مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی ددام – شرکت داروسازی زاگرس فارمد پارس

تحلیل ددام به عنوان یکی از شرکت‌های دارویی فعال کشور در این مقاله انجام شده است. شرکت داروسازی زاگرس فارمد پارس در تاریخ 1362/09/28 به صورت سهامی خاص تحت نام شرکت داملران تاسیس شد. سپس در سال 1393 نام آن به شرکت داروسازی زاگرش فارمد پارس تغییر کرد. فعالیت اصلی شرکت تولید، واردات و تهیه داروهای دامپزشکی و انسانی است. سهام این شرکت اولین بار در تاریخ 1380/01/01 با نماد ددام مورد معامله قرار گرفت. در ادامه به بررسی صورت‌های مالی و برآورد EPS و P/E فوروارد در تحلیل بنیادی ددام پرداخته شده است.

  • یکی از روش‌های آشنایی با مفاهیم تحلیل بنیادی و انواع مزیت‌های آن مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست است.

موضوع فعالیت شرکت داروسازی زاگرس فارمد پارس

موضوع فعاليت اصلی شركت توليد، تهيه و واردات داروهای دامپزشكی و انسانی، مكمل‌های دارويی، غذایی، فرآورده‌های بيو تكنولوژی، تجهيزات و لوزام آرايشی، بهداشتی، آزمايشگاهی، شيميايی، كشاورزی و توزيع و فروش آنها در سراسر كشور و همچنین صدور آنها به خارج از كشور پس از اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادر و مراجع ذيصلاح است.

عمده محصولات ددام داروهای آنتی بیوتیک، محرک‌های رشد، ضد کوسیدیوز، ویتامین و ضدانگل برای دام و طیور است. این محصولات در سه فرم اصلی قرص و بلوس (در جعبه‌های 100 عددی)، پودر (ساشه 100 گرمی) و محلول (شیشه 250 میلی لیتری) به فروش می‌رسند.

سرمایه و ترکیب سهامداران در تحلیل ددام

شرکت داروسازی زاگرس فارمد پارس فعالیت خود را با سرمایه اولیه یکصد هزار ریال آغاز کرد. سپس طی چندین مرحله افزایش، سرمایه فعلی شرکت به مبلغ 1٬150٬000 میلیون ریال رسید. آخرین افزایش سرمایه ددام در سال 1400 و از محل آورده نقدی سهامداران جدید (با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی) بوده است.

شرکت‌های لابراتور رازک با 48٫63 درصد و داروپخش با بیش از 34 درصد مالکیت از سهام ددام، سهامداران عمده این نماد به شمار می‌آیند. تصویر زیر سهامداران عادی ددادم را به همراه تعداد سهام و ارزش آن‌ها نشان می‌دهد.

سهامداران شرکت داروسازی زاگرس فارمد پارس

سازمان تامین اجتماعی به صورت غیرمستقیم و به واسطه سهامداران اصلی ددام بیش از 84 درصد از سهام شرکت داروسازی زاگرس فارمد پارس را در تملک خود دارد. برای مشاهده سایر سهامداران تلفیقی این نماد به سامانه تحلیل بنیادی انیگما مراجعه کنید.

سهامداران تلفیقی

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی ددام

مجموع درآمدهای عملیاتی شرکت در تحلیل ددام تا پایان دوره 6 ماهه منتهی به شهریور ماه 1402 در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ 201 میلیارد تومان معادل 95 درصد افزایش داشته است. فروش‌ عمده ددام به شرکت توزیع داروهای دامی داروپخش است. تصویر زیر میزان فروش محصولات ددام را برای دوره‌های مالی مختلف نشان می‌دهد. مطابق تصویر مجموع درآمدهای عملیاتی شرکت در پایان دوره 12 ماهه منتهی به اسفند ماه 1402 مبلغ 739 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی ددام

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل ددام

شرکت علاوه بر تامین مواد اولیه از داخل کشور بخشی از آن‌ها را از طریق واردات تامین می‌کند. با توجه به تصویر زیر که مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی در تحلیل بنیادی ددام را نشان می‌دهد، شرکت در نیمه نخست سال مالی 1402 مبلغ 160 میلیارد تومان هزینه کرده است. این مبلغ در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 22 درصد افزایش را تجربه کرده است.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل ددام

سربار شرکت داروسازی زاگرس فارمد پارس

هزینه سربار ددام در دوره 6 ماهه منتهی به 1402/06/31 مبلغ 31 میلیارد تومان بوده که بیش از 80 درصد از آن مربوط به هزینه حقوق و مزایا است. با توجه به افزایش 30 درصد نرخ حقوق و مزایا که در این تحلیل لحاظ شده است، هزینه سربار ددام تا پایان سال مالی 1402 نزدیک به 60 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سربار شرکت داروسازی زاگرس فارمد پارس

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی ددام

برای بررسی EPS شرکت‌های تولیدی باید صورت سود و زیان آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد. در ادامه صورت سود و زیان ددام برای 3 دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن تا پایان سال مالی 1402 به شرح تصویر زیر است.

درآمدهای عملیاتی ددام در پایان دوره مالی 6 ماهه منتهی به 1402/06/31 حدود 412 میلیارد تومان بوده است. بهای تمام‌شده ددام در همین دوره برابر با 200 میلیارد تومان بوده است. بهای تمام‌شده در تحلیل ددام به‌دلیل افزایش بهای مواد اولیه مصرفی، حدود 22 درصد نسبت به دوره مالی مشابه سال 1401 افزایش داشته است.

افزایش 53 درصدی هزینه‌های فروش، اداری و عمومی نیز عمدتا ناشی از افزایش حقوق و مزایای پرسنل مطابق الزامات قانون کار طی دوره مالی مورد گزارش بوده است. در ادامه سود خالص ددام برای دوره 12 ماهه منتهی به 1402/12/29 مبلغ 259 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

صورت سود و زیان در تحلیل ددام

سود مجمع (DPS) ددام

سود خالص ددام منتهی به پایان سال مالی 1401/12/29 به ازای هر سهم 712 ریال محقق شد. با توجه به تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه ددام که در تاریخ 1402/02/28 تشکیل شد، سود نقدی تصویب‌شده به ازای هر سهم 730 ریال بود. روند پرداخت سود ددام مطابق جدول زیر خواهد بود:

سهامدارانتاریخ پرداختنحوه پرداخت
سهامداران حقیقیهفته اول دی ماه 1402از طریق سامانه سجام
سهامداران حقوقیمهلت قانونیواریز به حساب پس از تکمیل مدارک و ارسال مشخصات کامل حساب بانکی با امضای صاحبان مجاز امضا

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1402/12/29

برای تحلیل بنیادی ددام ، حاشیه سود در سال مالی 1402 معادل 50 درصد پیش‌بینی شده است. همچنین اگر نرخ تورم در سال مالی 1402، 30 درصد و دلار کالای اساسی 35 هزار تومان در نظر گرفته شود، EPS تحلیلی ددام 2٬256 ریال برآورد خواهد شد. برای ارزش‌گذاری از طریق نسبت P/E، قیمت روز این سهم در تاریخ 1402/10/18 در سایت www.tsetmc.com (17٬080 ریال) بر EPS تحلیلی آن تقسیم شده است. در نتیجه پی بر ای فورارد در تحلیل ددام 7٫7 واحد محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی ددام

کاربران انیگما می‌توانند از طریق قابلیت شخصی‌سازی در سایت انیگما، مفروضات را تغییر داده و نتیجه تحلیل خود را مشاهده کنند. از طرق لینک بهترین سهام می‌توانید به لیست شرکت‌های تولیدی با کمترین P/E فوروارد دسترسی داشته باشید.

نمودار قیمتی سهام ددام

با توجه به تصویر زیر روند افزایشی قیمت سهام ددام از اوایل سال 1398 آغاز شد و در تاریخ 1399/03/27 به بالاترین قیمت تاریخی خود رسید. ارزش بازار ددام در این تاریخ مبلغ 2٬607 میلیارد تومان بود. سپس قیمت این سهام کاهش یافت. آنچه در تصویر مشخص است قیمت سهام این شرکت دست خوش تغییرات بسیار بوده و در حال حاضر در زمان نگارش این مقاله با قیمت 17٬080 ریال معامله می‌شود. ارزش بازار ددام در تاریخ 18 دی ماه 1402 مبلغ 1٬969 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی ددام
امتیاز خود را ثبت کنید

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا