مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی کفپارس – شرکت فرآورده‌های نسوز پارس

در این مقاله تحلیل کفپارس به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در عرصه تولید فرآورده‌های نسوز کشور، تولید و تامین‌کننده طیف وسیعی از آجرها و ملات‌های نسوز مصرفی در صنایع آهن و فولاد و… مورد بررسی قرار گرفته است. این شرکت در سال 1365 تاسیس شد و در تاریخ 11 مرداد سال 1372 از واحد اول آن بهره‌برداری شد. شرکت فرآورده‌های نسوز پارس در تاریخ 1378/04/11 در سازمان بورس اوراق بهادار پذیرفته و با نماد کفپارس درج شده است. در این مقاله به تحلیل بنیادی کفپارس و محاسبه EPS و P/E تحلیلی این شرکت پرداخته شده است.

برای آشنایی بیشتر در مورد تحلیل بنیادی، می‌توان به مقاله تحلیل بنیادی چیست مراجعه کرد.

فرآیند تولید محصولات در تحلیل بنیادی کفپارس

شرکت فرآورده‌های نسوز پارس برای فروش مناسب محصولات خود، تمهيداتی را به‌كار گرفته است؛ ازجمله این اقدامات می‌توان به تغيير نگاه مديريت به عقد قراردادهای فروش و حركت در مسير سفارشات سودآور و ساماندهی قسمتی از سفارشات اخذ شده با سود پايين در سنوات قبل و حذف قسمتی از سفارشات اخذ شده زيان‌ده از سنوات گذشته و مدیریت در خرید مواد اولیه به‌ویژه مواد اولیه وارداتی و در نهایت افزایش مستمر کیفیت محصولات شرکت و پیشرفت برندسازی محصولات نسوز پارس در بین رقبا، اشاره کرد.

این شرکت دارای دو سالن تولید است که هر سالن شامل چهار بخش می‌باشد:

  • آماده‌سازی مواد: سالن شماره یک جهت خردایش مواد اولیه برای تولید جرم و آجر قلیایی مناسب است. دستگاه‌های سالن دو نیز جهت آماده‌سازی مواد برای تولید آجرهای منیزیتی گرافیتی تعبیه شده است.
  • فرمدهی یا پرس: برای تولید آجرهای مصرفی در صنایع فولاد و سیمان که به خواص یک‌دست و ابعاد دقیق نیاز دارند از پرس‌های لاین استفاده می‌شود.
  • پخت: این بخش شامل دو کوره‌ تونلی (قادر به پخت تا دمای 1850 درجه) و کوره شاتل (جهت پخت آجرهای آلومینیایی و نیتروسیلیکون) است.
  • آماده‌سازی نهایی: واحد قیر تزریقی و دستگاه‌های بسته‌بندی می‌باشند.

سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه کفپارس در بدو تاسیس مبلغ 200 میلیون ریال بوده که طی چندین مرحله افزایش سرمایه به مبلغ 162 میلیارد تومان رسیده است. حدود 90 درصد افزایش سرمایه کفپارس از محل آورده سهامداران بوده است.

جدول زیر اسامی سهامداران بالای یک درصد در تحلیل کفپارس را نمایش داده است. مهم‌ترین سهامدار این شرکت مهدی دهقان‌پور است که دارای مالکیت 26 درصدی می‌باشد. پس از او مجتمع صنایع و معادن احیا سپاهان با 8 درصد و زهرا دهقان‌پور با 1.7 درصد از مهم‌ترین سهامداران شرکت هستند.

سهامداران کفپارس

در سایت انیگما می‌توان علاوه بر سهامداران عادی، سهامداران تلفیقی را نیز مشاهده کرد. منظور از سهامدار تلفیقی، سهامداری است که به‌صورت غیرمستقیم و به‌واسطه زیرمجموعه‌های خود سهامدار یک شرکت است.

قیمت، مقدار و مبلغ فروش در تحلیل کفپارس

محصولات شرکت فرآورده‌های نسوز پارس، در کیفیت‌ها (آنالیزهای شیمیایی) و اشکال هندسی (قالب‌ها) مختلف برای کاربردهای متعدد در صنایع فولاد، سیمان، صنایع فلزی غیرآهنی و غیره تولید می‌شوند. از مهم‌ترین محصولات می‌توان به آجر منیزیت کرومیتی، آجر آلومینیایی، جرم، ملات و غیره اشاره کرد.

در اولین جدول می‌توان قیمت محصولات در تحلیل بنیادی کفپارس و همچنین پیش‌بینی آن برای سال مالی منتهی به 29 اسفند 1402 را ملاحظه کرد. گران‌ترین محصول این شرکت آجر داخلی است که قیمت آن 33 درصد در دوره مالی ‌۱۲ماهه‌ی انتهای آذر 1401 در مقایسه با مدت‌زمان مشابه در سال گذشته افزایش‌یافته است.

قیمت فروش شرکت فرآورده‌های نسوز پارس

در ادامه جدول مقدار فروش محصولات ذکر شده است. مجموع مقدار فروش محصولات در دوره ۱۲ماهه منتهی به 30 آذر 1401 در مقایسه با دوره مشابه سال مالی 1400، تغییر چندانی نداشته است.

مقدار فروش در تحلیل کفپارس

در نهایت آخرین تصویر این بخش مربوط به مبلغ فروش محصولات است که از حاصل‌ضرب مقدار فروش محصولات در قیمت هر یک به دست می‌آید. قابل‌ذکر است که نرخ فروش محصولات در سال مالی 1402 نسبت به آخرین نرخ‌های ماهانه متناسب با تورم رشد داده شده است. طبق این جدول مبلغ فروش شرکت در آخرین دوره گزارش شده (دوره ۹ماهه سال ۱۴۰۲) نزدیک به 28 درصد افزایش‌یافته است. در سایت انیگما، مبلغ فروش کفپارس تا پایان سال مالی 1402، 506 میلیارد تومان تخمین زده شده است.

مبلغ فروش شرکت  فرآورده‌های نسوز پارس

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل بنیادی کفپارس

تمامی اطلاعات مربوط به مواد اولیه شرکت فرآورده‌های نسوز پارس طی 5 دوره مالی گذشته در جدول زیر قابل‌مشاهده است.

به دلیل اينكه عمده مواد اوليه مورد نياز مجموعه، از خارج كشور تامين می‌شود، گاهی نوسانات شديد نرخ ارز باعث می‌شود اخذ سفارش، با ريسک تغيير نرخ مواجه شود. هيئت مديره با مد نظر قرار دادن بودجه و سياست‌های دولت، استراتژی شركت را مبنای تامين و فروش فوری محصولات قرار داده است.

مواد مصرفی کفپارس شامل اکسید منیزیم DBM، اسپینل، اکسید منیزیم White، گرافیت، رزین و اکسید منیزیم است و بخش بزرگی از خوراک این شرکت از کشور چین و مابقی از آن از داخل تامین می‌شود.

مواد اولیه در تحلیل بنیادی کفپارس

سربار کفپارس

در تحلیل کفپارس سربار که شامل حقوق و مزایا، استهلاک، سوخت و… است، در جدول زیر قابل‌مشاهده است. باتوجه به این جدول، عمده هزینه سربار کفپارس مربوط به استهلاک و پس از آن سایر هزینه‌ها بوده است. هزینه سربار کفپارس در سال مالی ۱۴۰۲ توسط تیم تحلیل انیگما، حدود 44 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

سربار

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی کفپارس

قدم بعدی برای تحلیل کفپارس ، بررسی صورت سود و زیان آن است که برای 5 دوره گذشته و پیش‌بینی آن برای دوره ۱۲ ماهه منتهی به آذر سال 1402 قابل‌ملاحظه است. این شرکت تا انتهای دوره نه‌ماهه سال 1401، 329 میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته است که 118 میلیارد تومان از آن را به سود ناخالص تبدیل کرده است.

باتوجه‌به تصویر زیر، بهای تمام شده دوره ۹ ماهه منتهی به شهریور 1401 کفپارس مبلغ 144 میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با دوره مالی مشابه سال 1400، 23 درصد افزایش یافته که علت آن افزايش قيمت مواد اوليه و هزينه سربار بوده است. پیش‌بینی می‌شود درصورتی‌که سود عملیاتی شرکت تا پایان اسفند سال 1402 مبلغ 145 میلیارد تومان باشد، سود خالص در تحلیل کفپارس به حدود 126 میلیارد تومان خواهد رسید.

صورت سود و زیان در تحلیل کفپارس

سود نقدی در تحلیل کفپارس (DPS)

کفپارس مجمع‌عمومی سالیانه خود را برای سال مالی منتهی به 1400/12/29 در تاریخ هفتم اردیبهشت‌ماه سال 1401 تشکیل داد. طبق تصمیمات شرکت، از 410 ریال سود خالصی که به‌ازای هر سهم داشته است، میزان سود نقدی به‌ازای هر سهم را 41 ریال تصویب کرده است. به‌عبارت‌دیگر شرکت 10 درصد سود به‌دست‌آمده خود در سال 1400 را میان سهامداران تقسیم کرده است.

طبق اطلاعیه زمان‌بندی پرداخت سود منتشر شده در سامانه کدال، پرداخت سود به شرح زیر بوده است:

  • دارندگان 1 تا صدهزار سهم: شهریورماه 1401
  • دارندگان صدهزار و یک سهم تا یک میلیون و 150 هزار سهم: مهرماه 1401
  • دارندگان یک میلیون و 150 هزار و یک تا 130 میلیون سهم: آبان 1401
  • دارندگان بیش از 130 میلیون سهم: آذرماه 1401

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 30 آذر 1402

برای تحلیل بنیادی کفپارس و همچنین پیش‌بینی نسبت P/E مفروضات زیر را در نظر گرفته شده است:

  • نرخ 30 درصدی افزایش حقوق و دستمزد در سال 1402
  • تورم 30 درصدی سال 1402

سایر مفروضات اعم از انرژی برق و سوخت در سایت انیگما قابل‌مشاهده است.

قیمت سهام این شرکت باتوجه ‌به زمان‌نگارش این مقاله (26 فروردین 1402) در سایت www.tsetmc.com  معادل 778 ریال است؛ باتوجه‌به ای پی اس تحلیلی کفپارس نسبت P/E فوروارد آن 9.5 محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی کفپارس

در انتها سایت انیگما دارای قابلیت تغییر مفروضات برای دست آوردن مقادیر شخصی تحلیلی می‌باشد. در جدول بالا میانگین تحلیل کاربران انیگما از این سهم که P/E را 9 برآورد کرده‌اند، قابل‌مشاهده است.

برای آشنایی بیشتر با روش انجام تحلیل بنیادی مقاله آموزش تحلیل بنیادی پیشنهاد می‌شود.

وضعیت معاملات و روند قیمتی سهام کفپارس

قیمت سهام کفپارس در تاریخ هفتم خرداد 1399 به بالاترین مقدار خود یعنی 24,900 تومان با ارزش بازار حدودا 23 هزار میلیارد تومان رسید. در حال حاضر نیز قیمت کفپارس در محدوده 700 تومان در حال نوسان است.

چارت قیمتی کفپارس
4.7/5 - (3 رای)
۲ دیدگاه
  1. سلام شما محصولی دارین که بشه فقط eps های تحلیلی سهم ها رو دید ؟ ( بدون قابلیت تغییر مفروضات و
    شخصی‌سازی تحلیل ) ممنون

    1. سلام، خیر
      محصول تحلیل بنیادی انیگما شامل تحلیل بنیادی تمامی سهم‌های بازار سرمایه به‌همراه جزئیات هر یک و امکان تغییر مفروضات وجود دارد.

دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا