اخبار بورس

معاملات بورس شنبه 29 اردیبهشت 1403

بازار سهام معاملات اولین روز هفته را با رشد 0.18 درصدی شاخص کل و 0.13 درصدی شاخص کل‌هم‌وزن پایان داد. برخلاف نماگرهای بورسی، اما نماگر اصلی فرابورس امروز سرخ‌پوش ماند. این در حالی بود که شاخص هم‌وزن فرابورس نیز به مثابه نماگرهای بورسی مثبت شد و با اتمام معاملات 0.42 درصد به جلو گام برداشت.

ارزش معاملات خرد امروز 2.5 هزار میلیارد تومان بود. همچنین امروز سهامداران خرد در نقش خریدار ظاهر شدند و خالص خرید 16.4 میلیارد تومانی رقم زدند. امروز 464 نماد در محدوده‌های منفی معامله شدند و 227 نماد سبزپوش بودند. 

در بورس امروز چه گذشت؟

با حل شدن مشکل سقف معافیت مالیاتی، معامله‌گران بورسی کمی نسبت به آینده خوش‌بین‌تر شده‌اند. هرچند همچنان روند مثبت جدی و قوی در بازار دیده نمی‌شود. نرخ بسیار بالای اوراق خزانه اسلامی منجر به ایجاد ترس در میان معامله‌گران شده است. نکته مهمی که باید به آن توجه کرد آنست که بورس برای رشد به محرکی قوی نیاز دارد که آن محرک در حال حاضر تغییر در نرخ دلار شرکت‌ها است. این محرک می‌تواند از محل رشد دلار نیما یا راه‌اندازی سامانه ارزی جدیدی که رییس کل بانک مرکزی از آن سخن گفته باشد.

مهم‌ترین اخبار امروز

امروز برخی از اخبار توجه معامله‌گران را به خود معطوف کرد. از جمله آن می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

احتمال مسدودسازی دارایی تتر ایرانی‌ها

با راه‌اندازی سیستم نظارتی مشترک تتر و چینالیسیس، ریسک هدف قرار گرفتن کاربران ایرانی به دلیل تحریم‌ها به شدت افزایش می‌یابد و ممکن است که دارایی تتر گروهی از ایرانیان توسط این سیستم نظارتی مسدود شود. با انتشار این خبر تتر زیر قیمت دلار تهران معامله می‌شود.

زیانده‌شدن «زاگرس»

«زاگرس» که در گزارش 9 ماهه خود به سود 2506 میلیارد تومانی رسیده بود، در زمستان 1402، 1295میلیارد تومان زیان ساخت تا سال گذشته را با 1211 میلیارد تومان سود به پایان برساند. این شرکت در زمستان 4632 میلیارد تومان فروش و 4869 میلیارد تومان بهای تمام شده داشت که منجر به زیان ناخالص شرکت شد. بهای تمام شده سنگین «زاگرس» ناشی از رشد در سرفصل سربار تولید بود که این پارامتر در پاییز 676 میلیارد تومان، در تابستان 1964 میلیارد تومان، در بهار 1006 میلیارد تومان و در زمستان 2877 میلیارد تومان بود. افزایش هزینه سربار ناشی از رشد هزینه انرژی (آب، برق، گاز و سوخت) بوده است.

در بازارهای ارزی چه گذشت؟

با سفر اخیر نچیروان بارزانی، رییس اقلیم کردستان عراق به ایران و ملاقات ایشان با رهبر جمهوری اسلامی، مجاری تزریق ارز از سمت سلیمانیه به ایران کمی بازتر شد، به طوری که مقامات عراقی تاکید کردند که دیگر عراق به ایران بدهی خاصی ندارد. از طرفی در کنار سفر بارزانی زمزمه‌های توافق و بازگشت به برجام کمی بازار ارز را تحت تاثیر قرار داده و منجر به عقب‌نشینی نرخ‌ها در آن شده است.

همچنین براساس گزارش رسانه تابناک، بانک مرکزی با ارزپاشی مستقیم از بازار هرات، سلیمانیه و درهم توانست نرخ ارز را تا محدوده 58300 تومان تعدیل کند. به نظر می‌رسد در شرایط کنونی تمام تلاش بازارساز ارزی این است که دلار از محدوده تعادلی 60000 تومان بیشتر نشود و عملا از نگاه معامله‌گران نرخ تعادلی دلار 58000 الی 63000 تومان باشد. مشابه سال گذشته که نرخ تعادلی دلار 48000 الی 52000 تومان بود.

بازار جدید ارزی؟

محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی در دیدار با نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم گفت که یک سامانه جدید ارزی راه‌اندازی خواهد شد که صادرکنندگان کوچک در آن می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را بفروشند و دیگر نیازی به عرضه در سامانه نیما نخواهند داشت. او در ادامه گفت که صرفا 100 شرکت بزرگ در سامانه نیما باقی خواهند ماند. برآورد فرزین از ارزی که در این سامانه معامله می‌شود  8 الی 9 میلیارد دلار در سال است.

بنابراین براساس خبر فوق ذکر چند نکته ضروری است:

  • با سیاست جدید می‌توان گفت که 100 شرکت بزرگ تنبیه خواهند شد و از آنجایی که عمده این شرکت‌های بزرگ در بورس هستند، احتمالا خبر خوبی برای این بازار به ویژه حرکات قیمتی شاخص کل نباشد. اما از طرفی چون در بازار سرمایه شرکت‌های متوسط صادراتی هم فعالیت دارند، می‌توان به برخی تک سهم‌ها امیدوار بود.
  • با توجه به اینکه فولاد خوزستان یکی از این 100 شرکت بزرگ است و نرخ‌گذاری کل زنجیره فولاد با نرخ فروش فولاد خوزستان هماهنگ می‌شود، می‌توان گفت زنجیره فولادی که در داخل کشور فروش دارند، بعید است نرخشان تغییر کند (امکان رقابت برای محصولاتشان هست اما این سناریو پایه است که رقابت نشود). البته فولادی‌های متوسط صادرات محور می‌توانند مورد اقبال باشند. از طرفی انتظار اخلال در عرضه داخلی فولاد در میان‌مدت هم وجود دارد.
  • اخیرا در سامانه کدال «درهآور» و «دکپسول» اعلام کردند که ارز دریافتیشان از 28500 تومان به 42000 هزار تومان (نرخ نیما) تغییر پیدا کرده است. با این افشا مشخص شد که سیاست بانک مرکزی برای تامین ارز کالای اساسی کمی فرق کرده است. به نظر می‌رسد سیاست ارزی بانک مرکزی در میان‌مدت این باشد که دلار کالاهای اساسی را از 28500 تومان به نرخ دلار نیما برساند و آهسته آهسته این نرخ را حذف کند. (حذف یکباره صورت نگیرد) و از آن طرف شرکت‌ها را هم از سامانه نیما به سمت سامانه جدید ببرد. عملا مشابه این اتفاق در زمستان دو سال پیش بود که نرخ بسیاری از کالاها به یکباره از 28500 هزار تومان به 40000 هزار تومان رسید.

حوزه اثر این تصمیم بر 36 شرکت خواهد بود. یعنی 36 شرکت بورسی در سامانه نیما باقی می‌مانند و باقی شرکت‌ها به سامانه جدید ارزی می‌روند.

در ذیل نام این 36 شرکت آورده شده است.

شرکت هایی که در سامانه نیما باقی می‌مانند

اعتصاب طلا فروشان

حدود 20 روز است که طلافروشان در سطح کشور دست به اعتصاب زده‌اند. اصلی‌ترین دلیل این اعتصاب، اعتراض به ثبت معاملات در سامانه جامع تجارت است. در همین راستا اخیرا مصوبه‌ای منتشر شد که مشخص کرد فقط 3 گروه نیاز به ثبت معاملات در سامانه جامع تجارت دارند که این سه گروه صادرکنندگان، واردکنندگان و تولیدکنندگان شمش هستند. به نظر می‌رسد با این مصوبه جدید احتمال اینکه اعتصاب صنف طلا شکسته شود بیش از گذشته باشد.

5/5 - (1 رای)

لیلا لامعی

علاقه به علم اقتصاد، من را به سمت یادگیری و کسب مهارت در زمینه تولید محتوای تحلیلی در حوزه‌های اقتصادی به ویژه حوزه بازار سرمایه سوق داد. در این بین با اخذ مدرک MBA مدیریت مالی و کسب سابقه حضور بیش از 8 سال در نهادها و رسانه‌های مطرح اقتصادی سعی بر ایجاد محتوای با کیفیت و کاربردی دارم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا