اخبار بورس

بورس شنبه 25 فروردین؛ سایه ریسک‌های سیستماتیک بر بورس

چکیده بازار

معاملات امروز بازار سهام تحت تاثیر خبرهای سیاسی و نظامی با افزایش عرضه و افت سنگین قیمت نمادها همراه بود. این وضعیت بازار ناشی از تنش‌های منطقه‌ای مخصوصا میان حزب‌الله لبنان و اسراییل و انتظارات از پاسخ ایران به حملات اخیر اسراییل طی روزهای گذشته بوده است.

در کنار سهام، صندوق‌های اهرمی نیز پرعرضه دنبال شدند و 7 تا 8 درصد ریزش قیمتی داشتند. از طرفی اختیار خریدهای این صندوق‌ها نیز کاهش قیمت سنگینی را تجربه کردند که افت آن ناشی از ترس سیاسی بوده است. باید دقت کرد که بازار سهام از منظر اقتصادی پتانسیل رشد را دارد و عمده فروش‌ امروز به دلیل مسایل سیاسی و نظامی است.

این در حالی است که به دنبال رشد امروز سکه و طلای 18 عیار، معاملات صندوق‌های طلا با مثبت سنگین آغاز شد. این در حالی بود که در بازارهای جهانی طلا با افت 0.5 درصدی معاملات هفته را پایان داد.

بورس از منظر آماری

بورس امروز معاملات نسبتا پرحجمی داشت، ارزش معاملات خرد بورس حدود 4800 میلیارد تومان بود که از این رقم 1800میلیارد تومان به خروج پول حقیقی اختصاص داشت که رقم بالایی است. شاخص کل بورس 2.38 درصد و شاخص هم وزن بورس 3.34 درصد کاهش را تجربه کردند. با پایان معاملات امروز 652 نماد در محدوده‌های منفی ماندند و تنها 32 نماد مثبت بودند. ارزش صفوف فروش 789 میلیارد تومان بود.

خلاصه وقایع بازار سرمایه

مهم‌ترین اخبار امروز

دیروز وزیر اقتصاد در مصاحبه‌ای کوتاه اعلام کرد که معافیت مالیاتی شرکت‌های تولیدی افزایش خواهد یافت که خبر خوشی برای بازار سهام است. همچنین گفته شد تصمیماتی در مورد رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان گرفته شده که به زودی اعلام می‌شود. باید دقت کرد که این اخبار در کنار احتمال رشد نرخ دلار نیما می‌تواند اخبار مناسبی برای رشد بورس باشد که زیر سایه ریسک‌های سیاسی کنار رفته است.

معاملات خاص ورق فولاد در بورس کالا

در طول معاملات امروز بورس کالا، ورق سرد فولاد مبارکه با رشد 12 درصدی نسبت به آخرین حراج (12اسفند) معامله شد. با توجه به نرخ تقریبا 700دلاری ورق سرد در CIS و قیمت 412,611 تومانی معامله، می‌توان نتیجه گرفت که عملا ورق سرد فولاد با دلار 58,900 معامله شده است.

بنابراین نتیجه گرفته می‌شود که شرکت‌هایی که کالاهای آنها در بورس کالا رقابت می‌شوند به سرعت دلار بازار آزاد را دنبال می‌کنند.

نماد موثر: فولاد مبارکه

در بازار طلا و ارز چه گذشت؟

امروز صف خرید 40 کیلوگرمی برای شمش طلای بورس کالا وجود داشت. با قیمت جهانی اونس(محدوده 2350دلار) می توان در یافت که طلا 24 عیار(1000) گرمی تقریبا 82.7 دلار می باشد, با توجه به اینکه عیار گواهی شمش بورسی حوالی 995 قیمتش باید حوالی 82.28دلار به ازای هر گرم باشد,  با قیمت 505191 تومان به ازای هر 0.1گرم می توان فهمید هر گرم طلا 5051910 تومان به ازای هر گرم معامله شده است که تقریبا هر گرم طلا با دلار 62000 تومان قیمت خورده است.

در بازار ارز نیز هر دلار آمریکا با رشد هزار تومانی بازگشایی شد که نسبت به روز گذشته رشد 1.5 درصدی داشت. براساس آخرین معاملات امروز این ارز در بازار آزاد بیش از 66 هزار تومان معامله شد. رشد دلار هم ناشی از شرایط سیاسی کشور بود. در آخر هفته تتر سیگنال رشد دلار را داد که با بازگشایی بازار تهران این سیگنال تایید شد.

خبر مهم برای بازار طلا

1) به دستور مقامات قضایی برای مدیریت بازار طلا معاملات فردایی آبشده تا اطلاع ثانوی تعطیل شد.

2) هفدهمین جلسه حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، فردا یکشنبه (۲۶ فروردین)، برگزار می‌شود و متقاضیان خرید می‌تواند تا ساعت ۲۴ امروز مبلغ وجه‌الضمان را پرداخت کنند. وجه‌الضمان مبلغ سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به ازای هر قطعه شمش طلای استاندارد است.

به طور کلی به نظر می‌رسد تمامی بازارها زیر سایه جنگ و شرایط جنگی معامله می‌شوند. در بازارهای جهانی نیز شاهد رشد قیمت نفت و فلزات بودیم. علت آن تنش‌های سیاسی در منطقه خاورمیانه بوده است. بنابراین با توجه به شرایط ایجاد شده، دنبال کردن تحولات سیاسی و نظامی بسیار حائز اهمیت است.

امتیاز خود را ثبت کنید
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا