار مالی را انتخاب شود تا امکان انجام تمامی معاملات در بورس کالا برای کاربر وجود داشته باشد.
1/5 - (1 رای)

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا