اخبار بورس

بازار سهام امروز چگونه سپری شد؟ ؛ معاملات بورس 23 بهمن ماه ۱۴۰۲

بازار سهام امروز هم همچون روزهای گذشته، فضایی منفی و رکودی داشت. ترس از معاملات به دنبال سیاست‌گذاری‌های اخیر، آینده مبهمی برای بازار سهام ساخته است. بازار برای تغییر روند نیاز به محرکی قوی دارد و دیگر حتی واکنش‌ها به اخبار منفی نیز بسیار محدودتر شده است.

به هر روی شاخص کل بورس معاملات امروز را با افت ۰/39 درصدی پایان داد و به عدد 2,091,898 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز ۰/68 درصد عقب‌نشینی کرد.
در فرابورس نیز به مثابه نماگرهای بورسی، شاهد افت نماگرها بودیم. نماگر اصلی این بازار امروز ۰/84 درصد به عقب بازگشت. شاخص هم‌وزن فرابورس نیز کاهش ۰/67 درصدی را تجربه کرد.

گزارش بازار 23 بهمن ۱۴۰۲

ارزش معاملات خرد امروز ۴/5 هزار میلیارد تومان بود. گروه سیمان، آهک و گچ امروز با ارزش معاملات 272 میلیارد تومانی در صدر صنایع با بیشترین ارزش دادوستد قرار داشت.

در میان نمادهای بورسی «سصفها» با ارزش معاملات 171 میلیارد تومان و در میان نمادهای فرابورسی «فنر» که به تازگی عرضه اولیه شده است، با ارزش 364 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را در میان نمادهای بورس و فرابورس داشتند.

در جریان معاملات امروز 161 نماد در محدوده مثبت و 511 نماد منفی دنبال شدند. ارزش صفوف خرید 268 میلیارد تومان و صفوف فروش 206 میلیارد تومان بود. «بیوتیک» که به تازگی عرضه اولیه شده است، با ارزش صف 212 میلیارد تومان (80 درصد از ارزش صفوف خرید) بیشترین ارزش صف خرید و در مقابل «کمینا» امروز سنگین‌ترین صف فروش را داشت.

جزییات معاملات روزانه را در انیگما مشاهده کنید

مالکیت‌های حقوقی‌ها برای ششمین روز متوالی

سهامداران حقوقی برای ششمین روز معاملاتی متوالی مالکیت‌ها را از آن خود کردند. بر این اساس در جریان دادوستدهای روزانه 299 میلیارد تومان از سبد سهامی سهامداران خرد به پرتفوی بورسی سهامداران حقوقی منتقل شد.

بیشترین خرید حقوقی‌ها از نمادهای گروه خودرو و ساخت قطعات بود. در مقابل حقیقی‌ها به خرید نمادهای گروه سیمان، آهک و گچ گرایش بیشتری داشتند.

نمودار ذیل روند خالص ورود پول حقیقی از ابتدای بهمن تا 21 بهمن ماه 1402 است. همان‌طور که مشاهده می‌شود، در این بازه زمانی تنها دو روز معاملاتی مالکیت‌ها برای حقیقی‌ها بود.

نمودار خالص ورود پول حقیقی از ابتدای بهمن تاکنون

مهم‌ترین اخبار اثرگذار بر بورس امروز

مهم‌ترین و تاثیرگذارترین اخبار بورس امروز به شرح ذیل است:

خبر: عدم تمدید عرضه اوراق گواهی سپرده 30 درصدی

ایرنا اعلام کرد که خاندوزی؛ وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره انتشار اوراق گواهی سپرده با نرخ سود ۳۰ درصدی گفته که قرار نیست این سیاست ادامه‌دار باشد.

خبر: تغییر موقعیت برخی شرکت‌ها در بازارها و تابلوهای بورس تهران

شرکت بورس امروز اطلاعیه‌ای منتشر کرد که با توجه به اصلاحات دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس تهران (مورخ 1402/8/4) که در آن گفته شده بود که از تاریخ 25 بهمن 1402 بازار دوم بورس به دو تابلوی اصلی و فرعی طبقه‌بندی خواهد شد، فهرست شرکت‌های مشمول انتقال (ارتقا یا تنزل) اعلام شده است.

بر این اساس از تاریخ 25 بهمن 1402 شرکت‌هایی نظیر پتایر، شبندر، شپدیس، فسرب و …از تابلوی فرعی به اصلی بازار اول، آباد، حکشتی، شتران، شستا و … از بازار دوم به تابلو فرعی بازار اول، اخابر، غبشهر، کچاد، وبوعلی و … از تابلو اصلی به تابلو فرعی بازار اول، انرژی، پترول، شیراز، وتجارت و … از تابلو فرعی بازار اول به تابلو اصلی بازار دوم، خساپا، خودرو، ذوب، وبصادر و … از تابلوی اصلی به تابلوی فرعی بازار دوم منتقل خواهند شد.

امتیاز خود را ثبت کنید

لیلا لامعی

علاقه به علم اقتصاد، من را به سمت یادگیری و کسب مهارت در زمینه تولید محتوای تحلیلی در حوزه‌های اقتصادی به ویژه حوزه بازار سرمایه سوق داد. در این بین با اخذ مدرک MBA مدیریت مالی و کسب سابقه حضور بیش از 8 سال در نهادها و رسانه‌های مطرح اقتصادی سعی بر ایجاد محتوای با کیفیت و کاربردی دارم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا