اخبار بورس

معاملات بورس دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

بازار سهام امروز هم مانند روزهای قبل معاملات ضعیفی را تجربه کرد. در جریان دادوستدهای امروز بورس نماگرهای اصلی بازار سهام با افت حدود یک درصدی همراه شدند. افت امروز نماگرها بیانگر ناامیدی معامله‌گران از شرایط بازار سهام در این برهه زمانی است.

 علت افت بازار سهام چیست؟

با نگاه واقع‌گرایانه به شرایط کنونی بورس می‌توان فهمید که افت این روزهای بازار دلیل خاص و بزرگی ندارد. در واقع در شرایطی که بازار بازدهی معقول و مطلوبی به سهامداران خود نرساند، خروج سهامداران از سهم چندان دور از ذهن نیست.

در این مدت بازار سهام نتوانسته پیشران خوبی برای رشد داشته باشد، واقعیت هم این است که رشد خزنده دلار نیما، ناجی این بازار نشد. در فضای ابهام سیاست‌گذار، رکود سنگین در اقتصاد، نرخ بهره بالا و سیاست‌های ارزی دستوری (که بسیار هم مخرب است)، بورس نیازمند بهانه‌ای برای رشد است که تاکنون این بهانه ایجاد نشده است.

اعتصاب طلا فروشان در کنار بی‌جهتی بازارهای ارزی

تقریبا به مدت یک هفته است که طلا فروشان در سطح کشور دست به اعتصاب زده‌اند. لازم به ذکر است در این فضا بازار ارز نیز جهت خاصی به خود نگرفته است. میل به نزولی شدن در این بازارها به وضوح دیده می‌شود، کما اینکه فعلا تمام بازارها در سکون و آرامش به سر می‌برند.

امروز پس از آن که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بمباران سنگین مناطق شرقی رفح در جنوب نوار غزه را از سرگرفتند، طلا در بازار جهانی واکنش نشان داد و تا محدوده 2336 صعود کرد.

طمع در تک سهم‌ها

با ثبات نسبی در فضای کلان بازار و در شرایطی که رشد شاخص کل متوقف شده است، برخی تک سهم‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. در واقع اینطور می‌توان دید که بازیگران تک سهم‌ها در شرایطی که انتظار رشد بازار سهام در آینده نزدیک را دارند، فعلا سرمایه خود را برای کسب بازدهی 10 تا 20 درصدی به برخی سهام کوچکتر وارد کرده‌اند. این افراد در واقع منتظر قیمت‌های حداقلی سایر نمادها با بهبود معاملات هستند. به عقیده برخی کارشناسان ورود به تک سهم‌ها در شرایط کنونی چندان منطقی و خالی از ریسک نیست. آنان معتقدند که مجددا فضای سهام پروژه محور در بازار داغ شده و ممکن است طمع افراد منجر به زیان آنان شود.

تخفیف ۳۰ درصدی خوراک به پتروشیمی‌های تولیدکننده بنزین

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران، مهدوی ابهری با بیان اینکه ۲۵ الی ۳۰ درصد ظرفیت تولید متانول کشور برای حل مساله ناترازی بنزین اختصاص داده خواهد شد، گفت: یک تخفیف ۳۰ درصدی خوراک به پتروشیمی‌های تولیدکننده بنزین اختصاص می‌یابد.

 کشور ظرفیت زیادی در زمینه تولید متانول دارد، اما قرار است که همه تولیدات این بخش به یکباره صرف تولید بنزین شود. او در ادامه گفت: فکر می‌کنم که ۲۵ الی ۳۰ درصد ظرفیت تولید متانول کشور برای حل مساله ناترازی بنزین اختصاص داده شود.

امارات واردات سیمان ایران را ممنوع کرد

یک تولیدکننده سیمان مطرح کرد که ارزان‌فروشی سیمان صادراتی باعث شده است، بعد از عراق، کشور امارات عربی متحده نیز واردات سیمان و کلینکر از ایران را به استناد قوانین ضد دامپینگ با گذاشتن تعرفه گمرکی ۶۷ درصدی عملاً ممنوع کند.

 به دلیل تفاوت قیمت سیمان داخلی و قیمت‌های جهانی سیمان که یک اختلاف حدوداً ۵۰ درصدی دارند، واسطه‌ها سیمان را به قیمت داخلی خریداری کرده و با کارت‌های بازرگانی یک‌بار مصرف صادر می‌کنند و این باعث آسیب به بازارهای صادراتی سیمان ایران شده است.

لازم به توضیح است که در سال‌های گذشته، ایران به‌طور میانگین 850 هزار تن کلینکر (6امین مقصد صادراتی) و 120 هزار تن سیمان در سال (9امین مقصد صادراتی) به امارات صادر می‌کرد که با این بخشنامه این حجم از صادرات در خطر خواهد بود.

بورس از دریچه آمار

در جریان معاملات امروز ارزش معاملات خرد 2.8 هزار میلیارد تومان بود که از این میزان 298 میلیارد تومان خروج پول حقیقی را شاهد بودیم. 137 نماد در محدوده‌های مثبت و 557 نماد منفی دنبال شدند. همچنین ارزش صفوف خرید 76 میلیارد تومان و ارزش صفوف فروش 281 میلیارد تومان بود.

خلاصه وقایع بازار سرمایه در روز دوشنبه 17 اردیبهشت 1403
3/5 - (2 رای)

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا