مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی داوه «شرکت داروسازی آوه سینا»

شرکت داروسازی آوه سینا یکی از شرکت‌های فعال در صنعت دارو است که در سال 1380 تاسیس شد. گروه آن علاوه بر شرکت اصلی، شامل شرکت فرعی صنایع شیمیایی دارویی ارسطو است. فعالیت اصلی شرکت داروسازی آوه سینا عمدتا در زمینه تولید و فروش محصولات نهایی دارو و مواد اولیه دارویی است. سهام این شرکت با نماد «داوه» در سازمان بورس اوراق بهادار معامله می‌شود. در این مقاله سعی شده تا گزارش دقیقی از عملکرد این شرکت و همچنین تحلیل بنیادی داوه از طریق بررسی صورت‌های مالی و پیش‌بینی EPS تحلیلی آن پرداخته شده است.

بررسی جایگاه داوه و بازار‌های اصلی آن

مجموعه داروسازی سینا شامل شرکت‌های داروسازی آوه سینا و صنایع شیمیایی و دارویی ارسطو تا اندازه‌ای زنجیره ارزش در صنعت دارو از تولید مواد اولیه، تولید دارو و توزیع را در برمی‌گیرد. مواد اولیه موثره دارویی تولید شرکت ارسطو به شرکت‌های تولید داروی داخلی از جمله آوه سینا فروخته می‌شود. داوه با خرید مواد اولیه موثره دارویی از داخل و خارج کشور، محصولات خود را در قالب قرص و کپسول به شرکت‌های پخش داخلی می‌فروشد. بازار‌های اصلی داوه شامل شرکت‌های پخش دارویی فعال در داخل و صادرات دارو و همچنین شرکت‌های داروسازی هستند. تولید واقعی شرکت برای دوره 6 ماهه منتهی به شهریور ماه 1402 به شرح جدول زیر است.

نوع محصولواحد اندازه‌گیریتولید واقعی 6 ماهه
قرصعدد88٬453٬928
کپسولعدد2٬544٬700

شرکت داروسازی آوه سینا در سال مالی 1402 از لحاظ مبلغ فروش در رده 111 شرکت‌های تامین‌کننده دارو از بازار داخلی کشور قرار دارد.

سرمایه و ترکیب سهامداران در تحلیل داوه

شرکت داروسازی آوه سینا در ابتدا فعالیت خود را با سرمایه اولیه 1٬000 میلیون ریال آغاز کرد. سپس طی 7 مرحله افزایش، سرمایه فعلی شرکت به 696٬000 میلیون ریال رسیده است. عمده افزایش سرمایه در تحلیل بنیادی داوه از محل مطالبات حال‌شده و آورده نقدی بوده است.

با توجه به تصویر زیر که سهامداران بالای یک درصد نماد داوه را نشان می‌دهد، خانواده کریمیان بیش از 65 درصد از سهام شرکت داروسازی آوه سینا را در اختیار دارند.

سهامداران شرکت داروسازی آوه سینا

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی داوه

قیمت فروش محصولات داخلی شرکت داروسازی آوه سینا توسط سازمان غذا و دارو تعیین می‌شود. با حاصل ضرب مقدار فروش در نرخ آن، مبلغ فروش محصولات داوه در دوره 6 ماهه منتهی به شهریور ماه 1402 بیش از 68 میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با دوره مشابه سال مالی 1401 بیش از 37 درصد افزایش یافته است. تصویر زیر مقدار، قیمت و مبلغ فروش محصولات شرکت برای 3 دوره مالی گذشته و دو دوره مالی منتهی به اسفند ماه 1402 را نشان می‌دهد.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی داوه

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی داوه

مواد اولیه مصرفی داوه شامل مواد موثره و جانبی و مواد بسته‌بندی هستند. این شرکت مواد اولیه مصرفی مورد نیاز خود را از تامین‌کنندگان داخلی و خارجی تامین می‌کند. با توجه به مقدار مواد اولیه مصرفی در تحلیل بنیادی داوه تا پایان دوره 6 ماهه منتهی به شهریور ماه 1402، مبلغ هزینه‌شده برای تامین آن نزدیک 26 میلیارد تومان است.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی در تحلیل داوه

سربار شرکت داروسازی آوه سینا

هزینه سربار شرکت داروسازی آوه سینا در دوره 6 ماهه منتهی به 1402/06/31 بیش از 14 میلیارد تومان است. با توجه به افزایش 30 درصدی نرخ حقوق و مزایا در سال 1402، عمده هزینه سربار در دوره مالی مذکور مربوط به حقوق و مزایا بوده است. مطابق تصویر زیر هزینه سربار داوه در پایان سال مالی جاری بیش از 32 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

سربار شرکت داروسازی آوه سینا

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی داوه

بررسی صورت سود و زیان شرکت‌های فعال در بازار سرمایه یکی از مراحل مهم در تحلیل بنیادی محسوب می‌شود. تصویر زیر جزئیات صورت سود و زیان داوه را برای دوره‌های مالی گذشته و آتی نشان می‌دهد. سود خالص محقق شده در نیمه نخست سال مالی جاری 8.5 میلیارد تومان بوده است. مطابق برآوردهای انجام‌شده در تحلیل داوه، درآمدهای عملیاتی شرکت در دوره 12 ماهه منتهی به اسفند ماه 1402 بیش از 186 میلیارد تومان برآورد شده است. علاوه بر آن با توجه به افزایش هزینه‌ها و درآمدها در این دوره، سود خالص داوه در پایان سال جاری مبلغ 30 میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

صورت سود و زیان در تحلیل داوه

سود مجمع داوه (DPS)

مجمع عمومی عادی سالیانه داوه منتهی به سال مالی 1401 در تاریخ 19 تیر ماه 1402 تشکیل شد. مطابق تصمیمات اتخاذشده در این مجمع، داوه از 737 ریال سود خالصی که به ازای هر سهم ساخته است، مبلغ 115 ریال به‌عنوان سود نقدی تقسیم کرده است.

سود کلیه سهامداران دارای کد سجام داوه در آبان ماه 1402 از طریق سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به شماره حساب بانکی معرفی‌شده در سامانه سجام پرداخت شد. لذا سهامداران می‌بایست نسبت به تکمیل ثبت‌نام خود اقدام کنند.

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به سال 1402 داوه

حاشیه سود نیم سال دوم در تحلیل بنیادی داوه 40 درصد و هزینه‌های مالی آن 7 درصد فروش در نظر گرفته شده است. اگر نرخ افزایش حامل‌های انرژی در سال مالی 1402 معادل 30 درصد و دلار کالای اساسی 35 هزار تومان لحاظ شود، EPS تحلیلی داوه منتهی به سال مالی 1402 مبلغ 438 ریال برآورد می‌شود. با تقسیم قیمت روز سهم، تاریخ 1402/10/26، در سایت TSE (12٬170 ریال)، نسبت P/E فوروارد داوه 29٫4 درصد محاسبه می‌شود.

تحلیل بنیادی داوه

در سایت انیگما امکان وارد کردن مفروضات و مشاهده و ذخیره تحلیل شخصی‌سازی شده، وجود دارد. قسمت دوم تصویر فوق میانگین EPS و P/E تحلیلی کاربران انیگما را نشان می‌دهد. میانگین EPS تحلیلگران 26٫1 واحد محاسبه شده است. همچین با کلیک بر لینک بهترین سهام می‌توانید به شرکت‌های تولیدی با کمترین P/E فوروارد دسترسی داشته باشید.

روند معاملاتی سهام داوه

تصویر زیر روند معاملاتی سهام داوه را از سال 1397 تا به امروز نشان می‌دهد. قیمت سهام داوه در تاریخ 1399/02/21 بالاترین قیمت تاریخی خود را به ارزش بازار بیش از 2 میلیارد تومان تجربه کرد. در این بازه زمانی قیمت سهام داوه 57 درصد ریزش داشته و ارزش بازار آن در زمان نگارش این مقاله 883 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی داوه
امتیاز خود را ثبت کنید
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا