اخبار بورس

معاملات بورس چهارشنبه 29 فروردین 1403

امروز آخرین روز معاملاتی فروردین به اتمام رسید. در این ماه شاهد وقایع زیاد و مهمی در بازار سرمایه بودیم. به‌صورت کلی بازار امسال با روند بسیار خوب و معاملات قوی آغاز شد به طوری که در روز اول معاملاتی سال صندوق های اهرمی تا صف خرید هم رفتند.
 اما پس از آن با وقوع ریسک‌های سیاسی-نظامی نتوانست روند خوب رشد خود را ادامه دهد و به سمت نوسانی شدن رفت.

امروز شاخص کل 0.28% و هم وزن 0.05% مثبت بودند که نشانگر عملکرد بهتر شاخص کل نسبت به هم وزن است. در این روزها سهم‌های بزرگ و شاخص‌ساز بازار به دلیل معاملات خوب بورس کالا، امکان رشد نرخ سامانه نیما و همچنین بهبود وضعیت جهانی بسیار بهتر از سهم‌های هم وزن معامله می‌شوند و به نظر می‌رسد حداقل در کوتاه مدت این روند ادامه‌دار باشد.

امروز بورس با ارزش معاملات 1,900 میلیاردی در حالی کار خود را به پایان رساند که 43 میلیارد تومان خروج پول حقیقی را تجربه کرد. در بازار امروز 331 نماد مثبت و 331 نماد منفی داشتیم. مساوی بودن تعداد نماد مثبت و منفی در بازار نشانگر تعادل مناسب به وجود آمده در بازار سهام است. این تعادل ناشی از عوامل متعددی است که بازار را به جهات مختلف می‌کشند. امید به تغییر نرخ نیما، رقابت‌های خوب در بورس کالا، عدم اطمینان در شرایط سیاسی، ابهام در مسایل مالیاتی و… از اصلی‌ترین عواملی هستند که باعث شده بازار در حالت کاملا بی‌تفاوتی باشد. در این شرایط بازار نیازمند پیشران برای تغییر جهت است.

رصد بازار 29 فروردین 1403

معاملات فولاد

در روزهای گذشته ورق گرم مبارکه عملا با دلار بالای 60 هزار تومان معامله شد که این موضوع باعث شد امروز فولاد مبارکه سنگین‌ترین صف خرید بازار را داشته باشد. عملا صف خرید سنگین فولاد (حتی در محدوده +1%) نشانگر تقاضای خوب در بازار است. لازم به ذکر است که این تقاضا برای هر نمادی فعال نمی‌شود و صرفا در نمادهای سودساز با تحول سود رخ می‌دهد. معامله ورق سرد و ورق گرم فولاد در بورس کالا عملا نشانگر مسیر راه آتی باقی شرکت‌ها در بورس کالا است.

معاملات فولاد

سقف معافیت مالیاتی

اعمال سقف معافیت مالیاتی 500 میلیارد تومانی به این معنی است که عملا تحت هر شرایطی معافیت مالیاتی در نهایت 500 میلیارد تومان خواهد بود. در واقع می‌توان گفت این سیاست و سایر سیاست‌ها مانند ثابت نگه داشتن نیما، همگی سیاست‌های ضدتولید هستند که در کشور جاری شدند. عملا در صورت جدی شدن این بحث اتفاق تلخی برای بازار خواهد افتاد و بازار سهام از منظر مسایل مالیاتی می‌تواند با مشکل روبرو شود.

متن کامل این قانون به شرح زیر است:

بند س تبصره 6 قانون بودجه 1403 کل کشور:

مجموع معافیت‌ها، نرخ صفر مالیاتی، کاهش نرخ مالیاتی و سایر مشوق‌های مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی از محل مجموع درآمدهای حاصل‌شده برای عملکرد سال ۱۴۰۳ کلیه مؤدیان به‌استثنای معافیت‌های دارای سقف زمانی مشخص و موارد مندرج در ماده (۱۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم و قانون جهش تولید دانش‌بنیان برای اشخاص حقوقی تا پنج هزار میلیارد (۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و اشخاص حقیقی تا پانصد میلیارد (۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال قابل‌اعمال است.

شروع رشد دلار پتروشیمی‌ها در بورس کالا

در طول معاملات امروز بورس کالا، استایرن مونومر پتروشیمی پارس با رشد 59 درصد نسبت به نرخ پایه معامله شد. طبق قیمت اعلامی پایه برای استایرن مونومر پتروشیمی پارس توسط دفتر صنایع پایین‌دست پتروشیمی، قیمت پایه این محصول برابر با 446,825 ریال بر کیلوگرم بود که دلار این محاسبه معادل 40,648 ریال است.

در معاملات امروز بورس کالا استایرن مونومر پتروشیمی پارس 58 درصد رقابت شد، یعنی عملا با دلار 64 هزار تومانی معامله شد. باید توجه داشت که دو برابر عرضه شرکت تقاضا در تابلو بورس کالا وجود داشت.

  • مقاله پیشنهادی: تحلیل بنیادی پارس
معاملات استایرن مونومر
میانگین قیمت محصولات پتروشیمیایی

تحولات کدال

افزایش نرخ خودرو

طی اعلامیه‌ای نماد ایران خودرو اعلام کرد که نرخ‌های جدید خانواده پژو پارس اعلام شده است، لذا می‌توان انتظار داشت که شرکت از این پس طی اطلاعیه‌هایی دیگر افزایش نرخ باقی محصولات خود را افشا کند.

قیمت‌گذاری پژو پارس

افزایش نرخ تایر

شرکت یزد تایر با نماد پتایر اعلام کرد که روی محصولات خود افزایش نرخ گرفته است که این افزایش نرخ بر روی کلیت صنعت تایر می‌تواند موثر باشد. این افزایش نرخ به دلیل رشد بهای تمام شده تولید و رشد قیمت مواد اولیه شرکت است.

قیمت‌گذاری تایر

افزایش نرخ کاشی

کسعدی نیز طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که روی محصولات خود افزاش 15درصدی گرفته که این امر هم می‌تواند موجب تغییر فروش و سودسازی خود شرکت و باقی صنعت باشد.

در کل به نظر می‌رسد روند افزایش نرخ گرفتن توسط خیلی از شرکت‌ها شروع شده و هر روز از چند جهت رشد نرخ شرکت‌ها را می‌توان مشاهده کرد. از رشد قیمت معامله محصولات در بورس کالا گرفته تا رشد نرخ فروش شرکت‌ها که در سامانه کدال افشا می‌شود.

این روند در نهایت به نفع بازار سرمایه است اما در کل به نظر می‌رسد بازار منتظر اتمام تحولات سیاسی-نظامی است. از طرفی با ابلاغ بودجه و بررسی جداول لایحه بودجه بازار به مرور به سمت یافتن ریسک و بازده‌های دولت برای شرکت‌ها می‌شود.

بحث اخیر راجع به سقف داشتن معافیت مالیاتی شرکت‌ها بحثی است که کمی تحلیل بازار را پیچیده و محاسبه سود شرکت‌ها را با چالش روبرو می‌کند.

اما در صورت رشد نرخ سامانه نیما و ادامه رقابت خوب محصولات در بورس کالا می‌توان انتظار داشت که بازار سهام برآیند مثبتی رو به بالا داشته باشد.

امتیاز خود را ثبت کنید
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا