اخبار بورس

معاملات بورس 20 فروردین 1403

بازار پس از فشار فروش سیاسی روزهای اخیر، امروز معاملات قوی‌تری را تجربه کرد. صندوق‌‌های اهرمی نوسان خاصی نداشتند و تقریبا طی بازه معاملاتی روز در محدوده بازگشایی‌شان معامله شدند. معاملات در سایر نمادهای بازار نیز به همین صورت بود؛ به طوری که اکثر نمادهای بازار در محدوده 0 تا +1% معامله شدند و میانگین تغییرات قیمت پایانی و آخرین معامله کل بازار هم با هم برابر و مساوی +1% بود.

چکیده آمار بورس

در روز معاملاتی 20 فروردین 1403 معاملات بازار سهام بسیار کم عمق و کم حجم بود. دلیل این موضوع را می‌توان نزدیک بودن عید فطر و انتظارات فعالان اقتصادی مبنی بر واکنش ایران به اتفاقات سیاسی اخیر دانست. در واقع افراد به دنبال اطمینان خاطر نسبت به واکنش‌های احتمالی ایران به تنش‌های اخیر هستند. سخنرانی امروز سید حسن نصرالله می‌تواند کمی شرایط را شفاف‌تر کند.

در جریان معاملات ارزی امروز، دلار حواله سامانه نیما تغییر خاصی را تجربه نکرد و در سطوح قیمتی روز گذشته خود معامله شد. در حالی که طی چند روز اخیر نمادهای شاخص‌ساز عملکرد بهتری داشتند، امروز روند نسبت به روزهای قبل متفاوت بود و این نمادها در قیاس با سایر نمادها عملکرد چندان مطلوبی نداشتند. بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای صنعت رایانه، به ویژه نماد فن‌افزار اختصاص داشت. شاخص کل بورس امروز 0.89% و شاخص کل هم‌وزن 1.13% رشد داشتند. در پایان معاملات امروز 509 نماد مثبت و 180 نماد منفی بودند. ارزش معاملات بسیار اندک و در محدوده 3079 میلیارد تومان و خالص ورود پول حقیقی امروز 4 میلیارد تومان بود. علیرغم اینکه امروز قدرت خریداران بیشتر از فروشندگان بود، اما همچنان در روند معاملات بازار سهام ابهاماتی وجود دارد.  

خلاصه وقایع بازار سرمایه

جهت مشخص شدن روند بازار سهام، دو عامل بسیار مهم وجود دارد که اولین عامل کم یا زیاد شدن تنش‌های سیاسی نظامی و دیگری نیز تغییر در سامانه نیما است که این عامل نسبت به عامل اول اهمیت بیشتری دارد و می‌تواند بازار سهام را به اعداد بالایی برساند.

امروز اکثر اتاق‌های معاملات دلار به دلیل تعطیلات عید فطر تعطیل شدند، از سوی دیگر سکه روند نزولی در پیش گرفت و همین امر منجر به افزایش عرضه در صندوق‌های طلا شد و شاهد اولین خروج پول حقیقی از انواع صندوق‌های طلا بودیم.

معاملات بازار طلا

در بازار سکه نیز، در کمتر از ۴۸ ساعت، سکه امامی که با تشدید تحولات منطقه‌ای به قیمتی بیش از ۴۵ میلیون تومان رسیده بود، با کاهش التهابات، ریزش ۵ میلیون تومانی داشت و به کانال ۴۰ میلیون تومان بازگشت. حباب سکه نیز از ۹ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان روز شنبه، امروز به عدد ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید که با کاهش ۳.۵ میلیون تومانی همراه بود.

تراز تجاری غیر نفتی منفی ۱۶.۸ میلیارد دلار, تراز تجاری کل کشور 20میلیارد دلار

آمار صادرات و واردات ۱۲ ماهه ۱۴۰۲ از سوی مرکز آمار منتشر شد. براساس آمارها در سال 1402 تراز تجاری کشور منفی ۱۶.۸ میلیارد دلار محاسبه شده که شدت افت آن نسبت به سال گذشته تشدید شده بود. تراز تجاری ایران در سال 1402 برابر با منفی 16.8 میلیارد دلار بود, از طرفی آقای فرزین رییس کل بانک مرکزی طی مصاحبه ای اعلام کرد که تراز تجاری کل کشور 20میلیارد دلار بوده است.

لذا می توان نتیجه گرفت که صادرات نفت ایران در سال 1402 حوالی 36.8میلیارد دلار بوده است.

امتیاز خود را ثبت کنید
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا