اخبار بورس

معاملات بورس یکشنبه 9 اردیبهشت 1403

امروز نهم اردیبهشت ماه 1403 بازار سهام شاهد فشار فروش کم حجم بود. به طوری‌که 155 نماد مثبت و 550 نماد منفی در تابلو بورس دیده می‌شد و بیانگر تعداد نماد منفی بیشتر بود. همچنین بورس کار خود را با ارزش معاملات 3٬000 میلیارد تومانی به پایان رساند که 120 میلیارد تومان آن خروج پول حقیقی گزارش شد. نکته قابل تامل این است که تصور می‌شود بازار، سهام خود را در منفی‌ها به راحتی به فروش نمی‌رساند. کاهش معنادار ارزش معاملات امروز نسبت به روزهای گذشته مبین این نکته است. در نهایت امروز شاخص کل 0.87 درصد و هم وزن 0.98 درصد منفی بودند.

خلاصه بازار 9 اردیبهشت 1403

مالیات ابهام اصلی بازار

بازار به دلیل قانون سقف معافیت مالیاتی 500 میلیارد تومانی در ابهام بزرگی به سر می‌برد. نکته مهم اینجاست که بازار تقریبا به رشد دلار نیما مطمئن است و صرفا برای آن بحث زمان مطرح می‌شود، اما در بحث مالیاتی ابهام زیادی وجود دارد.

مشکل اصلی این مالیات برای بازار سرمایه از دو وجه قابل بررسی است، وجه اول از این بابت که این سقف معافیت مالیاتی باعث خواهد شد که سهم‌های بسیار سودسازی مانند فولاد مبارکه کاهش سود را تجربه کنند. تعداد این سهم‌ها زیاد نیست اما در آینده ممکن است بازه گسترده‌تری از سهام را در بر گیرد.

به همین منظور مجموعه انیگما تحلیل این مصوبه را در منتشر کرد: اثر قانون جدید مالیاتی بر نمادهای بورسی

اما بحث دوم اینجاست که امکان دارد این مصوبه معافیت مالیاتی سرمایه‌گذاری‌ها را هم بردارد که در این صورت شرایط بسیار پیچیده خواهد شد. لذا در کل بازار سهام با ترس و ابهام معاملات خود را پیگیری می‌کند. مطابق تصویر زیر دلار نیمایی روزانه 150 تومان رشد را تجربه می‌کند.

روند دلار نیمایی

بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت

با تصویب هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، بازارگردانی از حالت الزامی خارج و در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت. در این خصوص سنا توضیح بیشتری نداده و نوشته است که «جزئیات این مصوبه و تغییرات صورت گرفته در کنفرانس خبری با حضور مدیران سازمان و بورس و فرابورس اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

ساز و کار دقیق مالیات بر عایدی سرمایه اعلام شد

بر اساس مصوبه مجلس، عایدی ناشی از تورم حاصل از انتقال دارایی‌ها از کل عایدی سرمایه کسر می‌شود. این در حالی است که مجلس با تغییراتی بر مالیات عایدی سرمایه، در صورت نقل و انتقال دارایی (ملک، خودرو و…) بازدهی آن را تا تورم، معاف از مالیات کرده است، یعنی اگر ملکی را 3 سال نگهداری کنید و در این برهه تورم 70 درصد باشد و ملک شما نیز 70 درصد رشد کند، معاف از مالیات خواهید بود اما اگر بالای 70 درصد رشد کند، مشمول مالیات هستید. باید دقت کرد که این معافیت مالیاتی در صورتی اعمال خواهد شد که دارایی مد نظر را بیش از 2 سال نگه‌داری شود.

سیگنال صعودی از کف بازار طلا در کنار ریزش بازارهای ارزی

در 10 روز اخیر ریزش مناسبی در بازارهای ارزی اتفاق افتاده است، اما در روز اخیر ریزش تا حدی شدت یافت که بازارها با گپ منفی باز شدند. به نظر می‌رسد در این محدوده تثبیت برای بازارسازی ارزی جذاب باشد. درهم، ریزش بیش از این مقدار را ساپورت نمی‌کند، لذا پیش‌بینی می‌شود اصلاح بیشتر از محدوده 60٬000 الی 61٬000 رای دلار و 16٬300 الی 16٬500 برای درهم سخت باشد.

در همین راستا, در حاشیه معاملات امروز بازار طلا، سکه فردایی 1 میلیون تومان از سکه نقدی گران‌تر معامله می‌شد و عملا برآیند بازار طلا، رشد از این محدوده است. پس از معاملات جذاب در بازار فردایی طلا، صندوق‌های طلای بورسی هم از کف قیمت رشد را شروع کردند و 2 الی 3 درصد رشد داشتند.

مقدار ارز تامین شده برای واردات کالاهای اساسی

از ابتدای فروردین ماه تا هفتم اردیبهشت ماه 1403، 4 میلیارد و 216 میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شده است.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، علی طرزعلی معاون ارزی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: برای کالاهای اساسی به نرخ 28٫500 تومان، یک میلیارد و 26 میلیون دلار، ‌برای نیاز صنعت و تجهیزات تولید به نرخ 41 هزار تومان، مبلغ 2 میلیارد و 383 میلیون دلار و برای خدمات 117 میلیون و برای واردات در مقابل صادرات به نرخ توافقی 689 میلیون دلار تامین ارز صورت گرفت.

تولید نفت ایران افزایش یافت

مطابق با آمار صندوق بین‌المللی پول، تولید نفت ایران در سال گذشته میلادی (2023) با افزایش 500 هزار بشکه‌ای نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است و به 3٫1 میلیون بشکه در روز رسیده است. طی سه سال فعالیت دولت سیزدهم رشد بخش نفتی اقتصاد ایران دو رقمی بوده است. این بخش در سال 2021 رشد 10٫1 درصدی، در سال 2022 رشد 10 درصدی و در سال 2023 رشد 15 درصدی داشته است.

تولید گاز ایران از معادل 4٫8 میلیون بشکه در روز نفت طی سال 2022 به معادل 5٫1 میلیون بشکه در روز در سال 2023 رسید و بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول این رقم در سال 2024 با افزایش 300 هزار بشکه ای به معادل 5٫4 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

اخبار بازار اوره و متانول

تولیدکنندگان ایرانی پیشنهادات اوره گرانولا را 10$ کاهش دادند و به 255$ در هر تن فوب پیشنهاد دادند. در هفته گذشته 25 هزارتن معامله انجام شده است اما دوره بارگیری فعلا مشخص نیست.

متانول کاوه نرخ بهره برداری خود را از 60% به 80% کاهش داد، این در حالی است که یکی از کارخانه‌های پتروشیمی زاگرس فعلا تقریبا تعطیل است.

امتیاز خود را ثبت کنید
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا