مقالات تحلیل‌ بنیادی

تاثیر نرخ متانول و نرخ دلار بر شرکت‌های متانول‌ساز

همواره با بالا رفتن نرخ دلار صنایع صادرات‌محور مانند پتـروشیمی‌ها و فولادی‌ها مورد توجه و اقبال بازار سرمایه قرار می‌گرفتند؛ اما این روزها این دو صنعت به دلیل کاهش نرخ جهانی کامودیتی‌ها و عوامل تاثیرگذار دیگر وضعیت مطلوبی ندارند. در این مقاله به کمک محصول کدال‌پلاس انیگما و محصول بنیادی به تحلیل و بررسی شرکت‌های متانول‌ساز خواهیم پرداخت.

انیگما بزرگ‌ترین مرجع تحلیل بنیادی بورس ايران

شما می‌توانید با ثبت‌نام در سایت انیگما و خرید محصول بنیادی به بروزترین تحلیل بنیادی شرکت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری دسترسی داشته باشید.

شرکت‌های متانول‌ساز

متانول یکی از مواد پایه صنعت پتروشیمی است که کاربردهای بسیاری از قبیل صنعت پلاستیک، اختلاط با بنزین جهت کاهش آلایندگی­ آن، تولید حلال، تولید رنگ، تولید ضدیخ و… دارد. ماده اولیه تولید متانول در منطقه خاورمیانه، گاز طبیعی می‌باشد که این موضوع یک مزیت رقابتی به‌شمار می‌آید.

ظرفيت توليد متانول ايران ١٢ ميليون تن است. جدول زیر ظرفیت تولید شرکت‌های فعال در صنعت متانول و همچنین ارزش بازار و P/E ttm هر یک را نشان می‌دهد. (این ارزش بازار باتوجه به ارزش روز سهام در تاریخ 1401/03/27 می‌باشد.)

شركت پتروشيمی زاگرس با ظرفیت تولید 3،300،000 تن متانول در رده اول شرکت‌های تولیدکننده متانول در کشور قرار دارد. شرکت پتروشیمی خارک نیز با کمترین پی بر ای میان متانول‌سازان دارای ظرفیت تولید 660,000 تن متانول می‌باشد.

ظرفیت متانول‌سازان

لازم به ذکر است که شیراز نیز متانول تولید می‌کند؛ اما با توجه به میزان ناچیز آن نسبت به سایر محصولات در این جدول از آن صرف نظر شده است.

متانول پلتس

در تحلیل بنیادی شرکت‌های تولیدکننده متانول، نرخ متانول داخلی شرکت‌ها طبق نرخ اعلامی دفتر توسعه پتروشیمی تعیین می‌شود. نرخ متانول صادراتی نیز برابر با آخرین نرخ متانول پلتس در نظر گرفته می‌شود. پلتس (Platts) نشریه‌ای معتبر است که به‌صورت هفتگی قیمت محصولات پتروشیمی را ارائه می‌دهد. در ادامه نمودار قیمتی متانول پلتس از انتهای اسفند 1400 تا 27 خرداد 1401 نمایش داده شده است. طبق این نمودار روند نرخ جهانی متانول در سال 1401 رو به کاهش بوده است.

روند نرخ متانول پلتس

نرخ فروش شرکت‌­های متانول‌ساز مبتنی بر دو فاکتور نرخ‌های جهانی و نرخ دلار می‌باشد. بنابراین تغییرات در نرخ‌های جهانی و نرخ دلار بر سودآوری شرکت‌های متانول‌ساز تاثیرگذار است. در ادامه به تحلیل حساسیت شرکت‌ها نسبت به نرخ متانول پرداخته شده است.

تحلیل حساسیت شرکت‌های متانول‌ساز نسبت به متانول

حساسیت سه شرکت متانول‌ساز زاگرس، فناوران و خارک نسبت به متانول در جدول زیر آمده است. شرکت پتروشیمی زاگرس با 17/92 درصد، بیشترین حساسیت را نسبت به تغییرات نرخ متانول دارد و با کاهش نرخ این کامودیتی نسبت به سایر شرکت‌ها بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

←برای آشنایی بیشتر با تحلیل حساسیت و انواع آن، مطالعه مقاله چگونه تحلیل حساسیت به شناسایی سهام در بورس کمک می‌کند؟ پیشنهاد می‌شود.

تحلیل حساسیت متانول

چارت زیر تغییرات حاشیه سود خالص فصلی شرکت‌های فوق را در سال 1400 نشان می‌دهد. همان‌طور که ملاحظه می‌شود افت نرخ متانول در هفته‌ها و ماه‌های اخیر و همین‌طور افزایش نرخ گاز که به‌عنوان ماده اولیه تولید محصول محسوب می‌گردد، باعث شده تا حاشیه سود شرکت‌ها از اوایل سال 1400 به صورت معناداری افت کند.

حاشیه سود متانول‌سازان

تحلیل پیش‌نگر سال مالی منتهی به 1401

برای تحلیل بنیادی شرکت‌های متانول‌ساز لازم است که در کنار عواملی همچون نرخ‌های جهانی و نرخ دلار، افزایش نرخ یوتیلیتی یا همان هزینه‌های انرژی این شرکت‌ها را نیز لحاظ کرد که نتیجه آن بر اساس نرخ فعلی 334 دلاری متانول برای هر تن با سه سناریو میانگین دلار 25، 28 و 30 هزار تومانی مورد بررسی قرار گرفته است.

EPS متانول‌سازان

همچنین در جدول زیر نسبت P/E فوروارد منتهی به سال مالی 1401 شرکت‌ها طبق این سه سناریو نمایش داده شده است. طبق این جدول شرکت پتروشیمی خارک در تمامی سناریوهای بررسی شده دارای پی بر ای کمتری نسبت به دو شرکت دیگر می‌باشد.

پی بر ای متانول‌سازان

در صورت افزایش نرخ دلار نیما تا 30,000 تومان، می‌توان به رشد قیمتی این شرکت‌ها امید داشت؛ در غیر این صورت باتوجه به بالا بودن نسبت پی بر ای در دو سناریو اول و دوم، گزینه‌های جذابی برای سرمایه‌گذاری نمی‌باشند.

5/5 - (1 رای)
one
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا