اخبار بورس

معاملات بورس یکشنبه 16 اردیبهشت 1403

معاملات امروز بازار سهام به مثابه روزهای معاملاتی گذشته بی‌جهت و کم‌رمق دنبال شد. بسیاری از فعالان بازار سهام معتقدند که احتمالا افزایش نرخ دلار نیمایی تا چند ماه آتی به تاخیر خواهد افتاد و این موضوع چرخش سرمایه از سهام به صندوق‌های درآمد ثابت را رقم زده است. پیش‌بینی این افراد کاهش احتمالی 5 درصدی بازار سهام و رشد بازدهی صندوق‌های درآمدثابت است. انتظار افت بازار سهام منجر به تعلل معامله‌گران به خرید در این برهه زمانی و انتظار برای قیمت‌های حداقلی و جذاب‌تر شده است.

بنابراین در جریان دادوستدهای امروز بازار سهام، شاخص کل بورس افت 0.23 درصدی را تجربه کرد. شاخص کل هم‌وزن اما به لطف کوچکترها عملکرد نسبتا بهتری رقم زد و هرچند محدود اما رشد 0.03 درصدی را ثبت کرد. نماگرهای فرابورسی نیز همچون شاخص‌کل هم‌وزن بورسی روند مثبتی داشتند و سبزپوش شدند.

زورآزمایی بر سر نرخ دلار نیما

پیش‌بینی نرخ دلار نیمایی به عنوان مهم‌ترین محرک بورس این روزها بسیار دشوار شده است. اهمیت این نرخ منجر به واکنش افراد و نهادهای مختلف شده است. نکته جالبی که در هفته گذشته مورد توجه قرار گرفت آن بود که به محض توقف رشد دلار نیما در دو روز انتهای هفته، صنعت‌گران طی نامه‌ای به رهبری خواستار تغییر در این نرخ شدند. به دنبال این موضوع نرخ دلار نیما امروز 115 تومان افزایش را تجربه کرد.

با توجه به این‌که اشخاص و اصناف مختلف در خصوص نرخ دلار نیما با یکدیگر اختلاف‌نظر دارند، پیش‌بینی افت یا رشد این نرخ آسان نیست و با ابهامات بسیاری همراه شده است.

نرخ دلار نیما در تاریخ 16 اردیبهشت 14032

شکست در فروش اوراق دولتی

دولت در اولین حراج سال 1403، 35همت اوراق دولتی عرضه کرد که از این مقدار صرفا 66 میلیارد تومان توسط بانک‌ها آن هم با نرخ 28.4 درصد خریداری شد. این ارقام ماحصل عرضه گواهی سپرده 30 درصدی توسط بانک‌ها است. کاهش تقاضا برای اوراق دولتی در حالی رقم خورده که نرخ این اوراق نسبت به آخرین حراج قبل عید 1.45 درصد افزایش داشته است. تا زمانی که نرخ‌های جذاب‌تر و البته کم‌ریسکی همچون گواهی سپرده 30 درصدی وجود دارد، تقاضا برای نرخ‌های کمتر کاهش می‌یابد. بنابراین آسیبی که به کرات توسط منتقدان مجرب و کارشناسان به سیاست‌گذاران پولی هشدار داده شد، با نادیده گرفته شدن، گریبان خود دولت را گرفت.

اعتصاب طلا فروشان

حدود یک هفته است که طلافروشان در سطح کشور دست به اعتصاب زده‌اند، برای این اعتصاب 4 عامل مهم شناسایی شده است:

  1. تعدد و هم‌زمانی اجرای سامانه‌ها در صنعت طلا و سردرگمی اعضای صنفی
  2. عدم اطمینان نسبت به امنیت سامانه‌ها
  3. شفاف نبودن علت اصلی ثبت سرمایه‌ها در سامانه جامع تجارت
  4. نگرانی نسبت به بحث مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر ارث

با وجود این نگرانی‌ها و اعتصابات می‌توان گفت که بازار طلای فیزیکی حدود یک هفته تعطیل شده است.

خودزنی دولت در بودجه

براساس بند ب تبصره 13 قانون لایحه بودجه، یک درصد از هزینه شرکت‌های دولتی به امور فرهنگی اختصاص داده شده است. طبق برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس بر روی این بند، شرکت‌های دولتی باید 36 همت برای این موضوع هزینه کنند.

این بند عواقب منفی بسیاری برای شرکت‌های دولتی دارد و موارد ذیل را به دنبال دارد:

  1. افزایش زیان شرکت‌های دولتی
  2. سیاست‌گذاری غلط بر مبنای فروش به جای سود
  3. ایجاد اختلال در زیرساخت‌ها
  4. اثر مخرب این لایحه بر رشد نقدینگی کشور

بازارهای ارزی در آرامش

پس از یک دوره جهش ارزی و رشد قیمت دلار به بیش از 60 هزار تومان، بازار ارز در مقطع کنونی به یک آرامش موقت رسیده که احتمالا مدت زمانی در این نقطه معامله شود. از طرفی به نظر می‌رسد بازارساز ارزی به شدت به دنبال تثبیت قیمت‌ها در محدوده 60 هزار تومان باشد، عرضه درهم و دلار از سوی سیاست‌گذار ارزی به بازار آزاد منجر به کنترل نرخ دلار در حوالی نرخ مد نظر شد.

در این راستا خیلی از موقعیت‌های کوتاه مدت در بازارهای ارزی و طلا بسته شده است، از طرفی ارزش معاملات صندوق‌های طلا هم رو به کاهش بوده است.

بورس از دریچه آمار

در جریان دادوستدهای خرد بورسی امروز 2.9 هزار میلیارد تومان میان سهامداران جابه‌جا شد. از این میزان 79 میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت. 455 نماد در محدوده‌های منفی معامله شدند، در مقابل 239 نماد سبزپوش بودند. ارزش صفوف خرید 174 میلیارد تومان و صفوف فروش 210 میلیارد تومان بود.

خلاصه وقایع بازار سرمایه در روز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
3/5 - (2 رای)

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا