اخبار بورس

معاملات بورس 16 اسفند ماه ۱۴۰۲؛ رشد هفتگی 5 درصدی شاخص کل

بازار سهام امروز را با سرخ‌پوشی نماگرها پایان داد. بر این اساس شاخص کل بورس امروز با افت 0/3 درصدی به عدد 2,165,753 واحد بازگشت. این نماگر در مقیاس هفته رشد 5/4 درصدی را تجربه کرد. 

شاخص کل هم‌وزن که بیانگر اثر وزنی یکسان نمادها است، 0/15 درصد عقب‌تر نشست. در فرابورس نیز به مثابه نماگرهای بورسی، شاهد افت نماگرها بودیم. نماگر اصلی این بازار امروز 0/17 درصد کاهش یافت. شاخص هم‌وزن فرابورس نیز 0/3 درصد عقب‌نشینی کرد.

ارزش معاملات خرد کاهش یافت

ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) امروز با کاهش محسوسی حدود 5 هزار میلیارد تومان بود. گروه خودرو و قطعات امروز با ارزش معاملات 360 میلیارد تومان در صدر صنایع با بیشترین ارزش دادوستد قرار داشت. پس از آن گروه فلزات اساسی در صدر صنایع با بیشترین ارزش معاملات روزانه قرار داشت.

در میان نمادها اما «فن افزار» با ارزش 209 میلیارد تومان و «شپنا» با ارزش 95 میلیارد تومان در صدر نمادها با بیشترین ارزش معاملات روزانه قرار داشتند.

در جدول ذیل روند ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم بورس و فرابورس از اسفند 1401 تاکنون را مشاهده می‌کنید. این هفته ارزش معاملات رشد چشم‌گیری داشت که البته در آخر هفته کاهش یافت. میانگین ارزش معاملات خرد هفته حدود 7/3 هزار میلیارد تومان بود.

نمودار یکساله ارزش معاملات خرد

گزارش بازار 16 اسفند ۱۴۰۲

در جریان معاملات امروز 247 نماد در محدوده مثبت و 411 نماد منفی دنبال شدند. ارزش صفوف خرید 155 میلیارد تومان و صفوف فروش 214 میلیارد تومان بود. «وارس» امروز سنگین‌ترین صف خرید و در مقابل «دی» سنگین‌ترین صف فروش را داشت.

جزییات معاملات روزانه را در انیگما مشاهده کنید

سهامداران حقوقی امروز مالکیت‌ها را به دست آوردند، بنابراین در جریان معاملات امروز 69 میلیارد تومان از سبد سهامی سهامداران خرد به پرتفوی بورسی سهامداران حقوقی منتقل شد. بیشترین خرید این سهامداران از گروه خودرو و ساخت قطعات بود.

مهم‌ترین اخبار اثرگذار بر بورس امروز

امروز خبرهای متعددی در بازار سهام منتشر شد. قیمت دلار امروز در همان محدوده 60 هزار 500 تومان نوسان داشت. البته قیمت‌های فردایی نشان از کاهش نرخ‌ها در پایان هفته را دارد. نکته مهم امروز ورود دلار نیمایی به کانال 40 هزار تومان بود که این امر بسیار مورد توجه قرار گرفت. یکی از اخبار مهم امروز آگهی عرضه اپال بانک پارسیان بود که اطلاعیه انتقال 90/72 درصد از سهام شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس به شرکت صنایع معدنی کانی‌سازان کیمیا از سوی این شرکت منتشر شد. اپال متعلق به بانک پارسیان است و فروش این شرکت سود بیش از 68 هزار میلیارد تومانی برای این بانک دارد. از آنجا که 30 درصد از سهام بانک پارسیان برای شرکت ایران خودرو و زیرمجموعه‌های آن است، این واگذاری به سود این شرکت‌ها نیز خواهد بود.

4/5 - (1 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا