اخبار بورس

معاملات بورس 12 اسفند ماه ۱۴۰۲؛ روز خوش بورسی‌ها

بازار سهام امروز با سبزپوشی 80 درصد از نمادها پایان یافت. با رشد امروز بازار سهام در کنار رشد ارزش معاملات خرد، امیدواری‌ها از تداوم رشد بازار سهام در روزهای آتی افزایش یافت.

بنابراین در جریان معاملات امروز بازار سهام، شاهد رشد 1/54 درصدی شاخص کل بورس بودیم. با رشد امروز این نماگر به عدد 2,086,561 واحد بازگشت. شاخص کل هم‌وزن نیز امروز 1/48 درصد افزایش یافت.
در فرابورس نیز به مثابه نماگرهای بورسی، شاهد رشد نماگرها بودیم. نماگر اصلی این بازار امروز 1/34 درصد به جلو گام برداشت. شاخص هم‌وزن فرابورس نیز ۱/45 درصد رشد کرد.

گزارش بازار 12 اسفند ۱۴۰۲

ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) امروز بالاخره پس از روزهای متوالی که در محدوده 3 تا 4 هزار میلیارد نوسان داشت، به 6/7 هزار میلیارد تومان افزایش یافت بود. رشد امروز ارزش معاملات خرد می‌تواند نوید رشد بازار در روزهای آینده باشد.

گروه خودرو و ساخت قطعات امروز به واسطه اخبار مساعد در خصوص دو خودروساز بزرگ با ارزش معاملات 476 میلیارد تومانی در صدر صنایع با بیشترین ارزش دادوستد قرار داشت. پس از آن گروه فلزات اساسی در صدر صنایع با بیشترین ارزش معاملات روزانه قرار داشت.

در میان نمادها اما «شستا»، «فولاد»، «خودرو» امروز در صدر نمادها با بیشترین ارزش معاملات روزانه قرار داشتند.

در جریان معاملات امروز 520 نماد در محدوده مثبت و 133 نماد منفی دنبال شدند. ارزش صفوف خرید 319 میلیارد تومان و صفوف فروش 115 میلیارد تومان بود. «خودرو» امروز سنگین‌ترین صف خرید و در مقابل «فنرژی» سنگین‌ترین صف فروش را داشت.

جزییات معاملات روزانه را در انیگما مشاهده کنید

بازگشت حقیقی‌ها پس از 17 روز

سهامداران حقیقی امروز هم پس از 17 روز معاملاتی مالکیت‌ها را از آن خود کردند، بنابراین در جریان معاملات امروز 469 میلیارد تومان از پرتفوی بورسی سهامداران حقوقی به سبد سهامی سهامداران خرد منتقل شد. بیشترین خرید این سهامداران از گروه خودرو و ساخت قطعات بود.
در ذیل نمودار خالص ورود پول حقیقی از اواسط بهمن تا روز معاملاتی قبل را مشاهده می‌کنید.

مالکیت سهامداران حقیقی‌ پس از 17 روز

در بازارهای جهانی چه گذشت؟

در آخرین روز هفته در بازارهای جهانی، قیمت نفت به دنبال افزایش خوش‌بینی به کاهش عرضه جهانی، افزایش یافت. بنابراین در این لحظه از معاملات بازارهای جهانی (ساعت 14 به وقت ایران) شاهد رشد 1/89 درصد نفت وست تگزاس و 1/99 درصدی نفت برنت هستیم. قیمت نفت وست تگزاس با رشد امروز به 79 دلار و 81 سنت و قیمت نفت برنت به 83 دلار و 46 سنت در هر بشکه افزایش یافت. انتظارات حاکی از آن است که اوپک و متحدانش یا اوپک پلاس هفته آینده درباره تمدید کاهش تولید تصمیم بگیرند. با انتشار داده‌های PCE آمریکا در روز پنجشنبه و همسویی با انتظارات شاخص دلار تضعیف شد. گزارش‌های مربوط به بخش اشتغال اما بیش از انتظارات بود. این امر احتمال کاهش نرخ بهره را افزایش داد. براین اساس امروز قیمت طلا با رشد 1/8 به 2091/6 دلار رسید. بیت کوین که این روزها روزهای طلایی دارد، معاملات پایان هفته را با افت 0/2 درصدی در قیمت 62041 دلار پایان داد.

مهم‌ترین اخبار اثرگذار بر بورس امروز

عمده خبرهای امروز حول محور خودرویی‌ها به ویژه دو خودروساز بزرگ می‌چرخید. از طرفی قیمت دلار امروز تا حوالی 60 هزار تومان افزایش یافته است. در ادامه اهم اخبار امروز مختصرا تشریح شده‌اند:

خبر: تلاش وزارت صمت برای خروج خودروسازان از زیان

به دنبال هشدار سازمان بورس به دو خودروساز بزرگ ایران؛ ایران خودرو و سایپا، برای خروج از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت، وزیر صمت کتبا از دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا خواست تا با صدور مجوز افزایش سرمایه این دو خودروساز بزرگ از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به صورت معاف از مالیات تا پایان تیر ۱۴۰۳ موافقت کنند.

خبر: عرضه سهام تودلی‌ ایران خودرو

شرکت ایران خودرو به دنبال ماده ۲۸ دستورالعمل حاکمیت شرکتی ناشران ثبت شده نزد سازمان (مصوب ۱۸ مهرماه ۱۴۰۱ هیات مدیره سازمان) مبنی بر اینکه که سهام متعلق به ناشر اوراق بهادار نمی‌تواند در اختیار شرکت‌های تحت کنترل باشد، برنامه خود برای واگذاری سهام تودلی را به سازمان بورس اعلام کرد. بر این اساس شرکت ایران خودرو اعلام کرد که مجموع 11 درصد مالکیت شرکت اصلی متعلق به شرکت‌های فرعی و وابسته به زودی عرضه خواهد شد.

خبر: آخرین جزییات عرضه سکه‌های بانک مرکزی

روز گذشته مرکز مبادلات ایران جزییات عرضه سکه در روز 13 اسفندماه را منتشر کرد. بر اساس اعلام مرکز مبادلات افراد بالای 18 سال، می‌توانند از طریق سایت معاملات طلای مرکز مبادله ایران با نشانی market.ice.ir در حراج سکه که در روز 13 اسفندماه برگزار می‌شود، شرکت کنند. در این حراج انواع سکه طلای بهار آزادی مطابق با آگهی عرضه می‌شود. احراز هویت در سایت طلای مرکز مبادلات به صورت غیرحضوری و از طریق سازمان ثبت احوال استعلام خواهد شد. خریداران موظفند کیف پول خود را براساس تعداد سکه مورد درخواست و قیمت پیشنهادی، شارژ و سپس نسبت به ثبت نهایی اقدام کنند. قیمت هر سکه براساس ثبت قیمت پیشنهادی هر متقاضی و تخصیص سکه از بیشترین به کمترین پیشنهاد صورت می‌گیرد. کارمزد معامله معادل یک در هزار ارزش معامله است. در صورت تخصیص سکه به هر فرد باید از طریق یکی از شعب بانک ملی ظرف 7 روز کاری نسبت به دریافت سکه فیزیکی اقدام کرد. وجه پرداخت شده افرادی که در حراج برنده نشده‌اند، به آنان عودت داده خواهد شد.

خبر: تلاش جدی دولت برای رونق بورس؟

روز پنجشنبه براساس گزارش شادا، وزارت اقتصاد در خصوص تلاش دولت سیزدهم برای بازگشت اعتماد به بورس، اعلام کرد که دولت همواره در راستای رونق بورس و بازار سرمایه تلاش کرده و از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۰۰ هزار میلیارد تومان در بازار سرمایه تامین مالی صورت گرفته است که تا پایان سال این رقم به ۷۵۰ هزار میلیارد تومان نیز خواهد رسید.

بازار سرمایه در حال حاضر ظرفیت بسیار بالایی برای رشد و رونق دارد و سهام شرکت‌ها تقریباً یک‌سوم تا دوسوم ارزش واقعی خودشان معامله می‌شود.

3.7/5 - (3 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا