اخبار بورس

سایه ترس بر بازار سهام – معاملات بورس 2 بهمن ماه ۱۴۰۲

«ترس» عامل افت این روزهای بازار سهام است. ترس از ریسک‌های سیاسی، ترس از تصمیمات سیاست‌گذاران داخلی و خارجی و… سهامداران را دست به عصا نگه‌ داشته است. این ترس نتیجه بی‌اعتمادی به بازار سهام است و تصمیمات سیاست‌گذاران آن را تشدید می‌کند. افت این روزهای ارزش معاملات خرد گویای این مطلب است.

گرچه نماگرها شروع سبزی را در معاملات امروز رقم زدند، اما در ادامه موفق به حفظ جامه سبز بر تن خود نشدند و از سطوح خود عقب‌نشینی کردند. بنابراین شاخص کل بورس با افت ۰.۳1 درصدی به عدد 2,146,563 واحد تنزل یافت. شاخص کل هم‌وزن نیز 0/61 درصد عقب‌نشینی کرد. در فرابورس نیز شاهد افت نماگرها بودیم. بنابراین امروز ۰.5۷ درصد از ارتفاع شاخص کل این بازار کاسته شد. شاخص کل هم‌وزن این بازار نیز ۰.5۹ درصد به عقب بازگشت.

گزارش بازار 2 بهمن۱۴۰۲

در جریان دادوستدهای خرد امروز سهامی به ارزش 5.2 هزار میلیارد تومان میان معامله‌گران معامله شد.
امروز گروه خودرو و ساخت قطعات بیشترین ارزش دادوستد روزانه را داشتند. پس از آن گروه فلزات اساسی و انبوه‌سازی در صدر بیشترین ارزش معاملات روزانه قرار گرفتند. نمادهای گروه انبوه‌سازی امروز بسیار مورد توجه خریداران قرار داشتند. شاخص این صنعت در روز منفی بازار با رشد 1/17 درصدی همراه شد.

در میان نمادها نیز دو نماد فرابورسی «نخریس» و «فصبا» و نماد بورسی «ذوب» بیشترین ارزش معاملات امروز را داشتند. نکته مهم این بود که صف فروش «فصبا» پس از 5 روز بالاخره جمع شد. نماد «ذوب» نیز گرچه روز گذشته به واسطه خبر افزایش سرمایه 1000 درصدی از محل تجدید ارزیابی صف فروش شد، اما امروز در محدوده‌های منفی معامله شد.

جزییات معاملات روزانه را در انیگما مشاهده کنید

در جریان معاملات امروز 497 نماد در محدوده منفی و 169 نماد مثبت دنبال شدند. ارزش صفوف خرید 70 و صفوف فروش 242 میلیارد تومان بود. «کسرام» با ارزش 11 میلیارد تومان بیشترین ارزش صف خرید و در مقابل «خفولا» سنگین‌ترین صف فروش را داشت.

مالکیت حقوقی‌ها برای هشتمین روز متوالی

امروز نیز سهامداران حقوقی خریدهای با ارزش بالا داشتند و مالکیت‌ها را از آن خود کردند. بر این اساس در جریان دادوستدهای روزانه 495 میلیارد تومان از سبد سهامی سهامداران خرد به پرتفوی بورسی سهامداران حقوقی منتقل شد.
عمده خریدهای این سهامداران از گروه فلزات اساسی بود.

نمودار ذیل خالص مالکیت‌ها سهام را طی یک ماه گذشته نشان می‌دهد.همان‌طور که مشاهده می‌کنید در دی ماه تنها ۲ روز معاملاتی مالکیت‌ها از آن حقیقی‌ها بود. عمده خروج پول حقیقی در تاریخ 30 دی ماه اتفاق افتاده است.

خالص ورود پول حقیقی طی یک ماه

بیشترین رشد سود خالص فصلی

همان‌طور که در تصویر ذیل مشاهده می‌شود، بیشترین رشد فصلی به گروه محصولات شیمیایی اختصاص دارد. در میان نمادهای این گروه سود خالص پتروشیمی مارون 933 درصد افزایش داشته است. این شرکت در فصل پاییز با 10/5 هزار میلیارد تومان درآمد عملیاتی، سود خالص 3/1 هزار میلیارد تومانی ساخته است. حاشیه سود خالص این نماد در پاییز به 30 درصد افزایش یافته است. در تابستان حاشیه سود خالص «مارون» 4 درصد بوده است.

در گروه فلزات اساسی «فخوز» با رشد 432 درصدی در سود خالص بهترین عملکرد را در گروه فلزی داشته است. این شرکت فولادی با 20/1 هزار میلیارد تومان درآمد عملیاتی، 2/3 هزار میلیارد تومان سود خالص ساخته است. حاشیه سود خالص این شرکت از 4 درصد تابستان به 12 درصد پاییز افزایش یافته است.

در غذایی‌ها «غسالم» با رشد 230 درصدی سود خالص در پاییز نسبت به تابستان همراه شد. این شرکت در فصل پاییز با درآمد عملیاتی 462 میلیارد تومانی به سود خالص 67/6 میلیارد تومانی دست یافته است. سود ناخالص این شرکت در این فصل 133 میلیارد تومان بوده است.

در گروه سیمانی نیز شاهد گزارش‌های بسیار خوبی بودیم. «سقاین» در این گروه با رشد 91 درصدی بیشترین رشد سود خالص فصلی را داشت. این شرکت در پاییز با درآمد 164/4 میلیارد تومانی سود خالص 51/8 میلیارد تومانی را محقق کرد.

در دارویی‌ها «دحاوی» با رشد 143 درصدی سود خالص فصلی همراه شد. این شرکت نیز در فصل پاییز با فروش 421/9 میلیارد تومانی به سود خالص 81/5 میلیارد تومانی رسید. این نماد در فصل تابستان سود خالص 33/5 میلیارد تومانی شناسایی کرده بود.

در خودرویی‌ها «خاور» عملکرد خوبی را رقم زد. سود خالص این شرکت در فصل پاییز نسبت به تابستان رشد 98 درصدی داشت. میزان فروش «خاور» در پاییز حدود 14 هزار میلیارد تومان بود. با این مقدار فروش سود خالص 2/5 هزار میلیارد تومانی محقق کرد. حاشیه سود خالص این سهم در پاییز به 18 درصد رسید.

بیشترین رشد سود خالص فصلی
5/5 - (2 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا