سرمایه‌گذاری

راهنمای جامع سرمایه گذاری با پول کم

برخی از افراد معتقدند که سرمایه‌گذاری تنها مختص به کسانی است که سرمایه زیاد و تخصص مالی دارند. این امر در واقعیت نادرست است. در چشم‌انداز مالی، امروزه هر کسی می‌تواند بدون در نظر گرفتن سرمایه اولیه خود، سرمایه‌گذاری را آغاز کند. بنابراین در این مقاله نحوه سرمایه گذاری با پول کم آموزش و به نکات مهم آن پرداخته شده است.

اهمیت سرمایه گذاری با پول کم در چیست؟

قبل از پرداختن به نحوه سرمایه گذاری با پول کم، دانستن آنکه چرا سرمایه‌گذاری اهمیت دارد، به‌ویژه زمانی که با سرمایه‌های محدود شروع می‌شود، بسیار مهم است. در این خصوص واژه‌ای تحت عنوان «تورم» مطرح می‌شود که یکی از فاکتورهای مهم اقتصادی است. در واقع هزینه‌های زندگی به واسطه تورم بیشتر می‌شود یا به عبارتی همه چیز به مرور زمان گران‌تر می‌شود. از طرفی درآمد افراد با همان سرعت افزایش نمی‌یابد، این‌جاست که اهمیت سرمایه‌گذاری پررنگ می‌شود. در ادامه سایر دلایلی که بر اهمیت سرمایه‌گذاری تاکید می‌کند، آورده شده است:

غلبه بر تورم: ایران کشوری با نرخ تورم بالا است. تورم منجر به کاهش ارزش پول می‌شود، بنابراین سرمایه‌گذاری کمک می‌کند تا قدرت خرید افراد در برابر تورم حفظ شود.

ایجاد امنیت و استقلال مالی: سرمایه‌گذاری برای تحقق اهداف مالی کوتاه‌مدت و بلندمدت ضروری است. در واقع سرمایه‌گذاری منظم به ثبات و استقلال مالی افراد کمک می‌کند. 

یادگیری مهارت‌های ارزشمند: سرمایه گذاری با پول کم به افراد این امکان را می‌دهد در مورد سرمایه گذاری با حداقل ریسک و حداکثر بازده مهارت بیشتری کسب کنند.

چگونه با پول کم سرمایه گذاری کنیم؟

سرمایه‌گذاری بخش مهمی از هر برنامه مالی است و به افراد در ایجاد ثروت در طول زمان کمک می‌کند. راز چگونگی سرمایه گذاری با پول کم این است که افراد بدانند پول خود را کجا سرمایه‌گذاری کنند تا بازدهی خود را به حداکثر برسانند. در ادامه آموزش سرمایه گذاری با پول کم آورده شده است:

تعیین اهداف مالی: پیش از هر کاری، افراد باید تعیین کنند که می‌خواهند از طریق سرمایه‌گذاری به چه چیزی برسند. آیا می‌خواهند برای پیش‌پرداخت خانه، بازنشستگی یا چیز دیگری پس‌انداز کنند؟ داشتن یک هدف سرمایه‌گذاری مشخص به آنان کمک می‌کند تا تصمیمات سرمایه‌گذاری بهتری بگیرند.

درک میزان ریسک‌پذیری: در سرمایه‌گذاری‌ها افراد باید بدانند تا چه میزان ریسک‌پذیرند و بر اساس آن سرمایه‌گذاری کنند. سرمایه‌گذاری در بازارهایی همچون سهام و سایر دارایی‌های پرریسک ممکن است بازده بالاتری را به همراه داشته باشد، اما ریسک‌های بیشتری نیز به همراه دارند.

انتخاب یک بازار: بسته به استراتژی، اهداف، میزان ریسک‌پذیری و البته میزان سرمایه افراد باید یک بازار مناسب برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند. برای شروع بهتر است یک بازار مشخص و در همان بازار تخصص و مهارت لازم کسب شود.

آموزش و کسب مهارت: قبل از شروع سرمایه‌گذاری باید تا جایی که می‌شود درباره سرمایه‌گذاری آموزش دید. کتاب‌ها، مقالات و وبلاگ‌های مربوط به سرمایه‌گذاری به افراد کمک می‌کنند تا دانش و مهارت خود را در مورد یک بازار تقویت کنند. اگر دانش افراد کافی نیست باید از یک مشاور مالی مشاوره بگیرند.

تدوین استراتژی سرمایه گذاری: هر سرمایه‌گذار باید براساس شرایط و اهداف فردی، ریسک‌پذیری، نوع و شرایط بازار و میزان سرمایه باید نسبت به تهیه و تدوین استراتژی سرمایه‌ گذاری اقدام کند. این استراتژی کمک می‌کند تا روند سرمایه‌گذاری نظم و ترتیب بیشتری داشته باشد.

پایبندی به استراتژی سرمایه‌گذاری: افراد باید حتی در زمان نوسانات بازار به استراتژی سرمایه گذاری خود پایبند باشند و از اتخاذ تصمیمات عجولانه بر اساس حرکات کوتاه مدت بازار خودداری کنند.

سرمایه‌گذاری با پول کم: برای شروع سرمایه‌گذاری به پول زیادی نیاز نیست. افراد می‌توانند با مقدار کمی پول آغاز و به مرور زمان سرمایه خود را بیشتر کنند.

نکات مهم در خصوص سرمایه گذاری با پول کم

صرف‌نظر از اینکه با چه مقدار پول سرمایه‌گذاری می‌شود، ایجاد عادت‌های سرمایه‌گذاری خوب برای موفقیت بلندمدت بسیار مهم است: 

سرمایه‌گذاری به طور منظم و متداوم: سرمایه گذاری با پول کم می‌تواند به افراد در ایجاد عادات و نظم سرمایه‌گذاری کمک کند. بنابراین حتی اگر فقط مقدار کمی سرمایه‌گذاری می‌شود، باید مداوم و منطم باشد تا به افراد در رشد ثروت در طول زمان کمک کند.

 تنوع: اصطلاحا گفته می‌شود که در امور سرمایه‌گذاری افراد نباید همه تخم مرغ‌های خود را در یک سبد قرار دهند. بنابراین برای مدیریت ریسک، بهتر است پرتفوی سرمایه‌گذاری افراد متنوع باشد.

 صبور بودن: سرمایه‌گذاری یک بازی طولانی مدت است، بنابراین افراد نباید با شکست و زیان در کوتاه‌مدت، از سرمایه‌گذاری ناامید شوند.

سرمایه‌گذاری مجدد با سود: اگر فردی از سرمایه‌گذاری خود سودی کسب کرد، حتی اگر مقدار آن کم باشد، بهتر است تا آن را دوباره سرمایه‌گذاری کند تا از رشد سود مرکب بهره ببرد. 

بررسی و نظارت مداوم بر سرمایه‌گذاری: افراد باید به صورت دوره‌ای پورتفوی سرمایه‌گذاری خود را بررسی و در صورت لزوم تغییراتی در سبد سرمایه‌گذاری خود ایجاد کنند.

بهترین سرمایه گذاری با پول کم کدام است؟

به‌رغم آنکه گزینه‌هایی همچون سرمایه‌گذاری در طلا و ارز، ارز دیجیتال و … می‌توانند یک ایده برای سرمایه گذاری با پول کم باشند، اما در حال حاضر بهترین سرمایه گذاری با پول کم در ایران، سرمایه گذاری در بورس است. علت هم آن است که سرمایه‌گذاری در طلا و سکه فیزیکی عمدتا با سرمایه کم امکان‌پذیر نیست و تنها می‌توان اشکال زینتی طلا را با سرمایه کمتر خریداری کرد که هم ریسک نگهداری دارد و هم هزینه‌هایی همچون کارمزد و مالیات آن بالا است، بنابراین چندان پیشنهاد نمی‌شود. از طرفی در بازار مسکن و خودرو نیز افراد با سرمایه کم نمی‌توانند سرمایه‌گذاری کنند. ارزهای دیجیتال نیز ریسک‌های مخصوص به خود را دارند، به ویژه اینکه در ایران پلتفرم رسمی ندارند.

بنابراین بهترین گزینه بازار سرمایه است. در واقع ابزارهای متنوع این بازار، امکان سرمایه‌گذاری با هر میزان سرمایه و هر میزان ریسک‌پذیری را فراهم کرده است. سرمایه گذاری با پول کم در بورس هم به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم صورت می‌گیرد. به صورت مستقیم افراد می‌توانند با خرید و فروش سهام در کوتاه‌مدت و یا میان‌مدت و بلندمدت بازدهی کسب کنند و به مرور سرمایه خود را بیشتر کنند. در حال حاضر حداقل سرمایه برای خرید سهام 500 هزار تومان است. این روش ریسک بالایی دارد و مستلزم مهارت و تجربه بالا است. بنابراین به مبتدیان پیشنهاد می‌شود، به صورت غیرمستقیم در این بازار سرمایه‌گذاری کنند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری، گزینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس هستند. این صندوق‌ها براساس میزان ریسک‌پذیری و بازده مورد انتظار متنوع هستند. از طرفی افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری در طلا را دارند، می‌توانند با خرید واحدهای صندوق‌های طلا در این بازار سرمایه‌گذاری کنند و چالش‌های روش فیزیکی را به حداقل برسانند.

نتیجه‌گیری

 سرمایه‌گذاری تنها برای افراد ثروتمند نیست. با رویکرد درست و کمی نظم و انضباط، هر فردی می‌تواند سرمایه‌گذاری‌های کوچکی را برای رشد سرمایه خود در طول زمان آغاز کند. افراد حتی با پول کم، باید سرمایه‌گذاری را آغاز کنند. با تعیین اهداف مالی روشن، تحقیق در مورد گزینه‌های سرمایه‌گذاری و استفاده از منابع موجود، می‌توان با اطمینان خاطر سرمایه‌گذاری کرد. باید به یاد داشت، هر چه زودتر سرمایه‌گذاری آغاز شود، زمان بیشتری برای کسب بازدهی بهتر وجود دارد. بنابراین افراد باید از سرمایه‌گذاری‌های کوچک شروع و با دقت و کسب مهارت، مدیریت ریسک و کمی صبر رفته رفته به موفقیت مالی برسند.

امتیاز خود را ثبت کنید
نمایش بیشتر

لیلا لامعی

علاقه به علم اقتصاد، من را به سمت یادگیری و کسب مهارت در زمینه تولید محتوای تحلیلی در حوزه‌های اقتصادی به ویژه حوزه بازار سرمایه سوق داد. در این بین با اخذ مدرک MBA مدیریت مالی و کسب سابقه حضور بیش از 8 سال در نهادها و رسانه‌های مطرح اقتصادی سعی بر ایجاد محتوای با کیفیت و کاربردی دارم.

مقاله‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا