مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی فجر – شرکت فولاد امیرکبیر کاشان

تحلیل فجر ، به‌عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین شرکت‌ها در زمینه‌ی تولید ورق‌های گالوانیزه کشور، در این مقاله مورد بررسی قرار داده شده است. شرکت فولاد امیرکبیر کاشان در سال 1374 به صورت سهامی خاص و با سرمایه‌ی یک میلیون ریال تاسیس شد. شرکت فولاد امیرکبیر کاشان سال 1383 در بورس اوراق بهادار تهران در گروه فلزات اساسی پذیرفته و با نماد فجر عرضه شد. در ادامه به تحلیل بنیادی فجر و بررسی ابعاد مختلف این شرکت پرداخته و گزارش دقیقی از عملکرد مالی و محاسبه‌ی EPS و P/E تحلیلی فجر ارائه شده است.

  • برای آشنایی بیشتر در مورد تحلیل بنیادی و چگونگی ارزش‌گذاری سهام، مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

موضوع فعالیت شرکت فولاد امیرکبیر کاشان

فعالیت اصلی شرکت فولاد امیرکبیر کاشان، طراحی‌‌، ساخت، راه‌اندازی و بهره‌برداری از کارخانجات گالوانیزه، قلع اندود و نورد ورق‌های فولادی است. همچنین این شرکت به تهیه و تولید انواع فرآورده‌های شیمیایی، معدنی و آلی موردنیاز کارخانجات مذکور طراحی و ساخت و تولید انواع مصنوعات فلزی و شکل‌دادن ورق‌ه‍ای فولادی و فلزی و در نهایت انجام هرگونه عملیات فنی، اقتصادی، اعتباری و انجام کلیه مبادلات تجاری از قبیل خرید، فروش، واردات و صادرات، تاسیس، مشارکت و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های مرتبط با موضوع شرکت می‌پردازد.

جایگاه فجر در صنعت فولاد

شرکت فولاد امیرکبیر با ظرفیت اسمی تولید 300 هزار تن در خط اسیدشویی، 250 هزار تن در خط نورد سرد، 150 هزار تن در خط آنیلینگ، 150 هزار تن ورق گالوانیزه فولادی و 40 هزار تن در خط برش و دیفرمینگ مشغول به فعالیت است. این شرکت اولین تولید‌کننده‌ی ورق گالوانیزه گرم در ایران است. فولاد امیرکبیر تنها یک سایت تولید دارد و کلاف‌های ورودی به خط تولید، ورق‌های فولادی نورد سرد شده باکیفیت فول هارد و ورق‌های نورد سرد و آنیل شده هستند. خطوط تولید این شرکت شامل اسیدشویی، نورد سرد، آنیل، گالوانیزه گرم، برش و فرم‌دهی است.

طبق آخرین رتبه‌بندی انتشاریافته در سامانه کدال، فجر در بین 303 شرکت‌های موجود در بازار بورس به تفکیک امتیاز به موقع بودن و قابلیت اتکا رتبه 43 را به خود اختصاص داده است.

تغییرات سرمایه شرکت

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد سرمایه‌ی شرکت در بدو تاسیس یک میلیون ریال بود که طی چندین مرحله افزایش یافت. آخرین تغییر سرمایه این شرکت در تحلیل فجر مربوط به سال 1401 از محل سود انباشته است. در این افزایش، سرمایه‌ی شرکت از مبلغ 2٬458 میلیارد ریال به 8٬458 میلیارد ریال رسید.

سهامداران فجر

با توجه به اینکه شرکت فولاد امیر‌کبیر کاشان از زیرمجموعه‌های سرمایه‌گذاری تجاری شستان است، 52٫54 درصد از سهام این شرکت متعلق به سرمایه‌گذاری تجاری شستان است. موسسه‌ی توانمندسازی بازنشستگان نیروهای مسلح نیز با 12٫95 درصد مالکیت از دیگر سهامداران عمده‌ی فولاد امیر‌کبیر کاشان به شمار می‌آید. لیست زیر سهامداران بالای 1 درصد در تحلیل بنیادی فجر را نشان می‌دهد.

سهامداران فجر

در سایت تحلیل بنیادی انیگما می‌توان علاوه بر سهامداران عادی، سهامداران تلفیقی را نیز مشاهده کرد. در حالت تلفیقی سهامداران فجر شامل سازمان تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح با 66٫28 درصد و فولاد مبارکه با 7٫67 درصد مالکیت هستند.

سهامداران تلفیقی شرکت فولاد امیرکبیر کاشان

قیمت، مقدار و مبلغ فروش در تحلیل فجر

شرکت فولاد امیرکبیر کاشان ارائه‌دهنده‌ی محصولات و خدمات اسید‌شویی، نورد سرد، انیلینگ و محصول گالوانیزه‌ است. مقدار فروش شرکت به تفکیک محصول در تصویر زیر نشان داده شده است. مقدار فروش فجر در دوره‌ی منتهی به 1402/06/31 در مجموع برابر با 127٬192 تن بوده که نسبت به دوره‌ی مشابه سال قبل 7 درصد افزایش داشته است. پیش‌بینی می‌شود مقدار فروش شرکت تا انتهای سال 1402 به 3٬211٬192 تن برسد. همچنین عمده فروش در این دوره متعلق به محصول گالوانیزه داخلی بوده است.

مقدار فروش محصولات فجر

قیمت فروش محصولات در تصویر زیر و به تفکیک محصول آمده است. بر اساس این تصویر بیشترین قیمت فروش متعلق به محصول گالوانیزه داخلی است. قیمت فروش داخلی محصول گالوانیزه در تحلیل بنیادی فجر توسط بورس کالا و با توجه به میزان عرضه و تقاضا در بورس کالا به صورت هفتگی کشف قیمت‌ شده و تعیین می‌شود.

مقدار فروش محصولات شرکت فولاد امیرکبیر کاشان

درآمد عملیاتی حاصل از فروش در تحلیل فجر در تصویر زیر نشان داده شده است. مبلغ فروش فجر در دوره 6 ماهه منتهی به شهریور ماه 1402 حدود 3 هزار و 330 میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره‌ی مشابه سال مالی 1401 بیش از 40 درصد افزایش داشته است.

مبلغ فروش محصولات در تحلیل فجر

قابل ذکر است در این تحلیل با توجه به میزان رقابت بر روی محصول گالوانیزه شرکت در بورس کالا، نرخ فروش این محصول نسبت به نرخ محاسبه‌شده بر اساس فرمول‌ پایه رشد شده است.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل بنیادی فجر

تمامی اطلاعات مربوط به مواد اولیه شرکت فولاد امیرکبیر کاشان طی 5 دوره مالی گذشته در تصویر زیر قابل‌ مشاهده است. مواد اولیه‌ی فولاد امیرکبیر کاشان شامل ورق گرم اسیدشویی نشده، ورق گرم اسیدشویی شده و مواد کمکی است. بر اساس تصویر زیر بیشترین مبلغ مصرف مواد اولیه در دوره‌ 6 ماهه منتهی به 1402/06/31 متعلق به ورق گرم اسیدشویی نشده است.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل بنیادی فجر

سربار در تحلیل فجر

هزینه‌های سربار فجر شامل حقوق و مزایا، استهلاک، سوخت، مواد مصرفی، حمل‌ونقل و سایر هزینه‌ها هستند. سربار شرکت در دوره‌ی مالی منتهی به شهریور ماه 1402 نزدیک به 132 میلیارد تومان بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال 1401، 29 درصد افزایش داشته است. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 1402 سربار فجر به مبلغ 287 میلیارد تومان برسد.

سربار شرکت فولاد امیرکبیر کاشان

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی فجر

قدم بعدی برای تحلیل بنیادی، بررسی صورت سود و زیان فجر است که برای 3 دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن برای دوره 12 ماهه منتهی به شهریور ماه سال 1402 قابل مشاهده است. سود فجر در نیمه نخست سال مالی 1402 مبلغ 1٬057 میلیارد تومان بوده که بر همین اساس سود پایه‌ی هر سهم در دوره‌ی مذکور 1٬250 ریال محقق شده است. پیش‌بینی می‌شود سود خالص فجر تا پایان سال 1402 به مبلغ 1٬695 میلیارد تومان برسد.

صورت سود و زیان در تحلیل فجر

سود نقدی (DPS) فجر

فجر مجمع‌ عمومی سالیانه خود برای سال مالی منتهی به 1401/12/29 را در تاریخ نوزدهم تیر ماه سال 1402 تشکیل داد. طبق تصمیمات اتخاذ شده در این مجمع، شرکت از 1٬011 ریال سود خالصی که به‌ازای هر سهم ساخته است، میزان 550 ریال سود نقدی به‌ازای هر سهم تصویب کرده است. در ادامه به روند تقسیم سود در تحلیل فجر برای سال‌های مالی گذشته پرداخته شده است.

سال مالی منتهی بهسود خالص (ریال)سود نقدی (ریال)درصد تقسیم سود
1401/12/291٬011550٪54
1400/12/293٬3371٬300٪38
1399/12/3013٬5684٬500٪33

طبق اطلاعیه زمان‌بندی پرداخت سود منتشرشده در سامانه کدال، پرداخت سود فجر به شرح زیر بوده است:

  • کلیه سهامداران حقیقی، حقوقی و صندوق‌ها و سبدگردان‌ها در تاریخ 9 مهر ماه 1402 از طریق سامانه سجام
  • کلیه سهامداران حقیقی، حقوقی و صندوق‌ها و سبدگردان‌های غیرسجامی از تاریخ 9 آبان ماه 1402 از طریق مراجعه به بانک تجارت با ارائه مدرک شناسایی

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1402/12/29

برای تحلیل بنیادی فجر و همچنین پیش‌بینی نسبت P/E فوروارد آن مفروضات زیر را در نظر گرفته شده است:

  • قیمت ورق گرم 680 دلار بر تن (بر اساس متال بولتن)
  • قیمت شمش روی 2٬513 دلار بر تن

مطابق مفروضات فوق EPS تحلیلی فجر برای پایان سال مالی 1402 مبلغ 2٬005 ریال برآورد می‌شود. همچنین قیمت سهام این شرکت با توجه ‌به زمان‌نگارش این مقاله (24 دی ماه 1402) در سایت www.tsetmc.com  معادل 8٬070 ریال است؛ بنابراین نسبت P/E فوروارد آن 4٫0 واحد محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی فجر

در سایت انیگما علاوه بر محاسبه مقدار EPS فوروارد توسط تحلیلگران انیگما، این قابلیت نیز وجود دارد که کاربران مفروضات شخصی خود را لحاظ کرده و تحلیل فجر را مطابق با مفروضات خود مشاهده کنند. در قسمت دوم جدول، میانگین P/E تحلیلگران سایت انیگما قابل‌ مشاهده است. همچنین در این مقاله می‌توانید از طریق لینک بهترین سهام لیست شرکت‌های تولیدی با کمترین P/E فوروارد را مشاهده کنید.

وضعیت معاملات و روند قیمتی سهام فجر

قیمت سهام فجر از سال 1398 روندی صعودی داشت و در تاریخ 1400/04/26 به بالاترین قیمت با ارزش بازار 9٬500 میلیارد تومان رسید. سپس‌ قیمت سهام فجر با 79 درصد ریزش مواجه شد. در حال حاضر قیمت سهام فجر در محدوده‌ی 8٬070 ریال با ارزش بازار 6٬825 میلیارد تومان در حال نوسان است.

روند قیمتی سهام فجر

سوالات متداول

سود نقدی فجر چقدر است؟

فجر در پایان سال مالی 1402 به ازای هر سهم مبلغ 550 ریال سود نقدی تقسیم کرد.

سود خالص در تحلیل فجر چقدر است؟

سود خالص فجر در پایان سال مالی 1402 به ازای هر سهم 2٬005 ریال برآورد شده است.

مهم‌ترین سهامداران فجر چه کسانی هستند؟

سرمایه‌گذاری تجاری شستان و موسسه‌ی توانمندسازی بازنشستگان نیروهای مسلح از مهم‌ترین سهامداران در تحلیل بنیادی فجر محسوب می‌شوند.

3.6/5 - (10 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا