اخبار بورس

معاملات بورس یکشنبه 23 اردیبهشت

یازدهمین روز منفی بازار سهام در حالی رقم خورد که دماسنج اصلی این بازار افت 0.7 درصد را در کارنامه خود ثبت کرد. این در حالی بود که شاخص کل‌هم‌وزن نیز به مثابه نماگر اصلی 0.63 درصد تنزل یافت. در فرابورس نیز اوضاع بهتر از بورس نبود و نماگرهای این بازار پایان سرخی رقم زدند.

به رغم افت امروز بورس، اما ارزش معاملات خرد بیش از روز معاملاتی قبل بود. بنابراین در جریان دادوستدهای امروز بورس سهامی به ارزش 3187 میلیارد تومان میان سهامداران معامله شد. همچنین امروز 177 میلیارد تومان توسط سهامداران حقیقی از بازار سهام خارج شد. 566 نماد در محدوده منفی معامله شدند و تنها 125 نماد سبزپوش بودند.

خلاصه وقایع بازار سرمایه در روز یکشنبه 23 اردیبهشت 1403

ابهام در سه فاکتور مهم

در مدت زمان اخیر، بازار سرمایه با فضای بسیار مبهمی روبرو بوده است. این بازار در حال حاضر با 3 پارامتر بسیار جدی؛ نرخ بهره، سقف معافیت مالیاتی و نرخ دلار سامانه نیما دست و پنجه نرم می‌کند.

ابهام در هر سه پارامتر فوق باعث شده که بازار بسیار ریسک‌گریز شود و در فضای ریسک‌گریزی به سمت افول حرکت کند. بازاری که محرکی برای صعود نداشته باشد، آرام اما فرسایشی ریزش را تجربه می‌کند. بورس هم در حال حاضر بیش از دو هفته است در این فضا به سر می‌برد.

تحولات مالیاتی صورت خواهد گرفت؟

امروز در مجلس مصوبه بند س تبصره 6 قانون مالیاتی در بودجه 1403 مورد بررسی مجدد قرار گرفت. در این بررسی اصلاحات ذیل صورت گرفت:

  1. سقف معافیت مالیاتی حقوقی‌ها از 500 میلیارد تومان به 750 میلیارد تومان رسید که براساس این مصوبه تعداد کمتری از شرکت‌های بورسی متاثر خواهند شد. در واقع چتر معافیت مالیاتی گسترده‌تر می‌شود.
  2. معافیت‌های مالیاتی زمان‌دار، همچنان مشمول این ماده خواهند ماند. معافیت دستگاه‌های دولتی، شهرداری و دهیاری‌ها، کمک‌های نقدی به موقوفات و…. همچنان پا برجا می‌ماند. در واقع اینطور برداشت می‌شود که مجلس معافیت‌های مالیاتی مهم دولتی را پابرجا نگه داشته است.
  3. بند مهم برای بورس ماده 143 و 143 بود که براساس این قانون فروش شرکت‌ها در بورس کالا و درج شدن نماد آنها در بورس معافیت مالیاتی به همراه خواهد داشت. بنابراین در طرح اصلاح کلیات این دو بند بسیار مهم برای بورس معافیت‌ها پا برجا می‌ماند. این بند تاثیر جدی بر روی دو نماد بزرگ «فولاد» و «فملی» و بسیاری دیگر از شرکت‌های فروشنده در بورس کالا فروش خواهد داشت. لذا پابرجا ماندن معافیت‌های مالیاتی 143 و 143مکرر ق.م.م خبر بسیار مثبتی برای بازار تلقی می‌شود.
  4. ماده 145 ق.م.م که مربوط به معافیت مالیاتی سود سپرده است، برای روز سه‌شنبه در دستور کار مجلس قرار گرفت. ممکن است معافیت مالیاتی این بند هم مشمول سقف 750 میلیارد تومانی نشود. در صورتی که این بند هم تصویب شود، ریسک بزرگی از روی صندوق‌های درآمد ثابت برداشته می‌شود.

در صورتی که روز سه‌شنبه مصوبه فوق تصویب شود، می‌توان گفت مصوبه سقف معافیت مالیاتی تاثیر خاصی بر بازار نخواهد داشت. اما اتفاق بسیار مهم آن است که دست دولت برای اخذ مالیات بیشتر در سنوات آتی بازتر خواهد شد و می‌توان گفت بستری برای دولت ایجاد شود که براساس آن هر زمان که بخواهد معافیت‌های مالیاتی را دستخوش تغییر کند.

بازی نرخ بهره

بعد از طرح عرضه 280 همت گواهی سپرده خاص با نرخ 30 درصد بانکی، نرخ اخزا هم کم‌کم با رشد همراه شد، به طوری که نرخ این اوراق امروز در بازار به 32 الی 33 درصد(YTM) رسیده است.

به هرحال نرخ بهره دارایی‌های درآمد ثابت در کشور رفته رفته به یکدیگر نزدیک می‌شوند و این رشد نرخ بهره باید در اوراق خزانه اسلامی نیز نمایان می‌شد. لازم به ذکر است این نرخ معادل 28.8 درصد بانکی است که همچنان از نرخ 30 درصد گواهی سپرده خاص کمتر است.

نظرسنجی کیتکو از انس طلا

براساس نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران وال استریت 59 درصد از تحلیلگران انتظار افزایش و ۱۲ درصد انتظار کاهش قیمت طلا را دارند. همچنین ۲۹ درصد از آنان روند خنثی را برای طلا متصور هستند. در میان تحلیلگران  Main Street نیز 50 درصد انتظار افزایش، 21 درصد انتظار کاهش و 29 درصد انتظار روند خنثی را برای قیمت طلا دارند.

در این هفته رییس فدرال رزرو سخنرانی خواهد داشت و تمرکز اصلی معامله‌گران بر روی داده‌های تورمی آمریکا خواهد بود. سه‌شنبه شاخص بهای تولیدکننده آمریکا و چهارشنبه شاخص بهای مصرف‌کننده منتشر می‌شوند. همچنین شاخص‌های خرده فروشی آمریکا، فعالیت اقتصادی فدرال رزرو نیویورک، مدعیان بیکاری، آمار بازار مسکن و ارزیابی فعالیت تولیدی فدرال رزرو فیلادلفیا مورد توجه است.

نظرسنجی کیتکو از قیمت انس طلا
4/5 - (1 رای)

لیلا لامعی

علاقه به علم اقتصاد، من را به سمت یادگیری و کسب مهارت در زمینه تولید محتوای تحلیلی در حوزه‌های اقتصادی به ویژه حوزه بازار سرمایه سوق داد. در این بین با اخذ مدرک MBA مدیریت مالی و کسب سابقه حضور بیش از 8 سال در نهادها و رسانه‌های مطرح اقتصادی سعی بر ایجاد محتوای با کیفیت و کاربردی دارم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا