اخبار بورس

معاملات بورس سه‌شنبه 11 اردیبهشت ۱۴۰۳

بازار سهام امروز هم مانند روز معاملاتی قبل با افت نماگرها و تعدیل قیمتی همراه شد. دماسنج اصلی این بازار با افت 0.5 درصدی به عدد 2,268,866 واحد تنزل یافت. شاخص کل هم‌وزن نیز به مثابه شاخص کل سرخ‌پوش و افت 0.8 درصدی را تجربه کرد. عملا کلیت بازار در ریزش بود اما شاخص هم وزن وضعیت بدتری را نسبت به شاخص کل داشت.

افت دیروز در دلار نیما در کنار عدم رشد امروزش, علیرغم پیش‌بینی‌ها و شائبه طرح سقف معافیت مالیاتی دو دلیل اصلی در افت این دو روز بازار سهام شناخته می‌شوند.

خلاصه بازار 11 اردیبهشت 1403

سناریوهای احتمالی برای مسیر بازار سهام

بر مبنای نیما و طرح سقف معافیت مالیاتی 4 سناریو احتمالی برای مسیر بازار سهام طی روزهای آتی مطرح کرده است:

1. عدم تصویب قانون سقف معافیت مالیاتی و رشد دلار نیما تا محدوده 48 هزار تومان:

در صورت تحقق این موضوع، بهترین شرایط برای بازار سرمایه رقم خواهد خورد، چرا که بازار سهام می‌تواند در این حالت رشد بسیار خوبی را تجربه کند.

2. عدم تصویب معافیت مالیاتی و عدم رشد نرخ دلار نیما:

احتمال تحقق این سناریو بسیار اندک است، چرا که عدم رشد دلار نیما با توجه به شرایط کنونی امکان‌پذیر نیست و تنها زمان وقوع آن نامشخص است. اما با فرض تحقق این احتمال، می‌توان گفت بازار سرمایه فعلا بهانه‌ای برای رشد ندارد. به بیان دیگر رشد بازار سهام به زمانی موکول خواهد شد که نرخ نیما افزایش یابد.

3. تصویب قانون سقف معافیت مالیاتی و عدم رشد نرخ دلار نیما:

مشخصا در این حالت تا مدتی شاهد افزایش عرضه‌ها به ویژه برای سهامی که بازدهی مطلوبی داشته‌اند، هستیم. اما این به آن معناست که احتمالا اثر آن موقتا و نهایت تا اواسط تابستان در بازار سهام باقی بماند. در این حالت باید منتظر قیمت‌های حداقلی اما جذاب برای نگهداری تا پایان سال در اواسط تابستان ماند.

4. تصویب قانون سقف معافیت مالیاتی و رشد نرخ دلار نیما: در این حالت سهام کوچکتر که مساله سقف قانون مالیاتی مشکلی برایشان ایجاد نمی‌کند، می‌توانند بازدهی بسیار مطلوبی را تجربه کنند. در این شرایط شاخص هم‌‌وزن عملکرد بهتری از شاخص کل می‌تواند ارائه دهد.

میل به صعود در بازارهای ارز

علیرغم افت نماگرها در بورس، بازارهای ارزی این هفته روند رو به رشدی داشتند. به رغم آنکه بانک مرکزی در سامانه خود از دخالت موثر این بانک در بازار ارز گفت، اما واکنش منفی از سوی معامله‌گران مشاهده نشد. به نظر می‌رسد در شرایط کنونی بازار ارز و طلا همچنان پتانسیل رشد داشته باشند. البته باید مداخلات سیاست‌گذاران ارزی مورد توجه قرار گیرد.

بورس از دریچه آمار

در جریان دادوستدهای امروز بورس 166 نماد مثبت دنبال شدند، این در حالی بود 538 نماد در محدوده‌های منفی معاملات خود را پایان دادند. رکود در معاملات امروز بازار سهام سایه افکنده و این امر ارزش معاملات خرد را به 2876 میلیارد تومان تعدیل کرد، این در حالی بود که این بازار امروز 238 میلیارد تومان خروج پول حقیقی را تجربه کرد.

بانک ملی بخشنامه اعطای اعتبار به کارگزاری‌ها را اصلاح کرد

۵ برابر مانده جاری کارگزاری نزد بانک ملی با نرخ ۲۳ درصد و ۳ برابر مانده جاری با نرخ ۲۰ درصد خواهد بود. این بخش نامه فشار زیادی به بازار وارد کرده بود و ترس زیادی از بابت اعتبار دهی بین فعالین بورسی انداخته بود, با اصلاح این مصوبه احتمالا کمی شاهد بهبود معاملات باشیم, البته این بهبود در میان مدت اتفاق خواهد افتاد.

امتیاز خود را ثبت کنید

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا