مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی قصفها – شرکت قند اصفهان

تحلیل قصفها به ‌عنوان یکی از بهترین تولیدکنندگان شکر کشور در این مقاله بررسی شده است. شرکت قند اصفهان در تاریخ 7 مرداد ماه 1337 تاسیس شد. سرمایه اولیه شرکت قند اصفهان مبلغ سیصد میلیون ریال بوده که در حین تاسیس 34 درصد از سرمایه نقدا پرداخت شده است. در حال حاضر سرمایه شرکت مبلغ 195 میلیارد ریال است. این شرکت در صنعت قند و شکر فعالیت دارد و سهام آن با نماد قصفها در بازار سرمایه مورد معامله قرار گرفت. در ادامه به بررسی صورت‌های مالی این شرکت و تحلیل بنیادی قصفها از طریق محاسبه EPS و P/E منتهی به سال مالی 1402 آن پرداخته شده است.

  • برای درک بهتر مفاهیم تحلیل بنیادی (تحلیل فاندامنتال) مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

موضوع فعالیت و بازار های اصلی قصفها

فعاليت اصلی شركت طبق اساسنامه تاسيس كارخانه قند و بهره‌برداری از آن و خريد مواد اوليه و فروش توليدات كارخانه و انجام كليه امور اعم از تجاری، صنعتی، كشاورزی و انجام هر گونه سرمايه‌گذاری و مشاركت كه با موضوع فعاليت شركت ارتباط داشته باشد و انجام فعاليت هاي تحقيقاتی و مطالعاتی و خدمات آزمايشگاهی است. فعاليت اصلی شركت در دوره 6 ماهه منتهی به شهریور ماه 1402 توليد و فروش شكر حاصل از چغندر قند و تصفيه شكرخام بوده است.

بازارهای اصلی شرکت و وضعیت رقبا به شرح جدول زیر است:

نوع محصولبازارهای اصلی
محصول اصلی (شکر سفید)صنايع توليدی اعم از نوشابه‌سازی، شكلات، آبميوه، پولك و نبات، كارخانه‌های قند و….
محصول فرعی (تفاله خشک)شركت‌های دامداری و دامپروری و خوراك دام
محصول فرعی (ملاس)شركت‌های شيميايی، خمير مايه، خوراك دام

بازار اصلی شركت داخل كشور و عمدتا در استان‌های تهران، آذربايجان و استان‌های همجوار است. رقبای شركت، قند همدان، قند خاورميانه دزفول، قند چهارمحال، قند پيرانشهر و قند جوين و…هستند وليكن به دليل موقعيت جغرافيايی، توليدات و شهرت، اين شركت در رتبه اول قرار دارد.

شركت در سال 1401 با جذب بيش از 502٬788 هزار تن چغندر قند و معادل 7٫4 درصد از كل چغندرقند كشور در رتبه سوم و شركت قند همدان با 7٫9 درصد رتبه اول و شركت قند دزفول با 7٫8 درصد در رتبه دوم بوده‌اند. همچنين شركت با توليد 60٬901 تن شكر سفيد در رتبه دوم قرار دارد.

مهم‌ترین سهامداران در تحلیل قصفها

تصویر زیر سهامداران عمده در تحلیل بنیادی قصفها را به همراه درصد و ارزش آن‌ها نشان می‌دهد. شرکت گسترش صنایع غذایی سینا با 48٫94 درصد مالکیت در جایگاه اول و بنیاد مستضعفان با بیش از 20 درصد مالکیت در جایگاه دوم سهامداران این نماد قرار دارند.

سهامداران شرکت قند اصفهان

در حالت تلفیقی هر شرکت مادر به همراه زیر مجموعه‌های خود نشان داده می‌شود. بنیاد مستضعفان به واسطه زیر مجموعه‌های خود 70 درصد از سهام قصفها را در اختیار دارد. با مراجعه به سامانه تحلیل بنیادی انیگما علاوه بر سهامداران عادی تمامی سهامداران تلفیقی این نماد قابل مشاهده هستند.

سهامداران تلفیقی

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی قصفها

قیمت فروش داخلی محصول شکر توسط انجمن صنفی بر اساس مصوبات وزارت جهاد کشاورزی تعیین می‌شود که آخرین نرخ مصوب برای هر کیلو گرم شکر سفید 255٬000 ریال و نرخ دستمزد تصفیه شکرخام بر حسب رقابت و عرضه و تقاضا بوده است. سایر محصولات (تفاله خشک و ملاس) نیز بر اساس کشش عرضه و تقاضا و بهای تولیدات و مصوبات هیئت مدیره تعیین می‌شود.

تصویر زیر مقدار، قیمت و مبلغ فروش محصولات در تحلیل قصفها برای 3 دوره مالی گذشته و همچنین دو دوره مالی منتهی به اسفند ماه 1402 را نشان می‌دهد. درآمدهای عملیاتی شرکت قند اصفهان در دوره 12 ماهه منتهی به 1402/12/29 بیش از 2 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی قصفها

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل قصفها

ماده اولیه مورد استفاده شرکت چغندرقند است که از استان اصفهان و سایر استان‌ها مانند لرستان، خوزستان (کشت پاییزه)، فارس، همدان و آذربایجان که با انعقاد قرارداد خریداری می‌شود. نرخ خرید چغندر بر اساس نرخ اعلام‌شده (نرخ تضمینی) دولت است. مبلغ هزینه‌شده برای تامین مواد اولیه مصرفی در تحلیل بنیادی قصفها تا پایان نیمه نخست سال مالی 1402 بیش از 389 میلیارد تومان بوده است.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل قصفها

سربار شرکت قند اصفهان

هزینه سربار قصفها در دوره 6 ماهه منتهی به شهریور ماه 1402 مبلغ 76 میلیارد تومان بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال مالی 1401 بیش از 47 درصد افزایش داشته است. با توجه به افزایش 30 درصدی نرخ حقوق و مزایا در سال 1402، هزینه سربار این شرکت تا پایان سال مالی جاری مبلغ 179 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

سربار شرکت قند اصفهان

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی قصفها

مجموع درآمدهای عملیاتی شرکت قند اصفهان در دوره 6 ماهه منتهی به شهریور ماه 1402 مبلغ 625 میلیار تومان بوده است. همچنین بهای تمام شده قصفها در این دوره بیش از 564 میلیارد تومان شده است. با کسر بهای تمام‌شده و سایر هزینه‌ها سود خالص در تحلیل قصفها تا پایان نیمه نخست سال جاری 57 میلیارد تومان محقق شده است.

پیش‌بینی می‌شود در صورتی‌که که درآمدهای عملیاتی قصفها در دوره 12 ماهه منتهی به اسفند ماه 1402 مبلغ 2 هزار میلیارد تومان باشد، سود خالص این شرکت بیش از 237 میلیارد تومان خواهد شد.

صورت سود و زیان در تحلیل قصفها

سود مجمع (DPS) قصفها

شرکت قند اصفهان در پایان سال مالی 1401 به ازای هر سهم مبلغ 6٬222 ریال سود خالص ساخته است. مجمع عمومی عادی سالیانه قصفها در تاریخ 31 تیر ماه 1402 برگزار شد. بر اساس تصمیمات اتخاذشده در این مجمع، به ازای هر سهم مبلغ 6٬200 ریال سود نقدی تقسیم شده است.

سود قصفها برای سال مالی 1402 مطابق زمان‌بندی زیر پرداخت شد.

سهامدارانزمان پرداختنحوه پرداخت
سهامداران حقیقی دارای کد سجاممرداد ماه 1402واریز به حساب فعال معرفی‌شده در سامانه سجام
سهامداران حقیقی فاقد کد سجاممهر ماه 1402سیستم متمرکز بانکی
سهامداران حقوقی28 آبان ماه 1402از طریق سامانه سجام

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1402/12/29

در تحلیل بنیادی قصفها نرخ شکر 267٬382٬969 ریال بر تن لحاظ شده است. اگر در این تحلیل تورم سال 1402 معادل 30 درصد و نرخ سوخت 6 هزار ریال در نظر گرفته شود، EPS تحلیلی قصفها در دوره 12 ماهه منتهی به سال مالی 1402 مبلغ 12٬201 ریال برآورد می‌شود. با در نظر گرفتن قیمت روز سهم در تاریخ 1402/11/01 در سایت TSE (178٬460 ریال)، نسبت P/E فوروارد در تحلیل قصفها 14٫6 واحد محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی قصفها

قسمت دوم تصویر بالا میانگین EPS و P/E کاربران انیگما را نشان می‌دهد. مطابق آنچه مشاهده می‌شود میانگین P/E تحلیلگران 13٫9 واحد محاسبه شده است. علاوه بر این کاربران می‌توانند برای مشاهده لیست شرکت‌های تولیدی با کمترین P/E تحلیلی به لینک بهترین سهام مراجعه کنند.

نمودار قیمتی سهام قصفها

چارت زیر روند قیمتی سهام قصفها را از فروردین ماه 1399 نشان می‌دهد. سهام قصفها در تاریخ 199/05/19 در بالاترین قیمت تاریخی خود 301٬800 ریال به ارزش بازار 5٬885 میلیارد تومان بوده است. هم‌اکنون قیمت سهام با41 درصد کاهش در زمان نگارش این مقاله، حول 178٬460 ریال در نوسان است. ارزش بازار قصفها در تاریخ 1402/11/01 مبلغ 3٬492 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی سهام قصفها
5/5 - (1 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا