اخبار بورس

معاملات بورس یک اسفند ماه ۱۴۰۲؛ تداوم فضای رکودی در معاملات

علیرغم تلاش‌ها برای تغییر روند بازار سهام، اما همچنان قدرت خریداران بسیار اندک است. البته این تلاش‌ها مانع از افت بیشتر این بازار شده است. به نظر بازار سهام برای تغییر مثبت اساسی نیاز به محرک‌های قوی‌تر دارد.

بنابراین در جریان معاملات امروز بازار سهام، شاهد رشد محدود 0/03 درصدی شاخص کل بورس بودیم. با رشد امروز این نماگر به عدد 2,071,418  واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن اما امروز ۰/03 درصد کاهش یافت.
در فرابورس نماگرها، سرخ‌پوش بودند. نماگر اصلی این بازار امروز ۰/15 درصد عقب‌نشینی کرد. شاخص هم‌وزن فرابورس نیز ۰/43 درصد کاهش یافت.

شاخص انیگما بدون تغییر ماند

شاخص انیگما که شاخص تغییرات سهام بورسی، فرابورسی و بازار پایه است امروز بدون تغییر ماند. این شاخص در حال حاضر برروی عدد 124503 واحد قرار دارد. این شاخص وضعیت سهام و حق تقدم سهام را در کل بورس نشان می‌دهد.

در نمودار ذیل روند این نماگر از ابتدای بهمن ماه تاکنون آورده شده است. براساس نمودار ذیل کمترین مقدار این شاخص در تاریخ 28 بهمن ماه بوده است.

روند شاخص سهام بورس و فرابورس از ابتدای بهمن تاکنون

گزارش بازار یک اسفند ۱۴۰۲

ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) امروز با کاهش محسوسی ۳/۶ هزار میلیارد تومان بود. گروه ساخت خودرو و قطعات امروز هم با ارزش معاملات 251 میلیارد تومانی در صدر صنایع با بیشترین ارزش دادوستد قرار داشت. پس از آن گروه انبوه‌سازی و سرمایه‌گذاری‌ها بیشترین ارزش معاملات را داشتند. نماد معاملاتی «بیوتیک» امروز با ارزش معاملات 343 میلیارد تومان در صدر صنایع با بیشترین ارزش معاملات قرار داشت.

در جریان معاملات امروز 277 نماد در محدوده مثبت و 370 نماد منفی دنبال شدند. ارزش صفوف خرید 355 میلیارد تومان و صفوف فروش 176 میلیارد تومان بود. امروز نماد معاملاتی «آردینه» که به تازگی عرضه اولیه شده‌، سنگین‌ترین صف خرید و در مقابل «خفولا» امروز سنگین‌ترین صف فروش را داشت.

جزییات معاملات روزانه را در انیگما مشاهده کنید

سهامداران حقوقی امروز هم مالکیت‌ها را از آن خود کردند. بر این اساس در جریان دادوستدهای روزانه 362 میلیارد تومان از سبد سهامی سهامداران خرد به پرتفوی بورسی سهامداران حقوقی منتقل شد. بیشترین خرید این سهامداران از گروه خودرو و ساخت قطعات بوده است. در مقابل حقیقی‌ها به خرید سهام از گروه دارویی گرایش بیشتری داشتند.

مهم‌ترین اخبار اثرگذار بر بورس امروز

امروز خبرهای بسیاری منتشر شد که در ادامه اهم اخبار امروز مختصرا تشریح شده‌اند:

خبر: حدنصاب صندوق‌های درآمد ثابت اصلاح شد

براساس ابلاغیه رئیس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار، حد نصاب صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس اصلاح شد. براساس این ابلاغیه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت به مدت ۶ ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه، حداکثر به میزان ۵۰ درصد از کل دارایی‌هایشان امکان سرمایه‌گذاری در سپرده و گواهی سپرده بانکی را دارند. همچنین نحوه افشای گزارش ماهانه پرتفوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز اصلاح شد.

خبر: ممنوعیت ارسال سفارش فروش برای بازارگردان‌ها

مديريت عمليات بازار شركت بورس اوراق بهادار تهران امروز اعلام کرد که بازارگردان‌ها تا اطلاع ثانوی در كليه نمادهای معاملاتی، امکان ارسال سفارش فروش و انجام معامله فروش در بازار سهام را ندارند و این امر ممنوع شد.

امتیاز خود را ثبت کنید

لیلا لامعی

علاقه به علم اقتصاد، من را به سمت یادگیری و کسب مهارت در زمینه تولید محتوای تحلیلی در حوزه‌های اقتصادی به ویژه حوزه بازار سرمایه سوق داد. در این بین با اخذ مدرک MBA مدیریت مالی و کسب سابقه حضور بیش از 8 سال در نهادها و رسانه‌های مطرح اقتصادی سعی بر ایجاد محتوای با کیفیت و کاربردی دارم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا