اخبار بورس

عقب‌نشینی خریداران دلار ؛ معاملات بورس ۱4 بهمن ماه ۱۴۰۲

بازار سهام اولین روز هفته را گرچه با رشد نماگرها آغاز کرد، اما قدرت خریداران چنگی به دل نمی‌زد و تقاضا بیشتر به سمت سهام کوچکتر رفته بود. علیرغم انتشار اخبار در خصوص حملات نیمه شب گذشته آمریکا به مواضع گروه‌های تحت حمایت ایران در سوریه، اما این موضوع از سوی معامله‌گران چندان جدی گرفته نشد. به نظر آرامش نسبی در خاورمیانه به دنبال احتمال آتش بس میان غزه و اسراییل برقرار و تنش‌ها فروکش کرده است.

عقب‌نشینی ایران در تولید اورانیوم غنی‌ شده نیز از نگاه بسیاری سیگنال عدم تمایل ایران به افزایش تنش‌ها با آمریکا را می‌دهد. دلار و طلا امروز از سقف تاریخی خود عقب‌نشینی داشتند. شاخص کل بورس نیز اولین روز هفته را با رشد ۰/۱8 درصدی پایان داد و به عدد ۲,۱11,084 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز ۰/67 درصد به جلو گام برداشت.
در فرابورس اما نماگرها به واسطه توجه خریداران به سهام کوچکتر با رشد بیشتری همراه شدند. نماگر اصلی این بازار امروز 0/63 درصد جلوتر نشست. شاخص هم‌وزن فرابورس نیز 1/۲ درصد افزایش یافت.

گزارش بازار 14 بهمن ۱۴۰۲

ارزش معاملات خرد امروز ۴/7 هزار میلیارد تومان بود. امروز گروه خودرو بسیار مورد توجه خریداران قرار داشت. این صنعت با ارزش معاملات 348 میلیارد تومانی در صدر صنایع با بیشترین ارزش دادوستد قرار داشت. پس از آن گروه فلزات اساسی و محصولات شیمیایی امروز ارزش معاملات بالایی نسبت به سایر صنایع داشتند.

در میان نمادهای بورسی «فولاد» با ارزش معاملات 69 میلیارد تومان و در میان نمادهای فرابورسی «سمگا» با ارزش 110 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را در میان نمادهای بورس و فرابورس داشتند.

در جریان معاملات امروز 425 نماد در محدوده مثبت و 260 نماد منفی دنبال شدند. ارزش صفوف خرید 326 میلیارد تومان و صفوف فروش 173 میلیارد تومان بود. «فنر» که به تازگی عرضه اولیه شده است، با ارزش صف 187 میلیارد تومان بیشترین ارزش صف خرید و در مقابل «فکمند» امروز سنگین‌ترین صف فروش را داشت.

جزییات معاملات روزانه را در انیگما مشاهده کنید

امروز سهامداران خرد در سمت تقاضا فعال‌تر عمل کردند و مالکیت‌ها را از آن خود کردند. بر این اساس در جریان دادوستدهای روزانه 83 میلیارد تومان از پرتفوی بورسی سهامداران حقوقی به سبد سهامی سهامداران خرد منتقل شد. گرایش این سهامداران بیشتر به خرید سهام از نمادهای گروه خودرویی بود.

بازدهی 26 درصدی شاخص هم‌وزن بورس

امروز نمادهای کوچکتر به مراتب بیش از نمادهای بزرگ مورد توجه بودند. شاخص هم‌وزن که نمایانگر وضعیت سهام با وزن یکسان است، وضعیت نمادهای کوچکتر را بهتر نشان می‌دهد. این شاخص از ابتدای سال تاکنون 26 درصد رشد داشته است. این در حالی است که شاخص کل تنها به رشد کمتر از 8 درصد بسنده کرده است. شاخص کل ‌هم‌وزن بورس در 16 اردیبهشت ماه 1402 به سقف 870 هزار واحد رسید. در حال حاضر این نماگر بر روی عدد 737,529 واحد است. به طور کلی ترس از تنش‌های سیاسی که این روزها گریبانگیر بازار سهام است، در نمادهای کوچکتر بیشتر منعکس می‌شود. به نظر کاهش التهابات یکی از عوامل تحرکات مثبت در این سهام است. نمودار ذیل روند شاخص هم‌وزن را از ابتدای سال 1402 تاکنون را نشان می‌دهد:

روند شاخص هم‌وزن از ابتدای سال تاکنون

در بازارهای جهانی چه گذشت؟

در آخرین روز کاری بازارهای جهانی شاهد افت 1/3 درصدی قیمت نفت برنت و 1/9 درصدی نفت وست تگزاس آمریکا بودیم. کاهش تنش‌ها میان اسراییل و غزه و احتمال توافقات موقت میان آن دو از یک‌سو، تقویت شاخص دلار به دنبال نگه‌داشتن نرخ بهره در نرخ‌های بالا از سوی فدرال رزرو منجر به تضعیف قیمت نفت و سایر کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی شده است. روز جمعه آخرین قیمت کاتد مس با افت 0/78 درصدی 8468 دلار، روی با افت 0/97 درصدی در قیمت 2454 دلار و آلومینیوم با افت 0/42 درصدی در قیمت 2238 دلار بود.

مهم‌ترین اخبار اثرگذار بر بورس امروز

امروز خبرها حول محور تحولات سیاسی می‌چرخید. از یک سو صحبت از آتش‌بس موقت میان غزه و اسراییل تا حدودی آرامش نسبی به منطقه خاورمیانه بخشید. از طرفی آمریکا 85 نقطه از سوریه را مورد حمله راکتی قرار داد که البته چندان جدی گرفته نشد. رییس جمهور آمریکا در بیانیه‌ای در خصوص این حملات اعلام کرده بود که پاسخ ما به کشته شدن سه آمریکایی امروز آغاز شد و در زمان‌ها و اماکنی که انتخاب می‌کنیم ادامه خواهد یافت. آمریکا دنبال درگیری در خاورمیانه یا هیچ جای دیگر دنیا نیست. همچنین مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد که ایران سرعت تولید غنی‌سازی ۶۰درصدی را اندکی کاهش داده است. بسیاری معتقدند که این امر تلاش ایران برای کاهش تنش با ایالات متحده را نشان می‌دهد. قیمت دلار امروز عقب‌نشینی کرد و در کانال 56 هزار تومان معامله شد. آخرین نرخ دلار در معاملات امروز 56800 تومان معامله شد.

4/5 - (1 رای)

لیلا لامعی

علاقه به علم اقتصاد، من را به سمت یادگیری و کسب مهارت در زمینه تولید محتوای تحلیلی در حوزه‌های اقتصادی به ویژه حوزه بازار سرمایه سوق داد. در این بین با اخذ مدرک MBA مدیریت مالی و کسب سابقه حضور بیش از 8 سال در نهادها و رسانه‌های مطرح اقتصادی سعی بر ایجاد محتوای با کیفیت و کاربردی دارم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا