مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی کسعدی – شرکت کاشی سعدی

در این مقاله تحلیل کسعدی به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های کاشی‌سازی در کشور مورد بررسی قرار گرفته است. شرکت کارخانجات کاشی و سرامیک سعدی در سال 1340 تاسیس شد. ظرفیت شرکت در سال 1344 تولید 18 میلیون عدد کاشی در سال بود و در سال 1376 به 4.5 میلیون مترمربع کاشی دیواری، یک میلیون مترمربع کاشی کف، 5 هزار تن انواع لعاب کاشی و 450 هزار عدد کاست نسوز کاشی در سال افزایش یافت. این شرکت در تاریخ 1373/12/28 در گروه کاشی و سرامیک بورس اوراق بهادار با نماد کسعدی پذیرفته شد. در ادامه این مقاله به تحلیل بنیادی کسعدی از طریق بررسی عملکرد گذشته شرکت و محاسبه EPS و P/E تحلیلی آن پرداخته شده است.

جایگاه شرکت در صنعت

شرکت کارخانجات کاشی و سرامیک سعدی تنها واحد تولیدی کاشی و سرامیک در پایتخت است و از این‌رو جایگاه ویژه و متمایزی نسبت به رقبای صنعت کاشی و سرامیک دارد. همچنین باتوجه به اینکه شهر تهران بزرگ‌ترین بازار صنعت کاشی و سرامیک در ایران است، موقعیت جغرافیایی کارخانه بسیار استراتژیک است.
این شرکت با افزایش و نوسازی تجهیزات تولید جهت هم‌سویی با بازار تکنولوژی چاپ دیجیتال و با استفاده از دستگاه رکتیفایر اقدامات موثری انجام داد. همین اقدامات موجب شد که ظرفیت شرکت به 3,778,162 مترمربع در سال افزایش یابد که باعث می‌شود سهم قابل توجهی از بازار را به‌ خود اختصاص دهد.
وضعیت تکنولوژی شرکت در مقایسه با تکنولوژی موجود در سطح کشور و جهان به شرح زیر است:

  • واحد تهیه بدنه شرکت کاشی سعدی باتوجه به پروژه بازسازی و افزایش ظرفیت (اصلاح سنگ‌شکن و نصب هیدروکن) علاوه بر تامین نیازهای تولید، بخشی از ظرفیت تولید گرانول مازاد را برای فروش عرضه می‌کند.
  • با خرید و نصب دستگاه چاپ سوم دیجیتال در سال 1397 کلیه خطوط تولیدی محصولات مطابق با تکنولوژی روز دنیا تولید می‌شود.
  • با نصب دستگاه‌های رکتیفایر، سورت و بسته‌بندی، پالتایزر و شرینک پالت محصولات با بهترین کیفیت جداسازی و بسته‌بندی می‌شوند.

سرمایه و ترکیب سهامداران در تحلیل کسعدی

سرمایه شرکت کاشی سعدی در بدو تاسیس 75,140 میلیون ریال بوده که طی چند مرحله افزایش سرمایه به 500,000 میلیون ریال در تاریخ 1400/09/27 رسید. مجوز افزایش سرمایه شرکت از 500,000 میلیون ریال به 1,000,000 میلیون ریال نیز در تاریخ 1402/02/12 اخذ شد که لازم است به تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده برسد.

تصویر زیر شامل اطلاعات تمامی سهامداران بالای یک درصد اعم از تعداد سهام، درصد و ارزش آن‌ها را نشان می‌دهد. شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین با در اختیار داشتن حدود 172 میلیون سهم (34.52 درصد) بزرگ‌ترین سها‌مدار شرکت کاشی سعدی است.

سهامداران بالای یک درصد کسعدی

در مرجع تحلیل بنیادی انیگما امکان مشاهده داده‌های مربوط به سهامداران تلفیقی نیز وجود دارد. سازمان تامین اجتماعی در تحلیل کسعدی با در اختیار داشتن 34.76 درصد از مالکیت سهام کسعدی، بزرگ‌ترین سهامدار تلفیقی این شرکت است.

سهامداران تلفیقی شرکت کاشی سعدی

مقدار، نرخ و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی کسعدی

محصول شرکت کاشی سعدی شامل کاشی کف است که در بازارهای صادراتی و داخلی به فروش می‌رسد. تمامی اطلاعات مربوط به فروش این محصول شامل مقدار، نرخ و مبلغ فروش برای ۳ دوره مالی گذشته و همچنین پیش‌بینی آن تا انتهای سال ۱۴۰۲ مطابق تصویر زیر است. پیش‌بینی می‌شود که مبلغ فروش کسعدی تا انتهای سال 1402 به 438 میلیارد تومان برسد. لازم به ذکر است که در تحلیل کسعدی نرخ فروش محصولات شرکت متناسب با آخرین نرخ فروش ماهیانه در نظر گرفته شده است.

فروش در تحلیل بنیادی کسعدی

مواد اولیه مصرفی شرکت کاشی سعدی

تصویر زیر حاوی تمامی اطلاعات گذشته‌نگر مربوط به مواد اولیه کسعدی است. مواد اولیه شرکت کاشی سعدی شامل انواع خاک، رنگ و لعاب است. بیشترین مبلغ مواد اولیه مصرفی در تحلیل کسعدی مربوط به لعاب است که در دوره مالی منتهی به خرداد 1402 حدود 11,987 میلیون تومان برای تهیه این ماده هزینه شده است؛ این مقدار حدود 55 درصد کل مبلغ مصرفی مواد اولیه در دوره مالی مذکور است. همچنین لازم به ذکر است که نرخ خرید مواد اولیه مصرفی متناسب با نرخ خرید آخرین فصل در نظر گرفته شده است.

مواد اولیه مصرفی در تحلیل کسعدی

سربار کسعدی

تصویر زیر تمامی جزئیات سربار کسعدی برای ۳ دوره مالی گذشته و همچنین پیش‌بینی آن تا انتهای سال ۱۴۰۲ را نشان می‌دهد. در دوره ۳ ماهه منتهی به خرداد ۱۴۰۲، سربار شرکت حدود 34 میلیارد تومان بوده که در تحلیل بنیادی کسعدی 34 درصد از آن مربوط به حقوق و مزایا و 5 درصد نیز مربوط به هزینه مواد مصرفی بوده است. با در نظر گرفتن 30 درصد افزایش حقوق و مزایا در سال 1402 باتوجه به میزان سربار تحقق‌یافته در 3 ماهه ابتدایی سال 1402 در تحلیل کسعدی و پیش‌بینی صورت‌گرفته برای دوره مالی 9 ماهه منتهی به آذر 1402، هزینه سربار کسعدی تا انتهای سال 1402 حدود 160 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سربار شرکت کاشی سعدی

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی کسعدی

قدم بعدی برای تحلیل کسعدی، بررسی صورت سود و زیان این شرکت است. این صورت مالی برای ۳ دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن برای سال ۱۴۰۲ ارائه شده است. مجموع درآمدهای عملیاتی کاشی سعدی در آخرین دوره گزارش‌شده (سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲) برابر با 96 میلیارد تومان بود که با کسر 65 میلیارد تومان بهای تمام‌‌شده، 31 میلیارد تومان سود ناخالص باقی ماند.

طبق پیش‌بینی‌های انجام شده تا انتهای سال مالی ۱۴۰۲ درآمدهای عملیاتی کسعدی 438 میلیارد تومان و هزینه بهای تمام‌شده 314 میلیارد تومان برآورد می‌شود. در نتیجه سود ناخالص کسعدی تا انتهای سال 1402 مبلغ 124 میلیارد تومان برآور می‌شود. همچنین با احتساب هزینه‌های فروش، اداری و عمومی و سایر درآمدهای عملیاتی و… کسعدی 75 میلیارد تومان سود خالص برای این سهم پیش‌بینی شده است. لازم به ذکر است که در محاسبه مالیات شرکت از تبصره 7 ماده 105 و ماده 143 قانون مالیات مستقیم استفاده شده است.

صورت سود و زیان در تحلیل کسعدی

سود نقدی (DPS) کسعدی

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت کاشی سعدی برای سال مالی منتهی به 1401/12/29 در تاریخ 1402/03/07 تشکیل شد. باتوجه به آگهی تصمیمات این مجمع در سایت codal، به ازای هر سهم 1,017 ریال سود خالص تحقق یافته است. از این مقدار سود، براساس مصوبات مجمع در تحلیل کسعدی، حدود 95 (975 ریال) به‌عنوان سود تقسیمی در نظر گرفته شده است. زمان‌بندی واریز سود کسعدی در جدول زیر قابل مشاهده است:

نوع سهامدار نحوه و تاریخ واریز سود
سهامداران حقیقی تاریخ 7 مهرماه 1402
از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار
و تسویه وجوه به شماره حساب معرفی‌شده
سهامداران حقوقی طی مهلت قانونی در مهرماه 1402
از طریق سامانه سجام

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1402/12/29 کسعدی

دقت نتایج تحلیل بنیادی، به صحت مفروضات آن بستگی دارد. در مقاله آموزش تحلیل بنیادی، روش دسترسی به مفروضات صحیح، استخراج داده‌ها از گزارشات و به‌طور کلی نحوه انجام تحلیل فاندامنتال توضیح داده شده است. جهت تحلیل بنیادی کسعدی مفروضات زیر در نظر گرفته شد:

شرح قیمت واحد
خاک 6,300,600 ریال بر تن
رنگ 2,695,800,000 ریال بر تن
درصد افزایش نرخ محصولات
کاشی و سرامیک در سال 1402
30

باتوجه به مفروضات فوق، EPS تحلیلی کسعدی برابر با 753 ریال برآورده شد. با تقسیم کردن قیمت روز این سهم که در تاریخ 8 شهریور 1402 که معادل 7,910 ریال است، P/E تحلیلی این سهم 10.5 محاسبه می‌شود.

تحلیل بنیادی کسعدی

روند قیمتی در تحلیل کسعدی

در نمودار زیر نمودار تغییرات قیمتی کسعدی از ابتدای سال 1398 آمده است. کسعدی در تاریخ 1 شهریور 1399 به بیشترین قیمت خود رسید. ارزش بازار این سهم در تاریخ مذکور مبلغ 1,981 میلیارد تومان بود که پس از آن با کاهش شدید روبه‌رو شد.

سرانجام کسعدی در تاریخ 9 آبان 1400 به روند رو به کاهش خود پایان داد و پس از رسیدن به ارزش بازار 370 میلیارد تومان شروع به افزایش کرد. پس از آن در تاریخ 21 خرداد 1402 به آخرین قله قیمتی خود با ارزش بازار 1,180 رسید.

نمودار قیمتی
3/5 - (2 رای)

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا