اخبار بورس

معاملات بورس 19 اسفند ماه ۱۴۰۲؛ فشار اختلال فرابورس بر بازار سهام

اختلال در زیرساخت‌های سامانه فرابورس در معاملات امروز منجر به ایجاد فشار فروش بر نمادهای بورسی شد. بنابراین عدم معاملات نمادهای فرابورسی، سرخ‌پوشی نماگر اصلی بورس را به دنبال داشت. بر این اساس شاخص کل بورس که معاملات امروز را سبزپوش آغاز کرد، در نهایت با افزایش عرضه برای نمادهای بزرگ‌تر، 0/09 درصد کاهش یافت و به عدد 2,163,757 واحد بازگشت. شاخص کل هم‌وزن که بیانگر اثر وزنی یکسان نمادها است، اما 0/16 درصد افزایش یافت.

گزارش بازار 19 اسفند ۱۴۰۲

ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) علیرغم عدم معاملات فرابورسی، امروز حدود 3/5 هزار میلیارد تومان بود. گروه خودرو و قطعات امروز با ارزش معاملات 300 میلیارد تومان در صدر صنایع با بیشترین ارزش دادوستد قرار داشت. پس از آن گروه فلزات اساسی در صدر صنایع با بیشترین ارزش معاملات روزانه قرار داشت.

در میان نمادها اما «پارسیان» با ارزش 92 میلیارد تومان و «وپارس» با ارزش 91 میلیارد تومان در صدر نمادها با بیشترین ارزش معاملات روزانه قرار داشتند.

در جریان معاملات امروز از میان 314 نماد معامله شده بورسی، 123 نماد در محدوده مثبت و 191 نماد منفی دنبال شدند. ارزش صفوف خرید 53 میلیارد تومان و صفوف فروش 13 میلیارد تومان بود. «بفجر» امروز سنگین‌ترین صف خرید و در مقابل «ولملت» سنگین‌ترین صف فروش را داشت.

جزییات معاملات روزانه را در انیگما مشاهده کنید.

سهامداران حقوقی امروز مالکیت‌ها را به دست آوردند، بنابراین در جریان معاملات امروز حدود 9 میلیارد تومان از سبد سهامی سهامداران خرد به پرتفوی بورسی سهامداران حقوقی منتقل شد. بیشترین خرید این سهامداران از گروه خودرو و ساخت قطعات بود.

مهم‌ترین اخبار اثرگذار بر بورس امروز

عدم معاملات فرابورس، منجر به ایجاد فشار فروش بر بورس شد. به‌طوری‌که افرادی که نیاز به نقدینگی از طریق فروش سهام فرابورسی خود داشتند، این نیاز را از فروش نمادهای بورسی تامین کردند. از طرفی امروز شایعه‌ای مبنی بر کاهش اعتبار کارگزاری‌های بانکی منتشر شد که گرچه هنوز خبر رسمی در رسانه‌ها منتشر نشده اما به نظر در فشار فروش امروز بی‌تاثیر نبوده است.

قیمت دلار در بازار آزاد امروز حوالی 60 هزار و 600 تومان نوسان داشت. قیمت دلار نیما (مرکز مبادلات) همچنان بیش از 40 هزار تومان است. یکی از اخباری که طی چند روز پیش منتشر شده، این است که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از این پس دلار ماحصل از صادرات خود را در بازار آزاد به فروش برسانند. این امر بر رشد سودآوری این شرکت‌ها اثر بسیاری دارد. فردا (یکشنبه 20 اسفندماه) چهارمین حراج ربع سکه طلا است. در این حراج هم حداکثر سفارش 5 ربع سکه خواهد بود.

5/5 - (2 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا