اخبار بورس

معاملات بورس 5 اسفند ماه ۱۴۰۲؛ سرخی نماگرها در روز نیمه تعطیل

بورس در اولین روز معاملاتی هفته با افت نماگرها همراه بود. امروز هم ارزش معاملات خرد کمتر از 4 هزار میلیارد تومان بود که نشان می‌دهد، رکود همچنان بر سر بازار سهام سایه افکنده است.

بنابراین در جریان معاملات امروز بازار سهام، شاهد افت ۰/23 درصدی شاخص کل بورس بودیم. با افت امروز این نماگر به عدد 2,065,110 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز امروز ۰/52 درصد کاهش یافت.
در فرابورس نیز نماگرها، سرخ‌پوش بودند. نماگر اصلی این بازار امروز ۰/59 درصد عقب‌نشینی کرد. شاخص هم‌وزن فرابورس افت بیشتری نسبت به سایر نماگرها داشت. این شاخص امروز حدود یک درصد کاهش یافت.

گزارش بازار 5 اسفند ۱۴۰۲

ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) امروز حدود 4 هزار میلیارد تومان بود. گروه ساخت خودرو و قطعات امروز هم با ارزش معاملات 286 میلیارد تومانی در صدر صنایع با بیشترین ارزش دادوستد قرار داشت. پس از آن گروه فلزات اساسی و انبوه‌سازی بیشترین ارزش معاملات را داشتند. نماد معاملاتی «آردینه» امروز با ارزش معاملات 353 میلیارد تومان و «ذوب» با ارزش معاملات 136 میلیارد تومان در صدر نمادها با بیشترین ارزش معاملات قرار داشت.

در جریان معاملات امروز 166 نماد در محدوده مثبت و 512 نماد منفی دنبال شدند. ارزش صفوف خرید 76 میلیارد تومان و صفوف فروش 199 میلیارد تومان بود. امروز نماد معاملاتی «دحاوی» سنگین‌ترین صف خرید و در مقابل «بیوتیک» امروز سنگین‌ترین صف فروش را داشت.

جزییات معاملات روزانه را در انیگما مشاهده کنید

چهاردهمین روز متوالی از مالکیت‌های حقوقی‌ها

سهامداران حقوقی برای چهاردهمین روز متوالی مالکیت‌ها را از آن خود کردند. بر این اساس در جریان دادوستدهای روزانه 267 میلیارد تومان از سبد سهامی سهامداران خرد به پرتفوی بورسی سهامداران حقوقی منتقل شد. بیشترین خرید این سهامداران از گروه خودرو و ساخت قطعات بوده است. در مقابل حقیقی‌ها به خرید سهام از گروه فلزات اساسی گرایش بیشتری داشتند.

در نمودار ذیل خالص ورود پول حقیقی از 14 بهمن ماه (آخرین مالکیت حقیقی‌ها) نشان داده شده است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، از 14 بهمن تاکنون مالکیت‌ها به دست حقوقی‌های بازار سهام بوده است.

چهاردهمین روز متوالی از مالکیت‌های حقوقی‌ها

مهم‌ترین اخبار اثرگذار بر بورس امروز

آخر هفته گذشته خبری در مورد اصلاح عوارض صادراتی موادخام و نیمه‌خام منتشر شد. براساس این خبر انجمن سنگ آهن ایران اعلام کرده بود که به پیشنهاد وزارت صمت، عوارض صادراتی موادخام و نیمه‌خام با تغییراتی به تصویب هیئت وزیران رسیده است. براین اساس عوارض صادراتی سنگ‌آهن هماتیت به 2 درصد، گندله به 2 درصد و کنسانتره به 5 درصد کاهش یافت. از طرفی علیرغم تلاش سیاست‌گذاران پولی، قیمت دلار از 57 هزار تومان عبور و به 57 و 200 هزار تومان رسید. یکی دیگر از اخبار مهم کاهش نرخ گاز میانگین چهار هاب هنری، آلبرتا، NBT انگلستان است که منجر به افت قیمت خوراک گازی پتروشیمی‌ها خواهد شد. البته فرمول خوراک به میزان صادرات و واردات نیز بستگی دارد که با فرض ثبات در آن‌ها با رشد قیمت دلار حواله در مرکز مبادلات ارزی و کاهش قیمت نرخ خوراک سهام پالایشی به ویژه متانول‌سازان مورد توجه قرار خواهند گرفت.

امروز ایران خودرو طی شفاف‌سازی در سامانه کدال از افزایش نرخ‌ برخی محصولات خود خبر داد. شرح خبر را در ذیل بخوانید:

خبر: افزایش نرخ در ایران خودرو؟

هفته گذشته خبرگزاری تسنیم از افزایش نرخ برخی از خودروها خبر داده بود. امروز هم شرکت ایران خودرو طی یک شفاف‌سازی در خصوص تغییر زیان عملیاتی خود مهر تایید بر خبر تسنیم گذاشت و اعلام کرد که با پیگیری‌های هیات مدیره شرکت، از ابتدای سال و مکاتبات با مراجع ذی‌ربط، شورای رقابت در مهرماه سال جاری قیمت 8 محصول ارتقا یافته این شرکت را با نرخ‌های مناسبی تعیین کرد. همچنین در ادامه اعلام کرد که امید می‌رود که در سال 1402 با روند افزایشی تولید این محصولات و تولید محصولات جدید با قیمت‌گذاری مناسب زیان شرکت کاهش یابد.

نکته بسیار مهم و البته عجیب این است که این شرکت اعلام کرده که علیرغم رشد قیمت نهاده‌های تولید براساس تورم، اما نرخ محصولات این شرکت براساس دلار 26 هزار تومان تعیین شده است.

ایران خودرو افزایش نرخ گرفت؟
4.5/5 - (2 رای)

لیلا لامعی

علاقه به علم اقتصاد، من را به سمت یادگیری و کسب مهارت در زمینه تولید محتوای تحلیلی در حوزه‌های اقتصادی به ویژه حوزه بازار سرمایه سوق داد. در این بین با اخذ مدرک MBA مدیریت مالی و کسب سابقه حضور بیش از 8 سال در نهادها و رسانه‌های مطرح اقتصادی سعی بر ایجاد محتوای با کیفیت و کاربردی دارم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا