اخبار بورس

معاملات بورس شنبه 8 اردیبهشت ۱۴۰۳؛ بورس در تعادل

بازار سهام امروز با انتشار قیمت دلار سامانه نیما و رشد قیمتی آن، کار خود را در محدوده معاملاتی مثبت شروع کرد و در ادامه به تدریج با فشار فروش همراه شد. اما به رغم فشار فروشی که در بازار وجود داشت، نیمی از بازار در محدوده -1% الی +1% معامله شدند. به‌صورت کلی این روزها در ابتدای روز بازار بر اثر رشد نرخ سامانه نیما در مثبت‌های کم‌رمق معامله می‌شود اما به تدریج فروش در بازار آغاز می‌شود. این امر ناشی از آن است که بازار سهام برای رشد مناسب به رشد جدی دلار نیما نیاز دارد.

 از این رو، به نظر می‌رسد رشد اخیر دلار نیما )150 تومان( به این علت است که بازارساز ارزی (بانک مرکزی) در جلسات مختلف ادعای تعدیل‌سازی نرخ نیما را داشته باشد.

طی روز معاملاتی جاری شاخص کل  بورس تهران 0.03% مثبت و هم وزن 0.18% مثبت بود که نشانگر عملکرد بهتر شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل است. همچنین در این روز 282 نماد معاملاتی در بازه مثبت و 403 نماد در بازه منفی معامله شدند که سهم نمادهای منفی بیش‌از نمادهای سبزپوش است. با این حال نمادهای سرخ‌پوش منفی‌های کم‌رمق و نزدیک به صفر تابلو را تجربه کردند.

در این روز ارزش معاملات بازار سهام رقم 3,800 میلیارد تومان را ثبت کرد. در این روز بورس تهران با ورود پول 36 میلیارد تومانی همراه شد. باید این نکته را در نظر گرفت که بازار سهام از نظر ارزش معاملات شرایط خوبی را دنبال می‌کند و عملا توانسته در محدوده 4,000 میلیارد تومان باقی بماند که این عدد با در نظر گرفتن ارزش معاملات صندوق‌های اهرمی به بیش از 5000 میلیارد می‌رسد.

مهم‌ترین اخبار بورس امروز

در ادامه به برخی از مهم‌ترین اخبار اثرگذار بر بازار  سرمایه اشاره شده است:

گزارش‌های ماهانه جذاب باعث رشد سهام

با انتشار گزارش ماهانه‌های فروردین ماه، سهامی که گزارش‌ عملکرد خوبی داشتند، مورد اقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفتند. بر این اساس می‌توان گفت زمانی که بازار در تعادل است، تعدادی از سهام بنیادی که عملکرد بهتری دارند امکان رشد بیشتری نیز پیدا می‌کنند.

ریزش بازارهای ارزی

در 10 روز اخیر افت معناداری در بازارهای ارزی اتفاق افتاده است. امروز اما ریزش تا حدی شدت گرفت، به طوری که بازارها با گپ منفی باز شدند. درهم نیز با گپ منفی 150 تومانی باز شد و اکنون زیر 17 هزار تومان است و دلار آزاد به محدوده 62 هزار تومان رسیده است. علاوه بر این، به نظر می‌رسد تثبیت در این محدوده برای بازارساز ارزی جذاب باشد.

بررسی صندوق موج

با اخذ مجوز افزایش سقف صندوق موج، مدتی است معاملات این صندوق نسبت به سایر صندوق‌های اهرمی بدتر است. به طوری که حباب آن از 20%، امروز به محدوده 16% رسیده است. به نظر می‌رسد بعد از ثبات در شرایط واحدهای جدیدی که صادر شده، حباب این صندوق در همین محدوده تثبیت شود.

توافق‌نامه خرید سهام هلدینگ اقتصاد مفید و مهر پترو کیمیا توسط شستا

شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی خرید 45/43 درصد از سهام شرکت گروه اقتصاد مفید و 10 درصد سهام شرکت مهر پترو کیمیا از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و شرکت‌های تابعه با ارزش برآوردی 53،000 میلیارد ریال را در سامانه کدال منتشر کرد. گروه اقتصاد مفید یک شرکت بزرگ با تمرکز بر انجام پروژه‌های زیرساختی محسوب می‌شود.

ضمن اینکه شرکت «توسعه مکران انرژی مفید» مهم‌ترین زیرمجموعه گروه اقتصاد مفید است. پروژه فعال شرکت توسعه مکران انرژی مفید، ساخت پتروپالایشگاه مروارید مکران با ظرفیت فرآوری ۳۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام و استحصال محصولاتی مانند گاز مایع، بنزین، پروپیلن و… است.

توافق‌نامه خرید سهام هلدینگ اقتصاد مفید و مهر پترو کیمیا توسط شستا

آیا عرضه اولیه‌ها آغاز خواهد شد؟

قادر معصومی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در این باره گفت:

«تا زمانی که شرایط بازار سرمایه مساعد نشود عرضه‌ای صورت نخواهد گرفت. باید بازار کشش کافی برای عرضه‌ها اولیه را داشته باشد و نقدینگی جدید وارد بازار سرمایه شود تا IPO‌ها از سرگرفته شوند.»

رکوردشکنی مس

در بازار آخر هفته معاملات جهانی فلزات اساسی، بهای هر تن مس با رشد خیره‌کننده در محدوده 10 هزار دلار قرار گرفت.

نمودار قیمت مس

بهای هر تن آلومینیوم با مثبت 0.1 درصد معادل 2568 دلار قیمت خورد. روی با رشد 0.25 درصدی در محدوده 2855 دلاری در تن قرار گرفته است. نیکل و سرب نیز به ترتیب با رشد 0.5 و 0.1 درصدی معادل 19256 و 2210 دلار در تن است.

قیمت فلزات

بررسی بازار ارز

در سال 1403 قیمت دلار در محدوده 62 هزار تومانی آغاز شد و تا مرز 70 هزار تومان پیشروی داشت. امروز اما دلار در ادامه مسیر کاهشی روزهای اخیر به محدوده 62 هزار تومان بازگشت. در این مدت بازدهی دلار حدود 2 درصد بوده  که بورس و دلار نیما نیز بازدهی مشابهی در این مدت داشته‌اند.

همانطور که در نمودار ذیل می‌توان مشاهده کرد دلار سامانه نیما هر روز رشد را تجربه می‌کند.

نمودار قیمت ارز
امتیاز خود را ثبت کنید
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا