اخبار بورس

معاملات بورس دوشنبه 10 اردیبهشت ۱۴۰۳؛ معاملات کم‌رمق بورس تهران

معاملات امروز بازار سهام در مقایسه با روز گذشته وضعیت بهتری داشت اما همچنان با وضعیت تعادلی خود فاصله دارد. در ساعات ابتدایی بازار نماد خساپا با اقبال خریداران همراه شد اما به تدریج از میزان خریدها کاسته شد و نهایتا صف خرید شکل گرفته در ابتدای بازار عرضه شد.

ارزش معاملات سهام در روز جاری در سطح 3,100 میلیارد تومان قرار گرفت. در انتهای معاملات امروز 224 سهم در بازه مثبت و 478 سهم در بازه منفی معامله شدند. نهایتا نماگرهای اصلی بورس تهران در بازه منفی به کار خود پایان دادند. در این روز شاخص کل بازار سهام با کاهشی 0.16 درصد تا سطح 2 میلیون و 281 هزار واحد عقب‌نشینی کرد و شاخص کل هم‌وزن نیز با ثبت افت 673 واحدی در سطح 756 هزار واحد قرار گرفت.

عدم تعدیل مثبت نرخ دلار در سامانه نیما، عدم شفاف‌سازی در خصوص سقف معافیت مالیاتی, انتشار سنگین اوراق توسط دولت و بالا ماندن نرخ بهره از جمله مهم‌ترین دلایلی هستند که به رکود و فرسایش بیشتر معاملات بورس تهران دامن می‌زنند.

بورس در تنگنای مالیات و نرخ نیما

هم‌زمان با آغاز معاملات بازار سهام، نرخ دلار سامانه نیما برخلاف انتظار با کاهش قیمت همراه شد. در چنین شرایطی انتظار می‌رود اگر تغییری در سیاست نرخ دلار نیما اتفاق نیفتد، این فرسایش به اصلاح منجر شود. چرا که در حال حاضر بورس تهران با رکود و فرسایش دست و پنجه نرم می‌کند.

این شرایط در حالی ادامه دارد که تا پیش از این انتظار افزایش نرخ بهره وجود داشت. به طوری که برآورد تحلیلگران در طول یک هفته اخیر با تفاوت معناداری همراه شده که می‌تواند ناشی از عدم اعتماد فعالان به برنامه سیاست‌گذار مالیاتی و ارزی باشد.

افزایش نرخ انرژی و مالیات توسط دولت و از طرفی افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی هزینه‌های شرکت‌ها را با افزایشی معنادار همراه کرده است. با این حال، عدم تعدیل نرخ دلار نیما شرایطی به وجود آورده که شرکت‌ها از نظر درآمدی هم تحت فشار قرار گرفته‌اند. در چنین شرایطی با کاهش حاشیه سود شرکت‌ها انتظار می‌رود تقاضا برای سهام روز به روز کمتر شود.

فولاد، دلار بالای 60 هزارتومان را در بورس کالا تثبیت کرد

در طول معاملات امروز بورس کالا, ورق سرد فولاد مبارکه با رشد 3 درصد نسبت به حراج 20 فروردین معامله شد. باتوجه به نرخ تقریبا 690 دلاری ورق سرد و معامله در قیمت 424,980 به نظر می‌رسد این معامله سلف (تحویل 10مرداد) با نرخ دلار 61,600 تومانی انجام شده باشد. در حالی که در معامله قبلی هر ورق سرد فولاد با دلار 56,000 تومانی فروخته شد.

بیشترین افت فروش درگزارش‌های ماهانه فروردین

به بهانه انتشار گزارش‌های ماهانه فروردین، به بررسی 20 شرکت که میزان فروش آن‌ها در گزارش فروردین ماه نسبت به اسفند بیشترین میزان افت را داشته، پرداخته شده است. همانطور که در جدول زیر مشاهده می‌کنید نماد معاملاتی خاور با افتی 97 درصدی در عملکرد فروردین ماه خود بیشترین کاهش را در میان نمادهای معاملاتی ثبت کرده است. پس از آن، نمادهای خدیزل و فنورد بیشترین افت را در فروش خود تجربه کردند.

بیشترین افت فروش در گزارش‌های فروردین

شما می‌توانید با مراجعه به کدال پلاس انیگما به بررسی گزارش‌های مالی و نسبت‌های مالی تمام شرکت‌های فعال در بازار سرمایه بپردازید.

بازارهای ارزی در تعادل

امروز هم‌زمان با افت اندک شاخص کل، سیگنال متفاوت درهم در روز گذشته منجر به رشد طلا شد. در ادامه رشد نسبی بازار طلا، صندوق‌های طلا  نیز به مراتب عملکرد بهتری نسبت به بازار سهام داشتند.

در حال حاضر دلار به محدوده حمایتی مهمی رسیده که به‌نظر می‌رسد تا مدتی در محدوده قیمتی 60 الی 63 هزار تومان نوسان داشته باشد. طلا نیز با نوسان در محدوده قیمتی 3,300 تا 3,500 میلیون تومان در یکی از محدوده‌های مهم حمایتی خود قرار گرفته است.

پیش‌بینی بورس فردا

شرایط حاکم در بازار سهام به‌گونه‌ای است که انتظار تغییر در روند فعلی وجود ندارد. چرا که چالش‌های مربوط به سقف معافیت مالیاتی و همچنین عدم تعدل مثبت در نرخ دلار نیمایی مانع از آن می‌شود که تقاضا در بازار تقویت شود. از این رو انتظار می‌رود در معاملات بورس فردا نیز با ثبت نوسان‌های مثبت یا منفی محدود، شاهد روندی رکودی و فرسایشی در بازار باشیم.

5/5 - (2 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا