اخبار بورس

اثر اخبار بورس بر روند شاخص کل – معاملات بورس در دی ماه

شاخص کل بورس طی یک ماه گذشته (از ابتدا تا انتهای دی ماه) حدود 2 درصد از سطوح خود عقب‌نشینی داشته است. بنابراین با افت این ماه شاخص کل بورس بازدهی این نماگر از ابتدای سال به 10/5 درصد تنزل یافت.

شاخص کل هم‌وزن اما رشد به مراتب کمتری نسبت به شاخص کل داشت. علت آن هم رشد بیشتر عرضه‌ها برای سهام بزرگتر نسبت به کوچکتر بود. این نماگر با پایان دی ماه 0/92 درصد عقب‌تر نشست. این نماگر نیز از ابتدای سال 1402 تا پایان دی ماه 28/8 درصد افزایش یافته است.

در فرابورس اما میان شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن واگرایی مشاهده شده است. شاخص کل با افت 2/02 درصد عقب‌نشینی داشت، این در حالی است که شاخص هم‌وزن این بازار 0/75 درصد رشد کرده است. شاخص کل فرابورس از ابتدای سال تاکنون 6/75 درصد و شاخص کل هم‌وزن فرابورس 37/6 درصد رشد را تجربه کرده‌اند.

در طی یک ماه گذشته روند قیمتی سهام نسبتا کم نوسان و در یک محدوه مشخص بوده است. در اواخر ماه اما با افت شدید قیمت‌ها نسبت P/Ettm حدود 0/6 کمتر شده است.

نسبت P/E بازار سهام در دی ماه 1402

افت 13 درصدی ارزش معاملات خرد

میانگین ارزش معاملات خرد از ابتدای دی ماه تا پایان آن، 5/3 هزار میلیارد تومان ثبت شد. این در حالی است که در ماه آذر میانگین ارزش معاملات 6/1 هزار میلیارد تومان بوده که نشان از افت 13 درصدی ارزش معاملات خرد دی ماه نسبت به ماه آذرماه دارد.

اخبار اثرگذار بر روند بازار سهام

طی یک ماه گذشته (از ابتدای دی ماه تاکنون) عمده اثرات منفی بر روند شاخص کل بورس، صدور یا ابلاغ بخشنامه یا مصوبه‌هایی از سوی سیاست‌گذاران بوده که واکنش منفی سهامداران را در پیش داشته است. در اواخر آذرماه حقوق دولتی معادن برای سال 1402 ابلاغ شد. به موجب این ابلاغیه شاهد واکنش منفی نمادهای معدنی بودیم. علت این امر افزایش محسوس نرخ‌ها نسبت به سال گذشته بود که می‌توانست حاشیه سود معدنی‌ها را تعدیل کند.

پس از آن علیرغم اخبار مساعد در خصوص تسهیل در فرآیند تجدید ارزیابی‌ها اما همچنان اخبار و ابهامات حول محور قیمت‌گذاری خودرو واکنش‌های مثبت و منفی بسیاری برای سهام این گروه ایجاد کرد. در اواسط دی ماه به واسطه تنش‌های سیاسی و اجتماعی (حادثه تروریستی کرمان) شاهد رشد قیمت دلار بودیم. رشد قیمت دلار محرکی برای رشد قیمت طلا و بازار سهام شد. این امر تا زمان ابلاغ سیاست‌های جدید بانک مرکزی برای کنترل قیمت طلا ادامه داشت. تصویب ۱۴ اقدام گمراه‌کننده در روند معاملات از سوی شورای عالی بورس از یک سو و دستورالعمل تعیین نرخ خوراک و فرآورده‌های اصلی تولیدی پالایشگاه‌ها از سوی دیگر از جمله عوامل منفی در روند معاملات بازار سهام بوده است.

5/5 - (1 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا