اخبار بورس

بورس یکشنبه 26 فروردین؛ بازاری نیمه تعطیل

معاملات امروز بازار سهام تحث تاثیر اخبار سیاسی و نظامی، با رشد عرضه و افت قیمتی نمادها آغاز شد. اما نکته قابل توجه آن بود که این بازار دو نیمه نسبتا متفاوت داشت.

در واقع نیمه اول معاملات پیش از سخنان سرلشکر باقری مبنی بر اتمام عملیات نظامی ایران به اسراییل بود و با صف فروش سنگین برای نمادها آغاز شد. در این نیمه، بازار سهام با افت سنگین همراه بود که البته محدود کردن دامنه نوسان به مثبت و منفی 1 درصد برای سهام و مثبت و منفی 2 درصد برای صندوق‌ها باعث شد که شدت افت قیمتی محسوس نباشد، گرچه ارزش صف‌های فروش بازار به بیش از 4 هزار میلیارد تومان رسیده بود.

تنها نماگری که در نیمه اول بازار عملا تفکرات بازار را نشان می‌داد، اختیارهای خرید بود که اصلی‌ترین اختیار خرید نماد اهرم (ضهرم3006) در محدوده منفی 40 درصد شروع به کار کرد.

خلاصه بازار سرمایه 26 فروردین 1403

اما در نیمه دوم بازار با اظهارات سرلشکر باقری مبنی بر اتمام عملیات نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی و همچنین اظهار نظر بایدن مبنی بر ارائه پیشنهادات دیپلماتیک برای مقابله با ایران به نتانیاهو، تنش‌های جنگی اندکی فروکش کرد و همین موضوع باعث شد بازارها آرام‌تر شوند.

در پی این اظهارنظرها بازار سهام وضعیت بهتری پیدا کرد و توانست کمی خودش را بازیابی کند، به طوری که بیش از یک هزار میلیارد تومان از ارزش صف فروش‌ها کم شد.

مهم‌ترین اخبار 26 فروردین 1403

در شب گذشته تتر تا 72 هزارتومان هم معامله شد اما در پی تنش‌زدایی‌های امروز تقریبا 5 هزارتومان عقب‌نشینی کرد. هر دلار آمریکا نیز به دنبال تنش‌های سیاسی با افزایش قیمت تا محدوده‌های 70 هزار تومان بازگشایی شد. در پی تنش‌زدایی تعدیل قیمت شد و همین موضوع باعث شد که صندوق‌های طلا با ریزش همراه شوند و حتی برخی از آن‌ها صف فروش را تجربه کردند.

با پایان معاملات امروز 43 نماد مثبت و 603 نماد منفی دنبال شدند. همچنین در نهایت بازار با ارزش معاملات 1,300 میلیارد تومانی و خروج 573 میلیارد تومان پول حقیقی مواجه شد که البته این واکنش‌ها دور از انتظار نبود. به‌صورت کلی به نظر می‌رسد عملکرد امروز بازار سهام بهتر از انتظارات پیش از معاملات بود که این امر ناشی از وضعیت مناسب بسیاری نمادها از نگاه بنیادی و ارزندگی بورس در کنار اظهارات امیدوارکننده مقامات ایرانی و اسراییلی بوده است. در صورتی که فضای سیاسی و نظامی بهبود پیدا کند، می‌توان انتظار داشت که بازار سهام حرکت مناسب خود را آغاز کند.

بورس کالا

امروز بورس کالا اعلام کرد که دامنه نوسان قیمت در نمادهای گواهی سپرده سکه و شمش طلا نیز به مثبت و منفی یک درصد تغییر کرده است.

اصلی‌ترین اتفاق امروز بورس کالا معامله کاتد مس در محدوده قیمتی هفته قبل بود. کاتد که 19 فروردین در محدوده 529.2 میلیون تومان (به ازای هر تن) معامله شده بود، امروز نیز در همین محدوده معامله شد. سیگنال مهمی که نرخ کاتد مس به ما می‌دهد این است که با قیمت مس جهانی در محدوده 9,400$  عملا کاتد با دلار 565,000 ریال معامله شد. این معامله و معامله دیروز ورق سرد فولاد مبارکه نشانگر این است که در بخش مهمی از بازار که می‌توانند محصول خود را در بورس کالا بفروشند دلار رشد داشته و بالای 55 هزار تومان معامله می‌شود.

معاملات بورس کالا

در طول معاملات امروز بورس کالا، شمش روی فاسمین با رشد 23 درصد نسبت به آخرین حراج (6فروردین) معامله شد. باتوجه به نرخ تقریبا 2800$ شمش روی و قیمت 1,419,899 تومانی معامله می‌توان نتیجه گرفت که عملا شمش فاسمین با دلار 51,000 تومان معامله شده است.

معاملات شمش روی فاسمین

کدال

مهم‌ترین اتفاق امروز سامانه کدال گزارش ارزش‌گذاری ایران مال بود که بانک آینده منتشر کرد. طی این اطلاعیه بانک آینده ارزش ایران مال را 335.8 همت (هزار میلیارد تومان) اعلام کرده است.

دقت کنیم که به دلیل ساختار مالکیت بسیار پیچیده ایران مال، این ارزش‌گذاری سیگنال خرید یا فروش خاصی به ما نمی‌دهد.

ارزیابی ایران مال

شاملا نیز طی اطلاعیه مهمی افشا کرد که نرخ سولفات سدیم این شرکت 19 درصد رشد داشته است. باتوجه به وزن 78 درصدی سولفات سدیم در سبد فروش شرکت، می‌توان انتظار تاثیر نسبتا زیادی بر سودسازی شرکت داشت.

اطلاعیه شاملا
امتیاز خود را ثبت کنید
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا