اخبار بورس

معاملات کم‌رمق بورس در آخرین روز هفته – معاملات بورس 11 بهمن ماه ۱۴۰۲

بازار سهام امروز روند منفی کم‌جانی را تجربه کرد. علت این امر هم این بود که بازار بهانه جدیدی برای ریزش نداشت و برخی اخبار توانستند تا حدودی از جو منفی بکاهند، اما قدرتشان در حدی نبود که بازار سهام را مثبت کنند. بنابراین شاخص کل آخرین روز معاملاتی هفته را با افت 0/14 درصدی پایان داد و به عدد 2,107,303 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز افت 0/23 درصدی را تجربه کرد.
در فرابورس نیز شاهد افت نماگرها بودیم. نماگر اصلی این بازار امروز 0/28 درصد عقب‌تر نشست. شاخص هم‌وزن فرابورس نیز 0/25 درصد کاهش یافت.

عملکرد هفتگی نماگرها

شاخص کل بورس و اوراق بهادار تهران دومین هفته بهمن ماه را با افت 0/76 درصدی پایان داد. سایر نماگرها اما برخلاف شاخص کل بورس در مقیاس هفتگی مثبت بودند. بر این اساس شاخص کل هم‌وزن این هفته رشد 0/65 درصدی داشت.
در فرابورس نیز شاخص کل در مقیاس هفتگی 0/5 درصد افزایش یافت. شاخص کل هم‌وزن فرابورس نیز 0/8 درصد بر ارتفاعش افزوده شد.

ارزش معاملات خرد به طور میانگین این هفته ۵/16 هزار میلیارد تومان بود که نسبت به میانگین هفته قبل‌تر 4/4 درصد کاهش یافت.

گزارش بازار 11 بهمن ۱۴۰۲

ارزش معاملات خرد امروز با کاهش محسوس نسبت به روز گذشته 4/9 هزار میلیارد تومان بود. گروه انبوه‌سازی امروز هم در صدر صنایع با بیشترین ارزش دادوستد قرار داشت. پس از آن گروه خودرو و ساخت قطعات امروز ارزش معاملات بالایی نسبت به سایر صنایع داشت.

در میان نمادهای بورسی «کسرام» با ارزش معاملات 114 میلیارد تومان و در میان نمادهای فرابورسی «وثنو» با ارزش 92 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را در میان نمادهای بورس و فرابورس داشتند. «کسرام» طی 13 روز معاملاتی 72 درصد رشد داشته است.

در جریان معاملات امروز 420 نماد در محدوده منفی و 265 نماد مثبت دنبال شدند. ارزش صفوف خرید 316 و صفوف فروش 146 میلیارد تومان بود. «فنر» که روز گذشته عرضه اولیه شد، با ارزش صف 208 میلیارد تومان (66 درصد از کل ارزش صف خریدها) بیشترین ارزش صف خرید و در مقابل «کمینا» امروز سنگین‌ترین صف فروش را داشت.

جزییات معاملات روزانه را در انیگما مشاهده کنید

سهامداران حقوقی امروز هم مالکیت‌ها را از آن خود کردند. بر این اساس در جریان دادوستدهای روزانه 220 میلیارد تومان از سبد سهامی سهامداران خرد به پرتفوی بورسی سهامداران حقوقی منتقل شد.

کاهش ارزش و حجم معاملات سهام

امروز ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم (بورس، فرابورس و بازار پایه) 3/9 هزار میلیارد تومان و حجم معاملات آن نیز 7/6 میلیارد سهم بود. نمودار ذیل روند ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و حجم معاملات آن را از ابتدای بهمن ماه نشان داده است. همان‌طور که مشاهده می‌شود، در بازه زمانی 4 تا 7 بهمن ارزش معاملات بسیار کمتر از حجم معاملات بود. علت آن را می‌توان تحرکات بیشتر سهام کوچکتر با وزن کمتر دانست. در مقابل در بازه 8 تا 10 بهمن ارزش معاملات بیش از حجم معاملات رشد کرد که این نشان از تحرکات سهام با وزن بیشتر یا اصطلاحا بزرگان بورس دارد. در جایی که شکاف حجم و ارزش معاملات بسیار کم است، تعادل میان تحرکات بزرگان و کوچکترها را نشان می‌دهد.

ارزش معاملات و حجم معاملات در بهمن ماه

در بازارهای جهانی چه گذشت؟

قیمت نفت امروز تحت فشار فعالیت‌های اقتصادی ضعیف کشور چین به عنوان واردکننده اصلی نفت خام کاهش یافت. البته همچنان تشدید تنش‌ها در خاورمیانه از قیمت نفت حمایت و مانع از کاهش بیشتر قیمت این کامودیتی می‌شود.

بهای معاملات آتی نفت برنت با 88 سنت یا حدود 1.1 درصد کاهش، تا ساعت 15:30 به وقت ایران به 81.6 دلار در هر بشکه رسید. بهای نفت وست تگزاس آمریکا نیز با کاهش 85 سنتی یا حدود 1.1 درصدی، تا این لحظه به 76/97 دلار در هر بشکه رسید. قیمت فلزات اما امروز نوسان چندان زیادی نداشت.

مهم‌ترین اخبار اثرگذار بر بورس امروز

در میان اخبار امروز، دو خبر بیش از سایر اخبار مورد توجه سهامداران قرار گرفت و تاحدودی بر بورس امروز اثرگذار بود.

خبر: بازنگری در نرخ خوراک و فرآورده‌های نفتی پالایشگاه‌ها؟

خبرگزاری تسنیم امروز اعلام کرد که معاون اول رییس جمهور جهت حمایت از صنایع بورسی و حفظ قابلیت پیش‌بینی‌پذیری، دستور بازنگری در نحوه محاسبه قیمت خوراک و فرآورده‌های نفتی پالایشگاه‌ها را داده است.

خبر: عرضه ۵۰۰ دستگاه خودروی KMC T8 در بورس کالا

کرمان موتور در 24 بهمن ماه 500 دستگاه KMC T8 مشکی را با قیمت پایه یک میلیارد و ۴۴۹ میلیون تومان در بورس کالا عرضه خواهد کرد. تاریخ تحویل ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ اعلام شده است.

امتیاز خود را ثبت کنید

لیلا لامعی

علاقه به علم اقتصاد، من را به سمت یادگیری و کسب مهارت در زمینه تولید محتوای تحلیلی در حوزه‌های اقتصادی به ویژه حوزه بازار سرمایه سوق داد. در این بین با اخذ مدرک MBA مدیریت مالی و کسب سابقه حضور بیش از 8 سال در نهادها و رسانه‌های مطرح اقتصادی سعی بر ایجاد محتوای با کیفیت و کاربردی دارم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا