اخبار بورس

معاملات بورس ‌دوشنبه 24 اردیبهشت 1403؛ شاخص کل 13 روز متوالی منفی

بورس تهران برای سیزدهمین روز متوالی در بازه منفی معامله شد و کام سرمایه‌گذاران را تلخ کرد. بازار محرکی برای رشد ندارد و در روند نزولی باقی مانده است. این در حالی است که نرخ بهره بالا، عدم رشد نرخ نیما، سیاست‌های مبهم مالیاتی سه دست انداز اصلی بازار سهام و از مهمترین دلایل رکودی شدن معاملات هستند. علاوه‌براین طی روزهای اخیر مجددا بحث توافقات از سرگرفته شده است که به نظر می‌رسد فعلا واکنشی به این خبرها داده‌ نمی‌شود.

این نکته را نیز باید در نظر گرفت که بازار در زمان ریزش به دنبال دلیل تراشی برای ریزش بیشتر می‌گردد، اما همه این نگرش‌های منفی با هزارمیلیارد ورود پول حقیقی به پتانسیل و دلیل رشد تبدیل می‌شوند.

رنج آخر وقت در بازار همزمان با خروج پول سنگین

در ساعات پایانی معاملات، بازار کمی رنج مثبت داشت. این رنج مثبت در نماد معاملاتی «خودرو» بیشتر دیده شد و می‌توان گفت کندلی نسبتا مناسب در این معاملات آن ثبت شد. در این روز، حدود 500 میلیارد تومان پول از جریان دادوستد بازار خارج شد. علاوه‌براین، ارزش معاملات بورس تهران در محدوده 3 هزارمیلیارد تومان باقی ماند و تعداد 611 نماد منفی و تنها 83 نماد مثبت بودند.

با این حال می‌توان گفت بورس تهران در کف قیمتی خود قرار دارد و کشش ریزش بیشتر را ندارد، چرا که اغلب تنادهای معاملاتی بازار سرمایه در محدوده ارزندگی قرار دارند و حتی در سطحی کمتر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شوند.

خلاصه بازار 24 اردیبهشت 1403

حباب اهرم

اتفاق خاصی در بازار افتاده است که با وجود ریزش در تمام بازار، صندوق‌های اهرمی ریزش زیادی را تجربه نکردند و حباب بیشتری گرفتند. به طوری که صندوق اهرم در ابتدای ریزش‌ها (اوایل اردیبهشت) حبابش حدود 13% بود و امروز این حباب به 20% رسیده است.

اقبال به سهم‌های کوچک‌تر

در معاملات امروز بازار سهام تنها در نمادهای کوچک بازار صف خرید تشکیل شد. بررسی این نمادها نشان می‌دهد که امروز هیچ نمادی با ارزش بازار بیش‌از پنج هزار میلیارد تومان صف خرید نبوده است.  به عبارتی دیگر، این موضوع نشانگر این است که عمده نمادهایی که در بازار صف شده‌اند، سهم‌های کوچک و تا حدی پروژه‌محور هستند.

5/5 - (1 رای)

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا