اخبار بورس

معاملات بورس سه‌شنبه 18 اردیبهشت ۱۴۰۳؛ ریزش بورس برای نهمین روز متوالی

معاملات بازار سهام پس از کم شدن ریسک جنگ در بازه‌ای مثبت مورد معامله قرار گرفت. اما این روند افزایشی تنها سه روز دوام آورد و پس از آن روند کاهشی معاملات از نو آغاز شد. چرا که در این روزها اغلب کندل‌های بازار نزولی بودند.

کاهش مداوم شاخص کل بورس تهران  طی روزهای اخیر نهایتا آن را به محدوده 2,231,450 رساند که پایین‌تر از مقداری است که بازار معاملات خود را در ابتدای اردیبهشت ماه آغاز کرد. چرا که همزمان با آغاز اردیبهشت ماه، شاهص در محدوده 2,234,931 قرار داشت.

بازار در رکود مطلق

ارزش معاملات بازار سهام طی دو هفته معاملاتی اخیر همواره در محدوده 3000 میلیارد تومان نوسان داشت که ان موضوع نشان از رکود عمیق در بازار سهام دارد. در این روزها اغلب معاملات بورس تهران بدون جهت شروع می‌شود و سهم‌ها نیز در جهت نامشخص جابه‌جا می‌شوند. در چنین شرایطی می‌توان گفت بازار بلاتکلیف است و در انتظار محرکی برای رشد است.

البته باید این نکته را در نظر گرفت که رکود حاکم بر معاملات بورس تهران با سایر بازارهای مالی نیز همخوانی دارد. ضمن اینکه رشدهای خزنده دلار نیما به داد بازار نمی‌رسد و بازار سهام با این رشدهای محدود روند نزولی‌اش آرام نمی‌گیرد.

طمع در تک سهم‌ها

با ثبات نسبی در فضای بازار و حاکم شدن فضایی که رشد شاخص کل را نزدیک نمی‌بیند, بازار برای سهام پروژه‌ای داغ شده است. سهامی که پتانسیل رشد در شرایط عادی را ندارند، در چنین شرایطی شاهد ورود پول پرریسک از سوی تعدادی از فعالان بازار هستند. این در حالی است که  در خریدو‌فروش این سهام نباید به هیچ عنوان طمع کرد.

در این روز دلار نیمایی با رشد 182 تومانی همراه شد که این پله رشدی بیشترین افزایش ریالی دلار نیما در یکسال اخیر است. اما با وجود رشد حدود هزار تومانی دلار نیمایی از ابتدای اردیبهشت، همچنان فاصله نرخ دلار نیمایی و بازار آزاد  در بازه‌ای 50 الی 60 درصدی قرار دارد که این شکاف قیمتی نهایتا به ضرر تولید و صادرات کشور تموم می‌شود.

این نکته را نیز باید در نظر گرفت که بازار سهام با نرخ ارز در سامانه نیما همبستگی بالایی دارد. چرا که درآمد و همچنین سود شرکت‌ها تحت تاثیر نرخ دلار نیمایی قرار دارد و در مقایسه با نرخ دلار در بازار آزاد به نوسانات حواله ارزی واکنش بیشتری نشان می‌دهد. با این حال، ارزش بورس تهران در مقیاس با نرخ دلار نیما هم به شدت تضعیف شده و در یک سال اخیر حدود 15 درصد از نرخ نیمایی عقب مانده است.

در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد بازار سهام برای آغاز روند افزایشی خود در ابتدا به تغییرات سیاست‌های ارزی و همچنین نرخ دلار نیما نیاز دارد. پس از آن، بورس تهران برای رشد خود به تغییر در برخی سیاست‌های نهاد ناظر در مورد صنایع مختلف از جمله خودرویی‌ها، پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها نیاز دارد. چرا که ابهامات این سه صنعت نهایتا منجر به ابهام بازار سهام شده و تغییر سیاست‌ها در این سه گروه می‌تواند محرکی جدی برای رشد بازار باشد.

5/5 - (1 رای)

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا