مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی پسهند – شرکت صنایع لاستیکی سهند

در این مقاله تحلیل پسهند به‌عنوان یکی از مهم‎‌ترین شرکت‌های تولید تسمه نقاله مورد بررسی قرار گرفته است. شرکت صنایع لاستیکی سهند در سال 1338 تاسیس شد. در حال حاضر این شرکت جزو واحدهای شرکت کربن ایران است که از زیرمجموعه‌های شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین می‌باشد. سهام این شرکت در سال 1370 با نماد پسهند در سازمان بورس اوراق بهادار در گروه لاستیک و پلاستیک پذیرفته شد و از همان زمان مورد معامله قرار گرفت. در ادامه به تحلیل بنیادی پسهند و محاسبه EPS تحلیلی منتهی به سال 1402 این شرکت پرداخته شده است.

جایگاه شرکت در صنعت لاستیک و پلاستیک

موضوع شرکت صنایع لاستیکی سهند تولید انواع تسمه نقاله‌های صنعتی، کف‌پوش‌های لاستیکی، چسب، انواع ورق‌ها و محصولات لاستیکی و واردات و صادرات آن‌ها است.

بررسی‌های تجارت جهانی حاکی از آن است که بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تسمه نقاله به‌ترتیب کشورهای چین, آمریکا، ژاپن و ایتالیا هستند. واردات تسمه نقاله توسط کشورهای منطقه خاورمیانه در سال‌های گذشته حدود 67 هزار تن بوده است. میزان مصرف سالانه انواع تسمه نقاله در کشور حدود 10.2 هزارتن می‌باشد که از این میزان 86 درصد منجیددار و 14 درصد سیمی هستند. در بازار ایران، چین رتبه نخست تامین‌کنندگان تسمه نقاله را دارد. شرکت صنایع لاستیکی سهند نخستین و بزرگ‌ترین تولیدکننده انواع نوار نقاله در کشور است. باتوجه به زیرساخت‌های جدید ایجادشده در سال‌های اخیر، امکان تولید نوار نقاله از ضخامت 5 الی 30 میلی‌متر و عرض 200 سانتی‌متر و همچنین گریدهای مختلف از قبیل ضدسایش، مقاوم در برابر حرارت، ضد اسید و آجدار فراهم شده است.

سرمایه و ترکیب سهامداران پسهند

سرمایه شرکت صنایع لاستیکی سهند در بدو تاسیس 5 میلیون ریال بوده که طی چند مرحله افزایش سرمایه به 350 میلیارد ریال رسیده است.

تصویر زیر سهامداران بالای یک درصد در تحلیل بنیادی پسهند را نشان می‌دهد. شرکت کربن ایران با 53.11 درصد مالکیت در جایگاه اول سهامداران مهم پسهند قرار دارد. پس از آن سرمایه‌‎گذاری هامون کیش یا 11.53 درصد مالکیت رتبه دوم سهامداران پسهند را در اختیار دارد.

سهامداران بالای یک درصد پسهند

در حالت تلفیقی سازمان تامین اجتماعی به‌واسطه زیرمجموعه‌های خود 74.40 درصد از سهام پسهند را در اختیار دارد. در مرجع تحلیل بنیادی انیگما امکان مشاهده سایر سهامداران تلفیقی این نماد و سایر نمادها نیز وجود دارد.

سهامداران تلفیقی شرکت صنایع لاستیکی سهند

مقدار، قیمت و مبلغ فروش محصولات پسهند

محصولاتی که شرکت صنایع لاستیکی سهند تولید می‌کند شامل تسمه نقاله و قطعات فنی می‌باشد. در تصویر زیر فروش این شرکت را برای 3 دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن برای دو دوره 9 ماهه و 12 ماهه منتهی به 1402/12/29 قابل مشاهده است. قابل ذکر است که در تحلیل پسهند نرخ محصولات نهایی شرکت برای سال 1402 برابر با آخرین نرخ‌های ماهانه محصولات شرکت در نظر گرفته شده است. همچنین این شرکت برنامه تولید تسمه نقاله سیمی و افزایش ظرفیت تسمه نقاله منجیددار با ظرفیت 2,200 تن سالانه را در دستور کار دارد. پیش‌بینی می‌شود که در انتهای سال 1402 این طرح به بهره‌برداری برسد. در تحلیل بنیادی پسهند فروش شرکت تا انتهای سال 1402 حدود 788 میلیارد تومان برآورد شده است.

فروش محصولات در تحلیل پسهند

مقدار، نرخ و مبلغ مواد اولیه در تحلیل پسهند

تصویر زیر مقدار مواد اولیه مصرفی برای 4 دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن برای سال مالی 1402 را نشان‌ می‌دهد. بیشترین و مهم‌ترین ماده اولیه مصرفی شرکت صنایع لاستیکی سهند، منجید است که برای تهیه این ماده در آخرین دوره گزارش‌شده، یعنی 3 ماهه منتهی به خرداد 1402 حدود 81 میلیارد تومان هزینه کرده است.

مواد اولیه مصرفی در تحلیل بنیادی پسهند

سربار شرکت صنایع لاستیکی سهند

هزینه‌های سربار در تحلیل پسهند شامل حقوق و مزایا، استهلاک، هزینه مواد مصرفی و… به‌شرح جدول زیر است. طبق جدول زیر سربار در دوره ۱۲ ماهه منتهی به اسفندماه ۱۴۰۱ معادل 67 میلیارد تومان بوده است. پیش‌بینی می‌شود سربار پسهند تا پایان سال جاری به مبلغ 87 میلیارد تومان برسد.

سربار شرکت صنایع لاستیکی سهند

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی پسهند

در تصویر زیر صورت سود و زیان مجتمع صنایع لاستیکی سهند برای 3 دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن برای 9ماهه و 12ماهه سال ۱۴۰۲ آمده است. همان‌طور که مشخص است درآمدهای عملیاتی شرکت تا انتهای آخرین دوره 3 ماهه سال 1402 برابر با 147 میلیارد تومان بود. در صورتی که درآمدهای عملیاتی شرکت تا پایان سال 1402 به 788 میلیارد تومان برسد، سود خالص در تحلیل پسهند حدود 355 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

صورت سود و زیان در تحلیل پسهند

سود مجمع (DPS) در تحلیل پسهند

مجتمع صنایع لاستیکی سهند مجمع عمومی عادی سالیانه خود را برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ در تاریخ 1402/02/19 تشکیل داد. در این مجمع سود تقسیمی 5,000 ریال تصویب شد که حدود 88 درصد از سود خالص به‌ازای هر سهم است. این شرکت در سال ۱۴۰۱، 5,662 ریال سود خالص به‌ازای هر سهم داشته است.

طبق آگهی زمان‌بندی منتشرشده در سامانه اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) پرداخت سود سهامداران پسهند به‌شرح زیر است:

نوع سهامدارتاریخ و نحوه واریز سود
سهامداران حقیقی دارای کد سجام و احراز هویت شده1402/06/19 از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی
سهامداران حقوقی دارای کد سجام و احراز هویت شده1402/06/19 از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی
سهامدارانی که در سامانه سجام ثبت‌نام نکرده‌انددر تاریخ 1402/03/01 با ارائه مدرک ثبتی

محاسبه‌ی EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1402/12/29

برای محاسبه‌ی ای پی اس و نسبت پی بر ای پسهند مفروضات زیر در نظر گرفته شده است:

  • نرخ منجید 6,268 دلار بر تن
  • نرخ لوبکات سبک ۴۹۷ دلار بر تن
  • نرخ کائوچو طبیعی ۱,۳۰۲ دلار بر تن

باتوجه به مفروضات فوق EPS تحلیلی در تحلیل بنیادی پسهند 10,155 ریال برآورده شده است. همچنین باتوجه به قیمت سهام پسهند در تاریخ 7 مرداد 1402 در سایت www.tsetmc.com  (51,690 ریال) نسبت P/E فوروارد در تحلیل پسهند 4.8 به دست آمده است.

تحلیل بنیادی پسهند

همچنین میانگین P/E و EPS تحلیلگران براساس میانگین پیش‌بینی کاربران انیگما محاسبه شده است. برای یادگیری بیشتر نحوه انجام این تحلیل که تحلیل فاندامنتال نامیده می‌شود، مقاله آموزش تحلیل بنیادی پیشنهاد می‌شود.

روند قیمتی در تحلیل بنیادی پسهند

تصویر زیر تغییرات قیمتی سهام پسهند را از ابتدای سال 1397 به‌نمایش گذاشته است. این سهم روند صعودی خود را از همان ابتدا آغاز کرد و در تاریخ 16 تیر سال 1399 به بالاترین قیمت خود یعنی 72,130 ریال با ارزش بازار 2,524 میلیارد تومان رسید. پس از این تاریخ این سهم شروع به ریزش کرد و در تاریخ 13 اردیبهشت به قیمت 64,040 ریال با ارزش بازار 2,161 رسید. هم‌اکنون (1402/05/07) این سهم در محدوده 50,000 ریال در حال نوسان است.

نمودار قیمتی پسنهد
3.3/5 - (3 رای)

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا