اخبار بورس

بورس دوشنبه 27 فروردین 1403؛ ارزش معاملات پایین ناشی از صفوف خرید

پس از اینکه در روز گذشته دامنه نوسان سهام به +-1 درصد و صندوق‌ها به +-2 درصد تغییر پیدا کرد، بازار در صف فروش قفل شد. اما امروز شاهد تغییر روند بازار بودیم و ارزش معاملات به دلیل صف خرید بسیار پایین بود. بورس امروز با ارزش معاملات 2,300 میلیاردی در حالی کار خود را به پایان رساند که 121 میلیارد تومان ورود پول حقیقی را تجربه کرد.

در بازار امروز 537 نماد مثبت و 155 نماد منفی بود و تقریبا تمامی سهم‌های مهم صف خریدهای سنگین داشتند. از سوی دیگر صندوق‌های اهرمی نیز با صف‌های خرید سنگینی همراه بودند و اختیار آن‌ها به‌عنوان یک نماگر خوب، در مثبت‌های بسیار بالا معامله شدند. به‌صورت کلی پس از مدت‌ها ارزش معاملات پایین بازار به دلیل قفل بودن در صفوف خرید بود.

خلاصه بازار 27 فروردین 1403

مهم‌ترین اخبار روز

در این جای به نظر می رسد تصمیم مبنی بر محدود کردن دامنه نوسان در این شرایط به نظر بسیار درست بود؛ چراکه بازار سهام در شرایطی است که ریزش‌هایش به سختی جبران می‌شوند.

در کل بازار سهام به واسطه پتانسیل های اقتصادی که دارد, در شرایط امنیت و کاهش ریسک سیاسی-نظامی می تواند از گزینه های بسیار خوب باشد.

دقت کنیم که در این بازار همچنان دلار خیلی از شرکت ها 40هزارتومان است که این دلار میتواند رشد کند, از طرفی معاملات خاص بورس کالا در شرکت های فلزی باعث امیدواری هرچه بیشتر به بازار سهام شده است.

در حالی که صنعت فلزات اساسی با دلارهای مناسب و حتی بالای 60هزارتومان معامله  می شوند قیمت پایه محصولات پتروشیمی در هفته منتهی به یکشنبه (26 فروردین ماه) بر اساس میانگین نرخ ارز معاملاتی در سامانه نیما  406,483.25 ریال اعلام شد.

رقابت 60 درصدی ورق گرم فولاد مبارکه

در طول معاملات امروز بورس کالا، ورق گرم فولاد مبارکه با رشد 17 درصد نسبت به حراج 17 بهمن معامله شد. باتوجه به نرخ تقریبا 550$ ورق گرم، نرخ پایه بر مبنای دلار نیما برابر با 221,127 ریال است که این نرخ تا 60% رقابت شد و معامله در قیمت 362,999 ریال انجام شد. عملا فولاد مبارکه محصول خود را با دلار 65,000 تومان فروخت.

لازم به ذکر است که در همین هفته فولاد ورق سرد خود را نیز با دلار 56,000 تومان فروخته بود. می‌توان انتظار داشت روندی که فولاد آغاز کرده برای تمامی سهم‌های بورسی طی خواهد شد و فولاد پیشران این روند است.این در حالیست که فولاد خوزستان بیلت خود را عملا با دلار 50هزارتومانی در بورس کالا فروخت.

بازار ارز و طلا

در روز معاملاتی که گذشت محدوده نوسان قیمتی صندوق‌های طلا و گواهی سپرده سکه طلا مطابق با روال گذشته، یعنی برای صندوق‌های طلا +-10 و برای گواهی سپرده سکه طلا +-5 بود.

در بررسی بازارهای ارزی مشاهده شد که تتر در محدوده 65,000 دلار سلیمانیه در محدوده 64,000 معامله می‌شوند. عملا می‌توان گفت تتر از سقف خود 9 درصد کاهش داشت که نسبتا مقدار قابل‌توجهی است. همچنین درهم از بالای 18,000 به محدوده 17,550 بازگشت که دلار 64,500 تومان را نشان می‌دهد.

در بورس نیز شاهد ریزش صندوق‌های طلا و حرکت آن‌ها به سمت پایین بودیم. یکی دیگر از وقایع مهم این بود که پس از ماه‌ها سکه نقدی پایین‌تر از سکه کاغذی معامله شد و بازار سکه بلوکه شده است.

وضعیت بلوکه به این معنی است که مال امروزی ارزان‌تر از مال فردایی است و به عقیده معامله‌گران این وضعیت خریدار را اذیت خواهد کرد.

آغاز اولین حراج سکه در سال جدید

امروز از ساعت 12 اولین حراج سکه در سال 1403 از طریق سامانه معاملات این مرکز به آدرس اینترنتی market.ice.ir  برگزار شد. دارایی موضوع دهمین حراج، تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی و بدون بسته‌بندی است. حداکثر حجم سفارش و خرید برای هر متقاضی مجموعا ۵ قطعه سکه بود که جمع هر سه با هم نباید بیش از ۵ قطعه می‌بود. بازه ثبت سفارش نیز از ساعت ۱۲ الی ۱۵ بود.

معامله ۱۲۴ کیلو شمش طلا در مرکز مبادله ایران

روز گذشته هفدهمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شد که از مجموع ۲۹۰ قطعه شمش طلای استاندارد، ۱۲۴ قطعه شمش یک کیلوگرمی معامله شد. میانگین قیمت شمش‌های طلای معامله شده در این روز، ۴ میلیارد و ۷۴۸ میلیون تومان به ثبت رسید.

در نهایت به نظر می‌رسد بازار سرمایه از منظر پتانسیل‌های اقتصادی پیشران‌ترین بازار امروز کشور باشد. این بازار در صورت کاهش ریسک‌های سیستماتیک می‌تواند رشدهای خوبی را تجربه کند. در این روز که دامنه نوسان محدود بود، بازار نشان داد که با کاهش ریسک‌های سیاسی-نظامی می‌تواند گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری باشد.

امتیاز خود را ثبت کنید
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا