بورس

نحوه‌ی خرید ربع سکه در بورس کالا

در این مقاله به بررسی نحوه‌ی خرید ربع سکه از بورس کالا به همراه مراحل و شرایط معامله و تحویل آن پرداخته شده است. بانک مرکزی روز ۱۹ دی ماه ۱۴۰۱ اعلام کرد در تاریخ 1401/10/24 تعداد ۵۰۰ هزار ربع سکه‌ی بهار آزادی از خزانه‌ی بانک رفاه کارگران، با نماد (سکه۰۳۱۲ن۰۶) وارد بورس کالا خواهد شد. ربع سکه‌های قابل تحویل وزنی معادل ۲.۰۳۳ گرم و عیار ۹۰۰ در هزار را دارند و ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هستند. اطلاعات مربوط به سفارش و قیمت‌های معاملاتی در بخش بورس کالا ، قسمت گواهی سپرده‌ کالایی ناپیوسته در سایت www.tsetmc.com قابل مشاهده می‌باشد. در ادامه‌ی این مقاله جزئیات و شرایط خرید و دریافت ربع سکه در بورس کالا آموزش داده شده است.

شرایط خرید ربع سکه از بورس کالا

اولین نکته در مورد خرید ربع سکه در بورس کالا این است که این معاملات دارای بازار ثانویه نیستند و خریدار پس از انجام معامله ملزم به دریافت ربع سکه در اطلاعیه کالای خود می‌باشد. معاملات گواهی سپرده این نماد به‌صورت حراج تک قیمتی ثبت سفارش می‌شوند. برای این منظور دوره‌ی پیش گشایش از ساعت ۹:۰۰ صبح آغاز و در ساعت ۱۳:۰۰ ظهر پایان می‌یابد و راس ساعت ۱۳:۰۰ حراج تک قیمتی آغاز می‌شود. دامنه‌ی قیمت و قیمت سفارش عرضه توسط بانک مرکزی تعیین خواهد شد.

هر گواهی سپرده کالایی معادل یک صدم قطعه سکه طلای ربع بهار آزادی است. بنابراین تمامی معاملات باید مضربی از ۱۰۰ باشند. بر اساس اطلاعیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هر شخص حقیقی می‌تواند حداکثر ۵ قطعه ربع سکه خریداری کند.

چه کسانی واجد شرایط خرید ربع سکه از بورس کالا هستند؟

با توجه به اطلاعیه‌ی بانک مرکزی تنها افراد حقیقی مجاز به خرید ربع سکه در بورس کالا می‌باشند. افراد برای این کالا از بورس، ملزم به داشتن کد بورسی هستند و مانند خرید خودرو در بورس کالا نیازی به اخذ کد بورس کالا نیست. بر همین اساس تمامی افراد دارای کد بورسی بدون محدودیت سنی می‌توانند به خرید ربع سکه در بورس کالا اقدام کنند.

نحوه خرید ربع سکه از بورس کالا

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، اولین قدم برای خرید ربع سکه در بورس کالا داشتن کد بورسی است. پس از اخذ کد بورسی مراحل زیر باید انجام شود.

  1. ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه سجام
  2. ثبت‌نام در یکی از کارگزاری‌های مورد پذیرش بورس
  3. ورود به حساب کاربری در کارگزاری منتخب
  4. شارژ حساب کارگزاری
  5. ثبت سفارش در ساعات مذکور با مضرب ۱۰۰
  6. تحویل کالا از خزانه طبق تاریخ مذکور در اطلاعیه پس از تکمیل خرید

هزینه‌های انبار‌داری و شرایط تحویل

تحویل ربع سکه به مشتریان از سوی خزانه، حداقل ۵ روز کاری به طول می‌انجامد و امکان تحویل پیش از موعد مقرر آن وجود ندارد. هزینه‌های انبارداری شامل هزینه‌های حفاظت فیزیکی، نگهداری، بیمه و… برای هر قطعه ربع سکه معادل ۱,۰۰۰ ریال به ازای هر روز می‌باشد که باید از سوی خریدار پرداخت شود. لازم به ذکر است از فاصله‌ی بین درخواست نوبت‌دهی تا نوبت مقرر، مشمول هزینه‌های انبارداری نمی‌شود.

خریداران از تاریخ 1401/11/01 با دریافت نوبت اخذ کالا و با داشتن مدارک احراز هویت می‌توانند در زمان و محل درج شده در اطلاعیه، به اخذ کالای خود اقدام کنند. لازم به ذکر است سکه‌های دریافتی فاقد وکیوم می‌باشند.

زمان سررسید نگهداری سکه در بورس کالا تا تاریخ 1403/12/20 است و پس از آن معاملات نماد جهت تحویل و تسویه با انباردار متوقف خواهد شد. درصورت تحویل نگرفتن کالا از خزانه، معامله و تسویه گواهی سپرده کالایی مصوب 1394/03/05 سازمان بورس و اوراق بهادار و اصلاحات بعدی آن ملاک عمل خواهد بود.

قیمت ربع سکه در بورس کالا

روز اول عرضه‌ی سکه در بورس کالا، از 500 هزار ربع سکه عرضه شده، ۲۸۰۰ قطعه توسط 744 کد حقیقی خریداری شد. در نخستین روز معاملاتی قیمت ربع سکه در بورس کالا معادل ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام شد. در صورتی که قیمت ربع سکه در بازار آزاد به ۸ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسیده بود. بر اساس قیمت اعلام شده تفاوت قیمت ربع سکه در بورس و بازار 500 هزار تومان بود. پس از عرضه‌ی ربع سکه در بورس کالا قیمت ربع سکه در بازار آزاد روند نزولی را آغاز کرد و به محدوده‌ی 7 میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید. بنابراین بانک مرکزی با عرضه‌ی ربع سکه در بورس کالا با قیمت ۷ میلیون و 200 هزار تومان حباب قیمت این کالا را از ۶۰ درصد به ۴۰ درصد کاهش داد.

تابلو معاملاتی ربع سکه در بورس
5/5 - (3 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا