اخبار بورس

معاملات بورس سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

بازار سهام امروز معاملات خود را در حالی آغاز کرد که در سه روز گذشته عملکرد خوبی را ثبت کرده است. در این سه روز بورس رشدهای بسیار خوبی را تجربه کرد، به طوری که در معاملات روز شنبه حتی صندوق‌های اهرمی صف خرید شدند.

امروز شاخص هم‌وزن برای دومین روز متوالی از شاخص کل عملکرد بهتری داشت. با توجه به اینکه از ابتدای اسفند تا روز یکشنبه 2 اردیبهشت‌ماه در عمده روزهای معاملاتی شاخص کل عملکرد بهتری نسبت به شاخص هم‌وزن داشته، به نظر می‌رسد که مدتی عملکرد بهتر شاخص هم‌وزن را خواهیم داشت.

نکته جالب معاملات امروز این بود که بازدهی در بازار به صورت مساوی تقسیم نشده بود. به عبارتی گروهی از نمادها صف خرید را تجربه کردند و گروهی دیگر در صفر تابلو یا حتی منفی معامله می‌شدند. بنابراین بازدهی امروز بازار همگن نبوده است.

نکته جالب دیگر در خصوص معاملات صندوق اهرم بود. این صندوق قبل از حملات نظامی ایران به اسراییل کف قیمتی 2200 تومان خود را به خوبی حفظ کرده بود. قبل از آغاز سال 1403 هم 2100 تومان معامله می‌شد، اما امروز 2350 تومان را برای خود حفظ کرد. بنابراین می‌توان گفت که فارغ از نوسانات اخیر، وضعیت بزرگترین صندوق اهرمی بازار در این مدت رو به بهبود بوده و روند رو به رشدی داشته است که نشان از اقبال به بازار سهام است.

 فرصت مناسب بازار سرمایه برای جذب منابع خارج بازار

در این برهه زمانی با توجه به آرامش نسبی در وضعیت سیاسی و نظامی کشور، افت قیمت طلا و ثبات در بازار دلار، توجه فعالان باتجربه و خبره دیگر بازارها به سمت بازار سرمایه معطوف شده است، اما این فعالان که معمولا بسیار هوشمند هم هستند، در صورتی سرمایه خود را وارد بازار سهام می‌کنند که نرخ دلار نیما تغییر پیدا کند. به احتمال زیاد تا انتهای اردیبهشت شرایطی خواهیم داشت که در باقی بازارها شرایط رکودی برقرار شود، اما بورس توان رشد داشته باشد. لذا اکنون فرصت مناسبی برای رشد بازار سهام است.

در حالی که دلار نزولی یا ثابت است، نرخ طلا در حال افت است، دلار بورس یعنی دلار نیما هر روز در حال رشد است، همه این موارد در کنار هم بیانگر آن است که در برهه پیش رو بورس می‌تواند بازدهی کوتاه مدت دلاری داشته باشد.

نرخ دلار نیمایی در 4 اردیبهشت 1402

ریزش ادامه‌دار قیمت طلا

با کاهش سطح ریسک‌های کشور شاهد کاهش و ثبات نرخ ارز در بازار داخلی هستیم. از طرفی با کاهش قیمت طلای جهانی قیمت طلا هم با کاهش روبرو شده است. در همین راستا صندوق‌های طلای بورس هم خوب معامله نمی‌شوند.

همانطور که در نمودار زیر مشاهده می‌شود، طلای جهانی در هفته گذشته افت قیمتی را تجربه کرده است و تقریبا می‌توان گفت از سطوح 2400 دلار به سطوح 2300 دلا دلار رسیده است.

روند قیمت طلای جهانی

 بورس از دیدگاه آماری

امروز شاخص کل 0.58 درصد منفی و شاخص کل هم‌وزن 0.17 درصد مثبت بود که نشانگر عملکرد بهتر شاخص هم‌وزن نسبت به شاخص کل است.

با توجه به اینکه 325 نماد مثبت و 367 نماد منفی دنبال شدند و شاخص کل هم‌وزن بورس و فرابورس هردو مثبت بودند، می‌توان نتیجه گرفت سهامی که مثبت بودن در مثبت بالا معامله می‌شدند.

بورس امروز با ارزش معاملات 4200 میلیارد تومانی در حالی کار خود را به پایان رساند که 52 میلیارد تومان ورود پول حقیقی را تجربه کرد.

خلاصه وقایع بازار سهام در روز سه‌شنبه 4 اردیبهشت

موثرترین اخبار اقتصادی امروز

امروز چند خبر تاثیرگذار اقتصادی منتشر شد که شرح آن در ذیل آورده شده است:

سقف‌های جدید برداشت از حساب‌های بانکی ابلاغ شد

با ابلاغ رسمی بانک مرکزی به شعب بانک‌ها، سقف برداشت از حساب‌های بانکی به صورت غیرحضوری روزانه ۲۰۰ میلیون‌ تومان و ماهانه ۱ میلیارد تومان شد. همچنین حداکثر تراکنش خرید از هر کارت پرداخت و نیز کلیه کارت‌های پرداخت متعلق به مشتری حقیقی، به روزانه دو میلیارد ریال افزایش می‌یابد.

فروش بیش از ۱۱۷ هزار سکه در مرکز مبادله

طبق اعلام مرکز مبادله ارز و طلای ایران، از زمان آغاز اولین جلسه حراج سکه تا امروز طی ۱۰ جلسه حراج، ۱۱۷ هزار و ۷۴۲ قطعه سکه فروخته شده که ربع سکه پرتقاضاترین آن بوده است.

4/5 - (2 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا