اخبار بورس

معاملات بورس چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403

در جریان دادوستدهای بورس امروز برای نهمین روز متوالی شاهد افت نماگرها بودیم. بنابراین امروز شاخص کل بورس با افت 0.55 درصدی و شاخص کل هم‌وزن با افت 0.46 درصدی همراه شدند. حدود 73 درصد از نمادها معاملات آخرین روز هفته را سرخ‌پوش به پایان رساندند.

یکی از الگوهای ریزشی در تحلیل تکنیکال زمانی است که سه کندل قرمز پشت سر هم دیده می‌شود. به این الگو سه کلاغ قرمز می‌گویند. اما در حال حاضر شاخص کل 9کندل قرمز را تجربه کرده است.

در جریان دادوستدهای امروز شاهد خروج 50.5 میلیارد تومانی پول حقیقی از بازار سهام بودیم. 506 نماد در محدوده‌های منفی و تنها 178 نماد مثبت دنبال شدند. ارزش صفوف خرید 75 میلیارد تومان و صفوف فروش 121 میلیارد تومان بود. گروه انبوه‌سازی امروز بیشترین ارزش معاملات خرد را داشت.  

افت 36.3 درصدی ارزش معاملات در اردیبهشت

ارزش معاملات خرد امروز به 3 هزار میلیارد تومان رسید. همان‌طور که در نمودار ذیل مشاهده می‌شود، ارزش معاملات از ابتدای اردیبهشت روند نزولی در پیش گرفته و از آن زمان تاکنون افت بیش از 36 درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که در اولین روز اردیبهشت ماه ارزش معاملات 4.7 هزار میلیارد تومان بود.

روند نزولی ارزش معاملات از ابتدای اردیبهشت 1403

حمایت یا سرکوب تولید؟

واقعیت این است که بازار سرمایه امروز، آینه تمام‌نمایی از بخش تولید کشور است. بخش تولید امروزه تحت فشار عواملی همچون نرخ بهره بالا، سیاست‌های انقباضی شدید، ارزان فروشی ارز و… است. این سیاست‌ها علاوه بر بورس، تولید را نیز زمین می‌زند، بنابراین در شرایط فعلی علاوه بر سهامداران، تولیدکنندگان نیز گرفتار مشکلات عدیده‌ای شده و صدای اعتراض آنان به گوش می‌رسد.

حراج اخزا

دیروز اطلاعیه حراج اخزا در سایت فرابورس منتشر شد. باید توجه کرد که به رغم نگرانی‌های ایجاد شده در فضای مجازی، اما فروش اوراق دولتی توسط دولت نکته خاصی ندارد، چرا که قبلا در بودجه پیش‌بینی شده بود. در این میان نکته‌ای که باید حتما بدان توجه شود، نحوه تعیین نرخ این اوراق است.

در این خصوص نکات تکمیلی ذیل در مورد اخزاها باید مورد توجه قرار گیرد:

بر اساس لایحه بودجه 1403، دولت از محل واگذاری دارایی‌های مالی قریب به 320 همت منابع جذب می‌کند. 159 همت (هزار میلیارد تومان) آن ظرف 50 روز ابتدایی سال پذیرش شده که از این میزان 95 همت عرضه شده است. تا انتهای سال 161 همت باقی مانده است. با توجه به آنکه «اراد 158» تنها اوراقی است که در عرضه‌های اخیر خریداری شده، با در نظر داشتن قیمت کشف‌شده آن در روز عرضه نرخ YTM آن 28.39 درصد بوده است.

 بنابراین تنها نکته مهمی که در حراج اوراق وجود دارد این است که دولت حراج اوراق را پرحجم آغاز کرده است. در صورتی که حراج اوراق علاوه بر حجم بالا با نرخ بالا صورت گیرد، برای بازار سهام مخاطره ایجاد می‌کند. باید دقت کرد که در حال حاضر اوراق اخزا و اراد با سود بالای 30 درصد YTM (معادل بانکی 28 درصد)در بازار به سادگی یافت می‌شود.

ثبات در نرخ امروز نیما

رشد دلار سامانه نیما پس از چندین روز متوالی، امروز متوقف شد. بنابراین این نرخ نسبت به روز قبل رشد خاصی را تجربه نکرد. حقیقتا منطق پشت روند نرخ دلار نیما از سوی سیاست‌گذار ارزی چندان مشخص نیست و جدال بر سر نرخ نیما در سطوح کلان کشور بسیار است.

 تغییر نرخ دلار در «دکپسول»

 نماد «دکپسول» طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به دلیل تغییر اولویت کالایی در ارز دریافتی، 22 درصد بهای تمام شده شرکت رشد خواهد کرد. ارز مواد مصرفی وارداتی «دکپسول»  از یوروی نیکویی (نرخ هر یورو 31,000 تومان معادل دلار 28,500 تومان) به یوروی مرکز مبادله (43,000 تومان ) تغییر نرخ پیدا کرده است. این خبر علاوه بر تاثیری که بر عملکرد «دکپسول» دارد، بیانگر محدودیت دولت در عرضه دلار 28,500 تومان است. براساس این اطلاعیه می‌توان فهمید که دست دولت برای تخصیص ارز دولتی بسته شده است.

امتیاز خود را ثبت کنید

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا