اخبار بورسسود سهام

هر آنچه در مجمع پتروشیمی جم 1403 گذشت؛ بررسی سود سهام جم

برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه در هر شرکت، به گونه‌ای خاص و تحت شرایط تعیین‌شده انجام می‌شود. در جلسات مجمع عمومی عادی سالیانه، با حضور سهامداران و مدیران یک سازمان یا شرکت، عملکرد گذشته شرکت و تصمیمات کلان برای آینده آن مورد بررسی قرار می‌گیرند. تمامی سهامداران حق حضور و اعلام نظر در این جلسات را دارند و هیچ‌گونه محدودیتی برای حضور آنان وجود ندارد. بررسی عملکرد شرکت در سال مالی پایان یافته و تصویب میزان سود نقدی مخصوص سهامداران از جمله مواردی هستند که در این مجمع بررسی می‌شوند. در ادامه به بررسی جزئیات مجمع پتروشیمی جم 1403 پرداخته شده است. پاسخ به سوالاتی مانند سود سهام پتروشیمی جم کی واریز می شود؟ از موارد مطرح‌شده در این مطلب است که مطالعه آن به تصمیم‌گیری بهتر حضور در مجمع این شرکت برای سال‌های آینده موثر خواهد بود.

مجمع عمومی عادی سالیانه

جلسات مجمع عمومی عادی سالیانه یکی از رویدادهای حائز اهمیت در زمینه سرمایه‌گذاری در انواع شرکت‌ها و بازار سرمایه محسوب می‌شود. هدف اصلی جلسات مجمع عمومی عادی سالیانه بحث و تصویب درباره موضوعات مهم و ارائه گزارش‌هاست. این بررسی‌ها و بحث‌های انجام‌شده در مجمع عمومی عادی سالیانه به اتخاذ تصمیمات جدی برای سال مالی آینده منجر می‌شود. این جلسه، معمولا به‌طور دوره‌ای یک بار در سال برگزار می‌شود، چرا که شرکت‌ها موظف‌اند سالی یک‌بار این جلسات را برگزار کنند به و بررسی جنبه‌های مختلف عملکرد و وضعیت مالی شرکت بپردازند. در این مجمع، گزارشی به نام «گزارش هیئت‌مدیره» توسط مدیرعامل ارائه می‌شود که به عملکرد گذشته شرکت و طرح‌های آینده می‌پردازد.

از موارد مهم بررسی‌شده در این مجمع می‌توان به بررسی گزارش حسابرس، تصویب صورت‌های مالی و تعیین میزان سود تقسیمی و انتخاب مدیران، بازرسان شرکت و… اشاره کرد. تمام تصمیمات اتخاذ‌شده در مجمع عمومی عادی سالیانه در سامانه کدال و سایت tse منتشر می‌شوند تا روند اطلاع‌رسانی به سرمایه‌گذاران و سهامداران به خوبی انجام شود و آنان اطلاعات جامعی درباره مجمع و تصمیمات آن به‌دست آورند. جهت دریافت اطلاعات بیشتر در این باره مطالعه مقاله مجمع عمومی عادی سالیانه توصیه می‌شود.

زمان برگزاری مجمع پتروشیمی جم 1403

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت پتروشیمی جم بر اساس آگهی منتشرشده در سامانه کدال مورخ 1403/03/30 در خصوص دعوت به مجمع عمومی عادی سالیانه، راس ساعت 10:00 روز دوشنبه مورخ 1403/04/11 در محل شهرک قدس، انتهای بلوار شهيد دادمان، پژوهشگاه نيرو، سالن خليج فارس برگزار شد.

نحوه دریافت برگ ورود به جلسه

سهامداران جهت دريافت برگه ورود به مجمع می‌توانستند از يک ساعت قبل از برگزاری مجمع به محل پذيرش سهامداران مراجعه کنند. ارائه کارت ملی برای تمامی مراجعين محترم جهت ورود به جلسه الزامی بود. سهامدارانی که امکان حضور فيزيکی در مجمع را نداشتند، می‌توانستند از طريق تارنمای زير پخش زنده مجمع را مشاهده و پرسش‌های خود را مطرح نمايند. آدرس تارنما https://dima.csdiran.ir

حاضرین در مجمع سالیانه جم

  • شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری
  • شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا
  • شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین
  • شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی
  • صندوق بازنشستگی کشوری
  • موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر
  • شرکت گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس
  • سایر سهامداران

دستور جلسه مجمع پتروشیمی جم در سال 1403

  • استماع گزارش هیئت‌ مدیره و بازرس قانونی
  • تصویب صورت‌های مالی سال (دوره) مالی منتهی به 1402/12/29
  • انتخاب حسابرس و بازرس قانونی
  • انتخاب روزنامه کثیر‌الانتشار
  • تعیین حق حضور اعضای غیر موظف هیئت مدیره
  • تعیین پاداش هیئت مدیره
  • سایر موارد

در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی جم، مدیران و سهامداران، سازمان حسابرسی را به عنوان بازرس قانونی، حسابرس شرکت و بازرس علی‌البدل انتخاب کردند. همچنین روزنامه ایران در این مجمع به عنوان روزنامه کثیرالانتشار جهت درج آگهی‌های شرکت تعیین شد.

برخی از نکات مطرح‌شده در مجمع سالیانه پتروشیمی جم

مجمع پتروشیمی جم با مشارکت حداکثری سهامداران برگزار شد. نکات مطرح‌شده در این مجمع به شرح موارد زیر بود.

  • به دلیل اورهال اساسی که با تاخیر انجام شده است، شرکت پتروشیمی جم 9 ماه با ظرفیت پایین کار کرده است.
  • چین، کشورهای CIS و روسیه از بازارهای سنتی شرکت هستند. صادرات به هند از سال گذشته شروع شده است و بازارهای آفریقایی و اروپایی به بازارهای صادراتی اضافه خواهند شد.
  • جم و عمده مجموعه‎‌های پتروشیمی با کاهش سود مواجه شده‌اند. این شرکت 327 درصد افزایش نرخ یوتیلیتی داشته است که به کاهش سود شرکت منجر شده است.
  • افزایش شدید نرخ خوراک یکی دیگر از دلایل کاهش سود است.
  • شرکت پتروشیمی جم افزایش نرخ یوتیلیتی را از مراجع حقوقی و قضایی دنبال می‌کند.
  • 763 میلیارد تومان زیان ناخالص از محل قرارداد با جم پیلن بوده است. اصلاحاتی در خصوص قرارداد در دست انجام است.
  • شرکت پتروشیمی جم در پرونده با پتروشیمی مهر موفق شد و این شرکت محکوم به پرداخت 872 میلیون دلار شد.
  • شرکت در مجمع پتروشیمی جم بیان کرد، امیدوار است تا پایان سال کل مراحل پروژه ABS راه‌اندازی شود.
  • تولید گرید جدید HMI از فعالیت‌های نوآورانه شرکت بوده است.
  • جم در حال بررسی روش‌های تامین مالی پروژه PHD/PP است و امیدوار است تا پایان ماه به نتیجه برسد.
  • این شرکت در پرونده حقوقی نظیف، موفق به اخذ رای رد مال به نفع شرکت شد. پرونده ابعاد مختلفی دارد و به دادگاه انقلاب ارجاع‌شده است.

سود نقدی پتروشیمی جم

سود نقدی در عرصه سرمایه‌گذاری و بازار بورس به عنوان یکی از عوامل با اهمیت محسوب می‌شود؛ زیرا می‌تواند به شکل مستقیم بر جذب سهامداران تاثیر بگذارد. تصمیمات مرتبط با سود نقدی تعیین می‌کنند که چه مقدار از سود خالص سال مالی باید به چه نحوی بین سهامداران توزیع شود. واضح است که سود نقدی تنها در میان افرادی توزیع می‌شود که در زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه، سهام شرکت را در اختیار داشته باشند. لذا اهمیت دارد توجه شود که اگر سهامداری سهام خود را قبل از برگزاری مجمع به فروش رساند، به او هیچ سود نقدی پرداخت نخواهد شد. همچنین، اگر فردی در زمان برگزاری مجمع، سهامدار شرکت باشد و سپس سهام خود را بفروشد، باز هم می‌تواند به راحتی سود نقدی خود را از طریق روش‌های اعلام‌شده دریافت کند.

برای تحلیل سود مجمع پتروشیمی جم، تحلیلگران نیازمند بررسی تاریخچه تقسیم سود نقدی در چند سال اخیر هستند؛ زیرا این مطالعه نشان می‌دهد که آیا شرکت در دوره‌های گذشته به تداوم تقسیم سود نقدی خود پایبند بوده است یا تغییراتی در این راستا ایجاد کرده است. در جدول زیر، تحلیل روند تقسیم سود سهام ونفت بر اساس اطلاعات منتشرشده در سایت کدال بورس ارائه شده است.

سال مالی منتهی بهسود خالص هر سهم (EPS)سود نقدی هر سهم (DPS)درصد تقسیم سود
1402/12/294٬887 ریال4٬660 ریال٪95
1401/12/295٬596 ریال5٬300 ریال٪94
1399/12/307٬276 ریال6٬500 ریال٪89

بازده نقدی جم

بازده نقدی سهم یک معیار اساسی در بازار سرمایه و بورس است که در واقع، نسبت سود نقدی به قیمت سهم پیش از بسته شدن را نمایش می‌دهد. این نسبت، ارزندگی سرمایه‌گذاری در سهام را مشخص می‌کند.  تغییرات بازده نقدی می‌تواند بر حضور سهامداران در مجمع عمومی عادی سالیانه تاثیرگذار باشد به طوری که افزایش بازده نقدی باعث جلب توجه بیشتری از سوی سهامداران می‌شود و در نتیجه، شرکت‌ها تعداد بیشتری از سرمایه‌گذاران را به حضور در مجمع و متعاقبا سرمایه‌گذاری جذب می‌کنند.

تحلیل سود نقدی به سهامداران درک شفاف‌تری از عملکرد مالی شرکت در زمینه تقسیم سود نقدی و تاثیرات آن بر بازده سهام می‌دهد و آنان با استفاده از این تحلیل، تصمیم به حضور یا عدم حضور در مجمع را اتخاذ می‌کنند. در ادامه، بازده نقدی سهم جم در سه سال گذشته بررسی شده است.

سال مالی منتهی بهقیمت سهم پیش از بسته‌شدن (PRICE)سود نقدی هر سهم (DPS)بازده نقدی (D/P)
1402/12/2949٬060 ریال4٬660 ریال٪9
1401/12/2957٬190 ریال5٬300 ریال٪9
1399/12/3043٬730 ریال6٬500 ریال٪14

نحوه پرداخت سود مجمع پتروشیمی جم

برنامه زمانبندی پرداخت سود عملکرد سال مالی منتهی به 1402/12/29 شرکت پتروشیمی جم به شرح جدول زیر اعلام شد:

سهامدارانتاریخ پرداختنحوه پرداخت
سهامداران حقیقی دارای کد سجام، صندوق‌های سرمایه‌گذاری از تاریخ 1403/06/10از طریق سامانه سجام
سهامداران حقیقی فاقد کد سجاماز تاریخ 1403/07/01مراجعه به بانک پارسیان با ارائه کارت ملی
سهامداران حقوقیاز تاریخ 1403/08/08از طریق سامانه سجام

سهامداران حقوقی که تا تاریخ اعلام‌شده موفق به دریافت کد سجام نشده‌اند، فرم پیوست را در سربرگ شرکت درخواست‌کننده با امضای صاحبان امضای مجاز و مهر شرکت تهیه و به همراه آخرین آگهی تغییرات صاحبان امضای مجاز، به آدرس تهران، خیابان عباسپور (توانیر)، خیابان نظامی گنجوی، پلاک 27، شرکت پتروشیمی جم ارسال کنند.

5/5 - (1 رای)
نمایش بیشتر

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

مقاله‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا