اخبار بورس

بازار سرمایه همچنان در رکود؛ معاملات بورس 18 بهمن ماه ۱۴۰۲

به طور کلی معاملات این هفته بازار سهام چنگی به دل نمی‌زد. علیرغم تحرکات مثبت کوچکترها در بورس و حتی بیشتر فرابورس، اما شاهد رفتار نسبتا متعادل بزرگان در مقیاس هفته بودیم. از طرفی این هفته فضای رکودی بر بازار حکم‌فرما بود. میانگین ارزش معاملات این هفته نسبت به هفته قبل‌تر افت 13/4 درصدی داشت. انتشار گواهی سپرده با سود 30 درصدی براساس تاریخ اعلام شده، امروز به اتمام رسید. این هفته شاهد اثر منفی این گواهی بر بازار سهام به ویژه روند صندوق‌های درآمد ثابت بودیم. در بازار ارز نیز دلار این هفته حدود 5 درصد کاهش یافت.

معاملات امروز بورس چگونه گذشت؟

در جریان معاملات امروز بازار سهام به دنبال تحرکات مثبت خریداران در دقایق آخر شاهد رشد هرچند محدود ۰/04 درصدی شاخص کل بورس بودیم. با رشد محدود امروز شاخص کل، بازدهی این نماگر از ابتدای سال تاکنون به ۷ درصد رسید. شاخص کل هم‌وزن اما امروز 0/01 درصد عقب‌نشینی داشت. این نماگر در مقیاس هفته اما 0/8 درصد به جلو گام برداشت. در فرابورس نیز نماگر اصلی این بازار امروز را با افت ۰/06 درصدی پایان داد. شاخص کل فرابورس این هفته بدون تغییر ماند. شاخص هم‌وزن فرابورس امروز حدود ۰/14 درصد رشد کرد. این نماگر در مقیاس هفته عملکرد بهتری داشت و 1/7 درصد افزایش یافت.

نمودار ذیل شاخص انیگما را نشان می‌دهد. این شاخص روند سهام و حق تقدم کل بازار سهام اعم از بورس، فرابورس و بازار پایه را براساس ضریب وزنی متناسب با ارزش بازار هر سهم نشان می‌دهد. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، روند این شاخص در طی هفته جاری نزولی بوده است. این شاخص در حال حاضر عدد 126683 واحد را نشان می‌دهد.

روند شاخص انیگما طی هفته جاری

گزارش بازار 18 بهمن ۱۴۰۲

ارزش معاملات خرد امروز ۴/1 هزار میلیارد تومان بود. همچنان رکود در معاملات مشاهده می‌شود. گروه خودرو و قطعات امروز در صدر صنایع با بیشترین ارزش دادوستدها قرار داشت. پس از آن گروه انبوه‌سازی بیشترین ارزش معاملات روزانه را داشت.

در جریان معاملات امروز 324 نماد در محدوده منفی و 347 نماد مثبت دنبال شدند. ارزش صفوف خرید 223 میلیارد تومان و صفوف فروش 308 میلیارد تومان بود. «فنر» با ارزش صف 114 میلیارد تومان بیشترین ارزش صف خرید و در مقابل «کرومیت» امروز هم سنگین‌ترین صف فروش را داشت.

سهامداران حقوقی امروز هم مالکیت‌ها را از حقیقی‌ها گرفتند. بر این اساس در جریان دادوستدهای روزانه 292 میلیارد تومان از سبد سهامی سهامداران خرد به پرتفوی بورسی سهامداران حقوقی منتقل شد.

جزییات معاملات روزانه را در انیگما مشاهده کنید

مهم‌ترین اخبار اثرگذار بر بورس امروز

امروز خبر چندان اثرگذاری بربازار سهام نبود. در گروه خودرو اما خبری که منجر به واکنش نسبتا محدود نمادهای این گروه شد، خبر عرضه خودرو کی ام سی T80 کرمان موتور با قیمت پایه 1/449 میلیارد تومان در 24 بهمن ماه در بورس کالا بود.

4.5/5 - (2 رای)

لیلا لامعی

علاقه به علم اقتصاد، من را به سمت یادگیری و کسب مهارت در زمینه تولید محتوای تحلیلی در حوزه‌های اقتصادی به ویژه حوزه بازار سرمایه سوق داد. در این بین با اخذ مدرک MBA مدیریت مالی و کسب سابقه حضور بیش از 8 سال در نهادها و رسانه‌های مطرح اقتصادی سعی بر ایجاد محتوای با کیفیت و کاربردی دارم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا