اخبار بورس

تاریخ مجمع پاسا – سود مجمع پاسا ۱۴۰۲

حضور در مجمع عمومی عادی سالیانه یک شرکت یا سازمان و دریافت سود نقدی مورد توجه بسیاری از فعالان بازار سرمایه است. سهامداران با تحلیل مواردی مانند درصد تقسیم سود و بازده نقدی سهام، می‌توانند در خصوص حضور در مجمع یک شرکت تصمیم‌گیری کنند. مجمع عمومی عادی سالیانه هر ساله توسط شرکت‌ها برگزار می‌شود. میزان سود نقدی که در میان سهامداران تقسیم می‌شود در مجمع عمومی عادی سالیانه تصویب می‌شود. زمان پرداخت آن نیز پیش از برگزاری مجمع در سامانه کدال اطلاع‌رسانی می‌شود. در این مقاله تلاش شده است تا به تمامی نکات مهم در خصوص برگزاری مجمع پاسا 1402 و موارد مهمی مانند روند تقسیم سود و زمان پرداخت سود مجمع پاسا از موارد بررسی شده در این مطلب هستند.

مجمع عمومی عادی سالیانه

مجمع عمومی عادی سالیانه، گردهمایی مدیران و سهامداران یک شرکت یا سازمان است که به منظور بررسی وضعیت مالی و عملکرد آن شرکت و اتخاذ تصمیماتی مهم همچون تصویب صورت مالی، استماع گزارش حسابرس، تعیین میزان سود تقسیمی و… برگزار می‌شود. شرکت‌ها موظف به برگزاری این جلسات به‌صورت یک بار در سال هستند و تمامی سهامداران می‌توانند از طریق برگه سهام خود در آن حضور داشته باشند. شرکت‌ها باید تا ۴ ماه پس از اتمام سال مالی نسبت به برگزاری آن اقدام کنند. لازم به ذکر است، سال مالی شرکت‌ها لزوما مطابق با سال شمسی نیست. هرچند پایان سال شرکت ایران یاسا تایر و رابر که در بازار سرمایه با نماد «پاسا» معامله می‌شود، در پایان اسفند ماه است.

در این مجمع گزارش «گزارش فعالیت هیئت‌مدیره» توسط مدیرعامل ارائه می‌شود و هدف آن بررسی عملکرد گذشته شرکت و توصیف اطلاعات اساسی مانند پیشروی طرح‌ها و برنامه‌های آتی شرکت است. تصمیمات اتخاذشده در جلسات مجمع عمومی عادی سالیانه مانند میزان سود تقسیمی در سامانه کدال به صورت دقیق منتشر می‌شوند و سهامداران می‌توانند اطلاعات جامع مورد نیاز خود را به دست آورند.

مطلب پیشنهادی: تحلیل پاسا

تاریخ مجمع پاسا ۱۴۰۲

شرکت ایران یاسا تایر و رابر، از کلیه سهامداران، وکیل یا قائم مقام قانونی صاحب سهم و همچنین نماینده یا نمایندگان اشخاص حقوقی دعوت کرد تا در جلسه مجمع عمومی این شرکت که در ساعت 10:00 روز یکشنبه مورخ 1402/03/28 در استان تهران به آدرس ونک پارک، خیابان 20 متری گلستان، خیابان 20 متری زرتشتیان، پلاک 11، طبقه همکف، سالن خلیج‌فارس، شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، برگزار شد، حضور بهم رسانند.

نحوه دریافت برگ حضور در جلسه مجمع

سهامداران پاسا می‌توانستند در روز شنبه مورخ 1402/03/27 از ساعت 8 تا 16 با در دست داشتن کارت ملی یا شناسنامه و مدارک سهامداری خود، جهت اخذ برگه حضور در جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه به امور سهام شرکت واقع در تهران کیلومتر 12 اتوبان فتح (جاده قدیم کرج) کیلومتر 2 جاده شهریار، مراجعه یا در روز برگزاری مجمع، از ساعت 8:30 تا9:30 در محل برگزاری مجمع برگ حضور در مجمع را دریافت کنند.

حاضرین در جلسه مجمع عمومی پاسا

  • شرکت بازرگانی صندوق بازنشستگی کشوری
  • شرکت خدمات گستر صبا انرژی (سهامی خاص)
  • شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین
  • شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا
  • سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری
  • سایر سهامداران

دستور جلسه مجمع پاسا

دستور جلسه یک نوع راهنما است که در جهت درک بهتر ساختار جلسه مجمع عمومی سالیانه استفاده می‌شود. در ادامه دستور جلسه مجمع پاسا 1402 ذکر شده است:

  • استماع گزارش هیئت‌‌مدیره و بازرس قانونی
  • تصویب صورت‌های مالی سال (دوره) مالی منتهی به 1401/12/29
  • انتخاب حسابرس و بازرس قانونی
  • انتخاب روزنامه کثیر‌الانتشار
  • تعیین حق حضور اعضای غیر موظف هیئت‌‌مدیره
  • سایر مواردی که در صلاحیت مجمع عمومی عادی سالیانه است.

سود مجمع پاسا

مجمع عمومی عادی سالیانه از جلسات مهمی است که در آن تصمیم گرفته می‌شود که چه مقدار از سود خالص هر سهم میان سهامداران تقسیم شود و چه مقدار از آن، به‌عنوان سود انباشته نگه داشته شود. شرکت‌ها جهت تقسیم سود نقدی خود می‌توانند بخشی یا کل سود ساخته شده خود را تقسیم کنند یا اینکه هیچ سودی تقسیم نکنند. درصورتی که شرکتی دارای سود انباشه یا ذخایری از سال‌های گذشته مالی خود باشد، می‌تواند این ذخایر مالی را آزاد کند و به‌عنوان سود تقسیمی برای سهامدارن و سرمایه‌گذاران در نظر بگیرد. در این صورت سود نقدی می‌تواند بیشتر از سود خالص هر سهم باشد. بهترین تحلیل در بازار بورس، تحلیلی است که در کنار مطالعه تحلیل بنیادی سهام، روند تقسیم سود نقدی را نیز مورد بررسی قرار دهد.

این مطالعه و بررسی، اطلاعات مفیدی به سهامداران و سرمایه‌گذاران می‌دهد و آنان از اینکه آیا شرکت به تداوم توزیع سود نقدی پرداخته است یا آیا تغییراتی در این زمینه ایجاد کرده است، مطلع می‌شوند. در ادامه سود مجمع پاسا در سه سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته است. طبق تحلیل و بررسی درصد سود تقسیمی پاسا در سه سال گذشته، کمتر از 20 درصد بوده است.

سال مالی منتهی بهسود خالص هر سهم (ریال)سود نقدی هر سهم (ریال)درصد تقسیم سود
1401/12/2913601339.7
1400/12/29137426519.2
1399/12/30242722009

بازده نقدی سهم پاسا

بازده نقدی سهم یک معیار اساسی در تجزیه و تحلیل عملکرد مالی شرکت‌ها در بازار سرمایه است. این معیار نسبت سود نقدی به ازای هر سهم (DPS) را به قیمت سهم پیش از بسته شدن (Price) نشان می‌دهد. بازده نقدی را می‌توان تا حدودی از مؤلفه‌های تعیین‌کننده کارایی سرمایه‌گذاری در سهام به حساب آورد. تغییرات در بازده نقدی ممکن است بر حضور سهامداران در مجمع عمومی عادی سالیانه ایفای نقش کند. به عبارت دیگر، افزایش بازده نقدی ممکن است سهامداران را به حضور در مجمع و متعاقبا سرمایه‌گذاری ترغیب کند.

سهامداران و تحلیلگران بازار بورس با تحلیل و بررسی بازده نقدی، می‌توانند برای حضور یا عدم حضور در مجمع عمومی عادی سالیانه تصمیم‌گیری بهتری داشته باشند. در ادامه بازده نقدی پاسا، برای دوره سه سال گذشته، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. بررسی انجام‌شده نشان می‌دهد که بازده سود نقدی پاسا در طی این سه سال، کمتر از 10 درصد بوده است.

سال مالی منتهی به آخرین قیمت سهم پیش از مجمع (PRICE)سود نقدی به ازای هر سهم (DPS)بازده نقدی (D/P)
1401/12/2914,4301330.9%
1400/12/2912,0602652.1%
1399/12/3025,4902,2008.6%

نحوه دریافت سود پاسا

شرکت ایران یاسا تایر و رابر، طبق اطلاعیه‌ای اعلام کرد، به منظور رعایت مفاد ماده ۱۲ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های پذیرفته‌شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، جدول زمانبندی پرداخت سود سهام سال ۱۴۰۱ این شرکت به شرح جدول زیر است:

گروه سهامدارانتاریخ پرداخت سودنحوه پرداخت سود
اشخاص حقیقی دارای کد سجام۱۴۰۲٫۰۶٫۱۹حساب معرفی‌شده در سامانه سجام از طریق سپرده‌گذاری مرکزی
اشخاص حقیقی فاقد کد سجام۱۴۰۲٫۰۷٫۱۹از طریق بانک صادرات و با مراجعه حضوری سهامداران به شعب بانک مذکور
اشخاص حقوقی دارای کد سجام۱۴۰۲٫۰۷٫۱۷حساب معرفی‌شده در سامانه سجام از طریق سپرده‌گذاری مرکزی
اشخاص حقوقی فاقد کد سجام۱۴۰۲٫۰۷٫۲۲واریز به حساب با درخواست کتبی و اعلام شماره حساب

پاسا در پایان خاطر نشان شد، با توجه به ابلاغیه نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر پرداخت سود تقسیمی مصوب مجمع عمومی از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، سهامدارانی که احراز هویت سجامی نشده‌اند می‌بایست در اسرع وقت نسبت به ثبت‌نام یا تکمیل مشخصات خود در سامانه سجام اقدام کنند.

سهامداران حقوقی فاقد سجام نیز می‌توانستند از تاریخ ۱۴۰۲٫۰۷٫۲۲ با ارسال نامه رسمی ممهور به مهر شرکت با ذکر شماره ثبت شناسه ملی و کد سهامداری به همراه اعلام شماره حساب و شماره شبا حساب بانکی خود نزد یکی از بانک‌های کشور به آدرس و یا شماره نمابر امور سهام شرکت نسبت به دریافت سود سهام خود اقدام نمایند.

آدرس: تهران، کیلومتر ۱۲ اتوبان فتح جاده قدیم کرج، کیلومتر ۲ جاده شهریار، کدپستی: ۳۳۵۹۷۶۱۳۴۸

امتیاز خود را ثبت کنید
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا