تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی کچاد – شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

در این مقاله، تحلیل کچاد به‌عنوان شرکت رده اول در تولید کنسانتره سنگ‌آهن کشور انجام شده است. يکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین پایه‌های اقتصاد هر کشور، منابع معدنی و ذخایر زیرزمینی آن است. معادن نقش اساسی در رشد اقتصاد هر کشور دارند، زیرا تامین‌کننده مواد اولیه موردنیاز بسیاری از صنایع هستند. شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با نماد کچاد یکی از شرکت‌های فعال در این صنعت است. در ادامه به تحلیل بنیادی کچاد و محاسبه سود خالص این شرکت (EPS تحلیلی) و P/E فوروارد آن پرداخته شده است.

  • برای آشنایی با مفاهیم تحلیل بنیادی (فاندامنتال) مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

موضوع فعالیت شرکت

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو یکی از شرکت‌های فعال معدنی و صنعتی در کشور است. این شرکت با راه‌اندازی سه خط تولید کارخانه فرآوری به بهره‌برداری رسید. سپس در راستای توسعه و تکمیل زنجیره ارزش افزوده تولید، کارخانه گندله‌سازی اردکان، خط چهارم و پنجم کارخانه فرآوری، واحد گازی نیروگاه، واحد بخار نیروگاه و کارخانه فولاد و آهن اسفنجی را به بهره‌برداری رساند.

فعالیت اصلی شرکت طبق گزارش تفسیری سال 1401، بهره‌برداری از معادن سنگ‌آهن و تولید محصولات کنسانتره سنگ‌آهن، سنگ‌آهن دانه‌‌بندی، گندله، نرمه گندله، نرمه چانک، آهن‌ اسفنجی، شمس فولادی، انرژی برق و سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها بوده است. شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به‌عنوان اولین شرکت دارنده زنجیره کامل تولید فولاد در کشور فعالیت دارد. تصویر زیر حوزه فعالیت این شرکت در زنجیره ارزش صنعت را نشان می‌دهد.

زنجیره تولید کچاد

جایگاه کچاد در صنعت

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو دارای خطوط تولید با ظرفیت عملی تولید 9,500,000 تن کنسانتره آهن خشک، 300,000 تن سنگ‌آهن دانه‌بندی شده، 3,700,000 تن گندله، 1,550,000 تن آهن‌اسفنجی و 1,000,000 تن فولاد است. این شرکت بین شرکت‌های فعال در معدن و صنایع معدنی مانند شرکت‌های معدنی و صنعتی گل‌گهر، سنگ‌آهن گهرزمین، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه و… در سال مالی 1401 با فروش بیش از 31 هزار میلیارد تومان در رده اول قرار دارد. کچاد 22 درصد از تولیدات کشور را به‌خود اختصاص داده است. در نمودار زیر مقادیر تولید محصولات در تحلیل بنیادی کچاد برای 3 سال مالی متوالی قابل مشاهده است.

نمودار تولیدات کچاد

سرمایه و ترکیب سهامداران کچاد

سرمایه کچاد در بدو تاسیس مبلغ 10 میلیون ریال (شامل تعداد 1٬000 سهم به ارزش اسمی هر سهم 10٬000 ریال) بوده که طی چندین مرحله افزایش سرمایه به مبلغ 119٬000٬000 میلیون ریال (شامل تعداد 119٬000 میلیون سهم به ارزش اسمی هر سهم 1٬000 ریالی) رسیده است. عمدتا افزایش سرمایه کچاد از محل مطالبات حال‌شده و آورده نقدی بوده است.

از سهامداران اصلی این شرکت می‌توان به گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات اشاره کرد. در ادامه لیست برخی از سهامداران بالای یک درصد این شرکت در تحلیل کچاد نمایش داده شده است.

سهامداران در تحلیل کچاد

بانک سپه به‌صورت تلفیقی بیش از 42 درصد از سهام شرکت صنعتی و معدنی چادرملو را در اختیار دارد. در سایت انیگما سهامداران تمام شرکت‌ها به‌صورت تلفیقی به‌همراه شرکت‌های زیرمجموعه آن‌ها نمایش داده شده‌ است.

سهامداران تلفیقی شرکت صنعتی و معدنی چادرملو

محصولات و مشتریان عمده کچاد

محصولات اصلی کچاد شامل کنسانتره سنگ‌آهن، کنسانتره آپاتیت، سنگ‌آهن دانه‌بندی، گندله، آهن اسفنجی و شمش فولاد است. این شرکت دارای نیروگاه 500 مگاواتی سیکل ترکیبی (مشتمل بر 2 واحد گازی و 1 واحد بخار) است. شرکت‌های فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، فولاد خراسان، آهن و فولاد غدیر ایرانیان و آهن و فولاد ارفع از مشتریان عمده داخلی خريد محصولات کنسانتره و گندله شرکت هستند.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی کچاد

پیش‌بینی مقدار فروش هر یک از محصولات شرکت صنعتی و معدنی چادرملو در جدول زیر نمایش داده شده است. مقدار فروش داخلی کنسانتره آهن خشک شرکت در دوره 12 ماهه سال مالی 1401 حدود 6٬269 هزار تن است. پیش‌بینی می‌شود این شرکت در سال مالی 1402، 12٬741 هزار تن از محصولات خود را به‌فروش برساند. همچنین مقدار فروش فولاد داخلی و صادراتی به‌عنوان یکی از محصولات مهم این شرکت، 1٬184 هزار تن پیش‌بینی شده است.

مقدار فروش

نرخ فروش محصولات کنسانتره و گندله که در قالب قراردادهای سالانه یا از طریق عرضه در بورس کالا انجام می‌‌شود، ضریبی از میانگین قیمت فروش شمش فولاد خوزستان در ادوار سه‌ماهه فصلی است. قیمت‌گذاری محصولات دانه‌بندی از قیمت کشف‌شده در مزایده‌های عمومی یا شرایط متناسب و حاکم بر بازار تبعیت می‌کند. همچنین تعیین نرخ فروش شمش فولاد در بازار داخلی پس از بررسی شرایط بازار (بورس کالا) و تعیین نرخ فروش صادراتی شمش به‌صورت مزایده برگزار و توسط واحد بازاریابی و فروش، پس از تصویب کمیسیون معاملات و هیئت مدیره انجام می‌شود. هرگونه تغییر در قیمت شمش شرکت فولاد خوزستان، بر قیمت‌های فروش محصولات ذکر شده تاثیرگذار است.

نرخ فروش شرکت چادرملو

کچاد در این دوره مالی مبلغ 40٬984 میلیارد تومان از فروش محصولات خود درآمد کسب کرده است. این مبلغ نسبت به سال مالی 1400 بیش از 7 درصد کاهش یافته است. پیش‌بینی می‌شود درآمد عملیاتی شرکت در پایان سال مالی 1402 به مبلغ 51٬884 میلیارد تومان برسد.

فروش در تحلیل بنیادی کچاد

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی در تحلیل کچاد

مواد اولیه مصرفی در تولید محصولات شرکت، به‌دلیل پیوستگی زنجیره تولید (از معدن تا شمش فولاد) تماما توسط شرکت ایجاد و بخشی از آن در فرآیند زنجیره تولید مصرف می‌شود. این شرکت در مقایسه با شرکت‌های مشابه از بهینه‌ترین هزینه‌های تولید برخوردار است. در جدول زیر مقدار ، قیمت و مبلغ مواد اولیه کچاد برای 5 دوره مالی گذشته نشان داده شده است.

مواد اولیه در تحلیل کچاد

سربار کچاد

حقوق و مزایای کچاد در سال مالی 1401 باتوجه به نرخ افزایش حقوق و دستمزد در این سال (50 درصد) حدود 102 هزار میلیارد تومان است. همچنین هزینه سربار کچاد در سال 1401 مبلغ 1٬120 میلیارد تومان بوده که نسبت به سال مالی 1400، حدود 4 درصد افزایش داشته است. دیگر هزینه‌های سربار کچاد شامل هزینه‌هایی مانند استهلاک، سوخت و… در جدول زیر نمایش داده شده است. پیش‌بینی می‌شود هزینه سربار در تحلیل بنیادی کچاد تا پایان سال مالی 1402 مبلغ 15٬374 میلیارد تومان باشد.

سربار شرکت صنعتی و معدنی چادر ملو

طرح‌های در دست اجرا

اولویت اصلی شرکت صنعتی و معدنی چادرملو اجرای برنامه‌های اکتشافی است. زیرا تداوم تامین کنسانتره سنگ‌آهن که به‌عنوان ماده اولیه اصلی مصرفی صنایع فولاد کشور است، امری مهم برای دستیابی به ظرفیت تولید 55 میلیون تن فولاد در سند چشم انداز 1404 خواهد بود.

یکی از طرح‌های در دست اجرای این شرکت عملیات اکتشافی و نقشه‌برداری از طریق هوایی برای تعیین جانمایی توده‌های معدنی جهت آماده‌سازی نقشه شبکه‌های حفاری و همچنین احداث جاده‌های دسترسی در داخل محدوده پهنه معدنی D19 می‌باشد که عملیات مذکور خاتمه یافته و تا تاریخ تایید صورت‌های مالی حدود 25٬000 متر حفاری انجام شده است. همچنین جهت تکمیل اکتشافات، حفاری حدود 30٬000 متر نیز برنامه‌ریزی شده است.

طرح تکمیل احداث کارخانه گندله‌سازی شماره 2، طرح احداث کارخانه مگامدول احیاء مستقیم شماره 2، طرح احداث کارخانه تجهیزات معدنی و صنعتی، طرح احداث نیروگاه سیکل ترکیبی، اجرای طرح‌های اکتشافی و استخراج در معادن جدید، طرح احداث کارخانه نورد و… از دیگر پروژه‌های مهم در دست اجرای این شرکت هستند.

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی کچاد

در ادامه برای تحلیل کچاد صورت سود و زیان این شرکت نمایش داده شده است. شرکت صنعتی و معدنی چادرملو در دوره مالی 1401، 40٬984 میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته و از این درآمد میزان 19٬070 میلیارد تومان را به سود ناخالص تبدیل کرده است. پیش‌بینی می‌شود بهای تمام‌شده این شرکت تا انتهای سال 1402 بیش از 32 هزار میلیارد تومان باشد. با کسر دیگر هزینه‌های این شرکت، سود خالص کچاد تا انتهای سال 1402، مبلغ 19٬483 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

صورت سود و زیان کچاد

باتوجه به صورت سود و زیان نمایش داده شده در جدول فوق، درآمدها و هزینه‌های غیرعملیاتی این شرکت 5 درصد از کل درآمدهای آن است.

سود نقدی (DPS) در تحلیل کچاد

کچاد در دوره 12 ماهه منتهی به 1400/12/29 مبلغ 2٬265 ریال سود خالص به ازای هر سهم ساخته است. مجمع عمومی عادی سالیانه این دوره در تاریخ 1401/04/18 برگزار شد. براساس تصمیمات این مجمع سود نقدی کچاد به ازای هر سهم 1٬590 ریال بوده است.

سود سهامداران در تحلیل بنیادی کچاد به‌شرح زیر پرداخت شد:

سهامداران حقیقی دارای کد سجام، صندوق‌ها و سبدهای سرمایه‌گذاری در تاریخ 1401/05/24 از طریق سامانه سجام سود خود را دریافت کردند. همچنین سود سهامداران حقیقی فاقد کد سجام از تاریخ 1401/07/14 با مراجعه حضوری به کلیه شعب بانک سپه پرداخت شد. سود سهامداران حقوقی نیز از تاریخ 25 بهمن‌ماه 1401 با ارائه درخواست کتبی همراه با روزنامه رسمی آخرین تغییرات و اعلام شماره حساب متعلق به شخص حقوقی واریز شد.

محاسبه EPS و P/E تحلیلی دوره مالی منتهی به 1402٫12٫29

در تحلیل بنیادی کچاد قیمت بیلت در سال 1402، 480 دلار به ازای هر تن در نظر گرفته شده است. همچنین با در نظر گرفتن میانگین دلار 40 هزار تومان در این سال و 30 درصد تورم، میزان سود خالص کچاد (EPS تحلیلی) 718 ریال پیش‌بینی می‌شود. باتوجه به قیمت سهام این شرکت در تاریخ 1402/03/06 در سایت www.tsetmc.com (7٬020 ریال)، نسبت قیمت به EPS شرکت (P/E فوروارد) در تحلیل کچاد 9٫8 محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی کچاد

نمودار قیمتی کچاد

چارت زیر روند قیمتی کچاد را از سال 1398 تا به امروز نشان می‌دهد. طبق این نمودار، قیمت کچاد در تاریخ 1402/02/05 به بالاترین میزان خود با ارزش بازار 202 میلیارد تومان رسید. در حال حاضر، سهام کچاد در تاریخ 1402/03/06 با قیمت 7٬020 معامله می‌شود و ارزش بازار آن در تحلیل کچاد معادل 190 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی کچاد

سوالات متداول

P/E فوروارد کچاد چقدر است؟

نسبت پی بر ای فوروارد کچاد باتوجه به قیمت سهم در تاریخ 1402/03/06، 9٫8 برآورد شده است.

استراتژی تقسیم سود کچاد به‌چه صورت است؟

کچاد مبلغ 1٬590 ریال معادل 70 درصد ‌از سود خالص منتهی به سال مالی 1400 شرکت را به‌عنوان DPS بین سهامداران خود تقسیم کرد.

EPS تحلیلی کچاد در سال 1402 چقدر پیش‌بینی شده است؟

EPS تحلیلی این شرکت در تحلیل کچاد برای سال مالی 1402 مبلغ 718 ریال پیش‌بینی شده است.

3.3/5 - (3 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا