بورسوبینار

وبینار استراتژی‌های تشکیل سبد پربازده تا پایان سال ۱۴۰۲

وبینار بررسی استراتژی‌های تشکیل سبد پربازده تا پایان سال جاری، توسط انیگما و با حضور آقای زیوری، مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک آینده با همراهی شرکت‌کنندگان در تاریخ 20 آذر 1402 برگزار شد. در این وبینار مباحثی درباره دیدگاه‌ها و پیشنهادات ایشان برای تشکیل سبد پربازده و عوامل مهمی که در این راستا باید در نظر گرفت، مطرح شد. در ادامه به جزییات کامل، پرسش و پاسخ‌ها و نتیجه‌گیری‌های انجام شده در این وبینار پرداخته شده است. همچنین ویدئو این وبینار نیز قابل مشاهده است.

اولین گام در تشکیل یک سبد پربازده

باتوجه به اینکه اولین گام برای سرمایه گذاری در بورس و تشکیل سبد پربازده، بررسی بازار و وضعیت آن است، آقای زیوری به بررسی و تحلیل بازار سرمایه پرداختند و در بررسی روند بازار در یک هفته گذشته معاملاتی توضیح دادند که دو الی سه روز بازار سرمایه مثبت بود و پس از آن روند متعادلی را پیش گرفت. ایشان معتقد بود که در روزهای آینده، بازار روند منفی نخواهد داشت و کف بازار همین حدود است و بازدهی مناسب و منطقی‌ای را تا انتهای سال جاری تجربه خواهد کرد. آقای زیوری ادامه دادند انتظار می‌رود این بازدهی حدود 10 الی 15 درصد باشد و شاخص کل بورس تا پایان سال 1402 به 2,500,000 واحد برسد و در همان محدوده ثابت بماند، زیرا این بازار نسبت به سایر بازارها کمی عقب مانده است. ولی در عین حال تاکید داشتند که نباید انتظار رشد بسیار زیادی را از این بازار داشت. ادامه گفت‌وگو و نظرات ایشان را می‌توان از طریق ویدئو زیر مشاهده کرد.

بررسی ارزش معاملات بازار سرمایه

با توجه به اینکه در هفته‌های اخیر ارزش معاملات خرد تا حدود 6 الی 7 هزار میلیارد تومان نیز رسید، آقای زیوری در پاسخ به اینکه این امر می‌تواند شروع یک رشد و روند افزایشی در بازار سرمایه باشد یا خیر، پاسخ دادند:

انتظار رشد بسیار زیاد، منطقی نیست اما به طور قطع رشدی را در بازار شاهد خواهیم بود که به طور مستمر و پیوسته رخ خواهد داد. ایشان ادامه دادند چند عامل می‌تواند منجر به عبور از سقف 15 درصدی مورد انتظار شود. در این مدت، به صندوق‌های درآمد ثابت درصدی سهام تبعی بدون محدودیت سود تعلق گرفت. این عامل باعث شد در صورت رشد سهام، صندوق‌های درآمد ثابت بتوانند بازدهی بیشتری کسب کنند. این عامل می‌تواند نشان‌دهنده افزایش قیمت سهام در بازار باشد. اما باتوجه به اینکه در سمت فروشنده نیز قدرت وجود دارد و می‌توانند سهام را با 25 الی 30 درصد بازدهی بفروشند، نمی‌توان انتظار رشد شارپی را داشت.

پرتفوی پیشنهادی پربازده

انیگما سوال دیگری از آقای زیوری در خصوص منظور ایشان از پربازده بودن یک سبد پرسید که آیا بادزهی بین 15 الی 20 درصد می‌تواند نسبت به سایر بازارها پیشرو باشد یا در سطح بازارهای موازی قرار دارد؟ ایشان در پاسخ به این سوال توضیح دادند که برای داشتن بازده خوب، باید سبدی متشکل از دارایی‌های مختلف داشته باشیم. در همین راستا، پیشنهاد دادند اکنون می‌توان 30 درصد از این سبد دارایی‌ها را به طلا اختصاص داد و انتظار داشتند طلا بازدهی خوبی داشته باشد. همچنین ادامه دادند 20 الی 25 درصد از سرمایه را می‌توان به صندوق‌های درآمد ثابت اختصاص داد تا بتوان ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش داد.

در نهایت نیز پیشنهاد دادند 45 الی 50 درصد سرمایه را می‌توان در سهام سرمایه‌گذاری کرد. آقای زیوری در توضیح پرتفوی پیشنهادی ادامه دادند که احتمالا طلا تا پایان سال 10 درصد بازدهی خواهد داشت. همچنین با توجه به اینکه نرخ بازدهی بانکی سالیانه صندوق‌های درآمد ثابت بین 23 تا 26 است، بنابراین در فصل پیش‌رو 6 الی 7 درصد بازدهی خواهد داشت و اگر سهام نیز با 15 الی 20 درصد بازدهی همراه باشد، تا پایان سال می‌توان حدود 15 درصد بازدهی کسب کرد. این ترتیب باعث کاهش ریسک و دریافت بازدهی معقولی می‌شود.

پارامترهای مهم در استراتژی تشکیل سبد پربازده

برای تشکیل سبد پربازده ابتدا باید میان ریسک و بازده، تناسب برقرار کرد و اکنون لازم است شرایط اقتصادی و روند انتشار اوراق را نیز در نظر گرفت. با توجه به این که اوراق دولتی به دلیل نرخ اوراق مشابه در بازار و عوامل دیگر، به فروش نمی‌رسد، سیاست انبساطی دولت کاهش یافته و سیاست انقباضی افزایش می‌یابد. زیرا دولت باید اوراق باقی‌مانده را بفروشد تا بتواند کسری بودجه را جبران کند. باتوجه به این شرایط تنها می‌توان پیش‌بینی کرد، استراتژی سیاست‌گذاری پولی چگونه می‌تواند باشد.

هفته گذشته، مبلغی نزدیک به 16 هزار میلیارد تومان ریپو، توسط بانک مرکزی تایید شد. پیش‌بینی می‌شد که این اقدام به اجرای بخشی از سیاست انبساطی منجر شود؛ اما متاسفانه پس از آن، نزدیک به 5 هزار میلیارد تومان به سیاست انقباضی اختصاص یافت. بنابراین، برای کنترل ریسک و بازدهی بر اساس عوامل، باید از سه دارایی طلا، صندوق درآمد ثابت و سهام در تشکیل سبد استفاده کرد تا بتوان از بازارهای موازی عقب نماند و در عین حال بازدهی مناسبی که به مراتب قابل قبول باشد، حاصل شود. ایشان در بررسی بازارهای موازی از قبیل ارز و مسکن در نظر بگیریم، امکان بازدهی بیش از 15 الی 20 درصد تا پایان سال بعید به نظر می‌آید.

صنایع پیشرو در خرید سهام

آقای زیوری، مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک آینده، در پاسخ به سوال «صنایع برتر در خرید سهام کدام است؟» توصیه کرد شرکت‌هایی که پایان سال مالی آنان تا تاریخ 1402/09/30 و در نتیجه مجمع آن‌ها تا پایان فروردین ماه سال 1403 است، مورد توجه قرار گیرد. چرا که می‌توان با شرکت در این مجامع DPS خوبی دریافت کرد. او همچنین تاکید داشت که در انتخاب سهام، به صنایع دارای تجدید ارزیابی نیز باید توجه شود. چرا که امروزه هر گروهی که سهام آن، مشمول تجدید ارزیابی دارایی می‌شود، 5 الی 10 درصد رشد می‌کند.

زیوری صنعت بانکی را به عنوان یک صنعت جامانده از بازار مورد بررسی قرار داد. وی اشاره کرد که صنعت بانکی از ریسک نسبتا پایینی برخوردار است و در عین حال برخی از سهم‌های آن P/E مناسبی دارند و همچنین در گروه سهام‌های دارای تجدید ارزیابی دارایی قرار می‌گیرد، بنابراین انتخاب خوبی خواهد بود. علاوه بر این، وی اضافه کرد که باید بر سرمایه‌گذاری روی صنعت فلزات اساسی نیز توجه شود، زیرا با توجه به نرخ محصولات این گروه این صنایع در کوتاه مدت تا میان مدت می‌توانند بازدهی خوبی داشته باشند. به علاوه، حضور در مجمع شرکت‌های فلزات اساسی نیز به نظر او ارزشمند است. نهایتا، آقای زیوری به امکان رشد دسته جمعی سهام در صورتی که صنعت خودرو رشد کند، اشاره کرد.

صنعت پتروشیمی

آقای زیوری در خصوص صنعت پتروشیمی اظهار کردند که احتمالا شرکت‌های این صنعت نیز در دسته صنایع تجدید ارزیابی قرار می‌گیرند و سرمایه‌گذاری در این صنعت با دیدگاه کوتاه مدت می‌تواند مناسب باشد. اما باتوجه به اینکه این تجدید ارزیابی‌ها از بخش زمین نیست و از بخش تجهیزات و ساختمان و غیره تشکیل شده است، هزینه استهلاک در سال‌های آینده، باعث می‌شود در بلند مدت جذابیت کمتری داشته باشد. چرا که از طرفی به دلیل ذکر شده، باعث می‌شود تا دولت مداخله کمتری در صنایع پتروشیمی داشته باشد، تغییرات چندانی بر روی این صنایع و سودشان ایجاد نکند و علاوه بر این، استهلاک باعث ایجاد هزینه و کاهش سود می‌شود. ولی ایشان پیش‌بینی کرد در کوتاه مدت، این نوع سرمایه‌گذاری با توجه به تجدید ارزیابی دارایی‌ها به بازدهی حدود 5 تا 10 درصد منجر می‌شود.

بررسی صنایع کوچک در بازار سرمایه

آقای زیوری در خصوص صنعت سیمان که در این مدت با حاشیه سود ثابت عمل کرده است و صنایع کوچک‌تری مانند لاستیک و پلاستیک و همچنین کاشی و سرامیک توضیح دادند:

با توجه به پیش‌بینی رشد دلار در سال آینده، می‌توان انتظار داشت که بازار سهام از رشد‌های قابل توجهی در سال آینده بهره‌مند شود. بنابراین در بررسی صنعت لاستیک و پلاستیک که بهای تمام‌شده آن وابسته به دلار و قیمت‌گذاری محصولات آن دستوری است، صنعت پر ریسکی به حساب می‌آید و توصیه نمی‌شود. همچنین تک‌سهم‌های گروه غذایی و زراعت نیز حاشیه سودهای مطلوبی دارند و توصیه می‌شوند. زیرا هر چه به انتهای سال نزدیک می‌شویم فروش این شرکت‌ها بیشتر می‌شود و در نتیجه حاشیه سود مناسب و EPS خوبی به دست می‌آورند. اگرچه این نظر منحصر به برخی از تک‌سهم‌های این حوزه است و به کل صنعت اشاره ندارد.

بازدهی صندوق‌های اهرمی

وی در پاسخ به سوال اینکه آیا صندوق‌های اهرمی می‌توانند بازدهی خوبی داشته باشند؟ پاسخ داد: متناسب با ریسک‌پذیری افراد و پیش‌بینی اینکه بازار تا پایان سال 15 درصد بازدهی را به همراه دارد، صندوق‌های اهرمی ممکن است گزینه مناسبی باشند. حتی ابزار مشتقه و اختیار اهرم نیز می‌توانند از گزینه‌های خوب برای سرمایه‌گذاری باشند.

به نظر آقای زیوری، سهام فسبزوار و فجر در گروه فلزات اساسی به دید شرکت در مجمع و دریافت سود نقدی گزینه‌های مناسبی هستند. هرچند فجر کمی دچار بحران شده است اما باید بررسی کرد آیا این مشکلات ادامه‌دار است یا خیر. به نظر آقای زیوری این شرکت با وجود مشکلات نیز تا پایان سال 200 تومان سود خواهد ساخت و P/E تحلیلی حدود 4 دارد. از نظر ایشان در حوزه بانکی، بانک ملت بدون ریسک و با کارایی بسیار عالی معرفی شد و در کنار سایر سهم‌ها، ممکن است گزینه‌ای خوبی باشد. زیرا علاوه ریسک کم دارای EPS خوب و P/E حدود 3،5 واحد است.

معرفی سهم‌های پربازده

انیگما با طرح سوال اینکه چه سهم‌هایی به جز موارد ذکر شده توسط آقای زیوری توصیه می‌شود، به شرکت‌کنندگان در وبینار توضیح داد که این نظرات به هیچ عنوان توصیه به خرید و نسخه عمومی نیست و صرفا به عنوان نظر شخصی ایشان مطرح می‌شوند. آقای زیوری پاسخ داد، به جز موارد ذکر شده، پتروشیمی نوری نیز به نظر او گزینه خوبی است و شرایط مناسبی دارد. همچنین ایشان گفتند در گذشته بوعلی نیز جزو گزینه‌های خوب محسوب می‌شد، اما این روزها نوری سهم بهتری می‌دانستند. فزر نیز به دلیل این که، دلار به عنوان عاملی تاثیرگذار در سودآوری‌ آن است و با انس جهانی و بازار سرمایه حرکت می‌کند، مورد توجه است. در بین صندوق‌های طلا، صندوق‌هایی با درصد شمش بالاتر، مانند عیار و کهربا با حجم معاملات مناسب، گزینه‌های بهتری هستند و ارزش ذاتی آنان نزدیک به NAV معامله می‌شوند که نکته مثبتی به حساب می‌آید.

همچنین اشاره کردند سهامی که در گروه غذایی‌ دارای P/E نزدیک به 5 هستند، می‌توانند ارزنده باشند و معتقد بود غمینو در میان مدت باتوجه به تجدید ارزیابی بازدهی بین 20 تا 30 درصد خواهد داشت. سابقه نشان داده است که در بلند مدت، سهام دارای تجدید ارزیابی تحت فشار قرار می‌گیرند و زمانی طول می‌کشد که به حالت ثابت و ساید برسند، اما در کوتاه مدت برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر هستند. بنابراین در صنایع پتروشیمی دارای تجدید ارزیابی، سرمایه‌گذاری کوتاه مدت توصیه می‌شود.

پیش‌بینی نوسانات دلار تا پایان سال 1402

آقای زیوری در خصوصی نوسانات قیمت دلار تا پایان سال جاری گفتند، اوایل سال پیش‌بینی می‌شد تا پایان سال کسری بودجه منجر به فشار به دولت شود، اما در ادامه مشاهده شد که فروش نفت و ذخایر روی آب ایران بیشتر شد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود دولت تا پایان سال جاری در مقابل تغییرات دلار مقاومت کند تا نزدیکی انتخابات، نقدینگی و تورم را کنترل کند و عملکرد خوبی را داشته باشد که این روند تماما با سیاست‌های انقباضی اتخاذ شده است. با این حال، دولت در سال آتی، با عواملی مانند سررسید اوراق به مبلغ 250 هزار میلیارد تومان مواجه می‌شود، که باعث افزایش فشار به بودجه خواهد شد و شاهد رشد دلار خواهیم بود، اما نه به شدتی که در سال‌های گذشته دیده شده است.

پارامترهای مهم در بازدهی صندوق‌های درآمد ثابت

آقای زیوری در پاسخ به سوال اینکه آیا صندوق‌های درآمد ثابت همگی بازدهی یکسانی دارند یا باید پارامترهای خاصی را در نظر گرفت؟ پاسخ داد که چند پارامتر باید در انتخاب این صندوق‌ها در نظر گرفته شود؛ اولین پارامتر اندازه صندوق است که هر چقدر بزرگ‌تر باشد و عملکرد بهتری داشته باشد، باعث کاهش ریسک در سرمایه‌گذاری خواهد شد.

پارامتر دیگری که باید در نظر گرفت نرخ صندوق‌ها است؛ نرخ 26 و 27 و بعضا نرخ‌های 30 و 40 هم در بازار وجود دارد. 10 درصد از صندوق‌های درآمد ثابت مربوط به سهام است. صندوق‌هایی که تصمیم به خرید سهام تا پایان سال جاری را دارند، می‌توانند بازدهی بهتری داشته باشند. همچنین وی افزود، بررسی سالانه، شش ماهه و بعضا سه ماهه سایت fipiran می‌تواند به ما کمک کند تا روند سوددهی‌های صندوق‌های درآمد ثابت را بررسی کنیم تا بفهمیم این سه پارامتر چه روندی در صندوق مورد نظر دارند. لازم به ذکر است که اگر صندوق درآمد ثابتی در یک ماه سودده شده است، دلیلی بر حفظ این سوددهی در آینده نیست و باید گذشته آن و دیگر عوامل مربوطه به دقت بررسی شوند تا به یک نتیجه کلی دست یافت.

معرفی بهترین صندوق‌های اهرمی

آقای زیوری اختیار صندوق‌های اهرمی که سررسید آن‌ها نزدیک به سه یا چهار ماه آینده است را مناسب دانستند و ادامه دادند. اختیار سایپا با اهرم 10 تا 15 به عنوان گزینه خوبی معرفی کردند که البته با ریسک همراه است. همچنین، اختیار ملت با اهرم 5 می‌تواند حدود 10 تا 15 درصد بازدهی داشته باشد که از بانک ملت نیز بهتر است و ریسک کمتری دارد.

در پایان وبینار و به عنوان حسن ختام جلسه، آقای زیوری اظهار داشت: سال آینده زمانی است که بازار کم‌کاری‌ها و کم‌سوددهی‌های گذشته را جبران می‌کند. همچنین، در پایان حضور و گفتگو با آقای زیوری و تشکر از ایشان، انیگما اعلام کرد که افرادی که در وبینار انیگما ثبت‌نام کرده‌اند، به مدت یک هفته به تمامی امکانات وب‌سایت رسمی انیگما دسترسی رایگان خواهند داشت.

4/5 - (3 رای)

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا