اخبار بورس

بی‌توجهی بورس به نرخ دلار – معاملات بورس 10 بهمن ماه ۱۴۰۲

اقدامات اخیر سیاست‌گذاران و تنش‌های سیاسی منطقه‌ای، به عنوان دو عامل موثر در افت این روزهای بازار سهام هستند. امروز هم جو منفی بورس نشات گرفته از خبر انتشار گواهی سپرده با نرخ سود علی‌الحساب ۳۰ درصد بود. بنابراین در جریان معاملات امروز بازار سهام شاهد افت 0/47 درصدی شاخص کل بورس بودیم. با افت امروز شاخص کل، بازدهی این نماگر از ابتدای سال تاکنون به 7/6 درصد تعدیل یافته است. شاخص کل هم‌وزن نیز امروز 0/57 درصد عقب‌نشینی داشت.

نماگرهای فرابورسی نیز امروز سرخ‌پوش شدند. نماگر اصلی این بازار معاملات امروز را با افت 0/23 درصدی پایان داد. شاخص هم‌وزن فرابورس نیز حدود 0/67 درصد به عقب بازگشت.

گزارش بازار 10 بهمن ۱۴۰۲

ارزش معاملات خرد امروز 5/3 هزار میلیارد تومان بود. گروه انبوه‌سازی امروز هم در صدر صنایع با بیشترین ارزش دادوستدها قرار داشت. پس از آن گروه خودرو و ساخت قطعات و فلزات اساسی بیشترین ارزش معاملات روزانه را داشتند.

در جریان معاملات امروز 75 درصد از نمادها معادل 514 نماد در محدوده منفی و 25 درصد از نمادها مثبت دنبال شدند. ارزش صفوف خرید 151 میلیارد تومان و صفوف فروش 193 میلیارد تومان بود. «شگستر» با ارزش صف 28 میلیارد تومان بیشترین ارزش صف خرید و در مقابل «فکمند» امروز سنگین‌ترین صف فروش را داشت.

سهامداران حقوقی امروز هم مالکیت‌ها را از آن خود کردند. بر این اساس در جریان دادوستدهای روزانه 460 میلیارد تومان از سبد سهامی سهامداران خرد به پرتفوی بورسی سهامداران حقوقی منتقل شد.

جزییات معاملات روزانه را در انیگما مشاهده کنید

افت ارزش دلاری به کمترین سطوح یکساله

با پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزش دلاری بازار به 158 میلیارد دلار کاهش یافت. در واقع ارزش دلاری بازار سهام به سطوح خود به اوایل اسفند 1401 بازگشت. این امر در حالی است که شاهد رشد قیمت دلار به واسطه افزایش ریسک‌های سیاسی تا مرز 59 هزار تومان هستیم. بنابراین دو نمودار ارزش ریالی و دلاری بازار سهام به دلیل افت قیمت ریالی بورس و رشد قیمت دلار از هم فاصله گرفته‌اند.

کمترین ارزش دلاری بازار سهام در یک سال گذشته

مهم‌ترین اخبار اثرگذار بر بورس امروز

امروز خبرهای متعددی در بازار سهام به گوش می‌خورد که اهم اخبار به شرح ذیل آورده شده است:

خبر: انتشار گواهی سپرده خاص با نرخ سود علی‌الحساب ۳۰ درصدی

بانک مرکزی اعلام کرد بانک‌ها می‌تواند از چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۲ به مدت ۷ روز کاری گواهی سپرده خاص با نرخ سود علی‌الحساب ۳۰ درصد سالانه (پرداخت سود ماهانه) را عرضه کنند. انتشار این خبر منجر به واکنش منفی بازار سهام شد. در شرایطی که بورس در معرض ریسک‌های متعددی قرار دارد، اقدامات سیاست‌گذاران موجب تشدید جو منفی در این بازار خواهد شد.

خبر: افزایش سقف خرید شمش طلا

براساس شیوه نامه جدید حراج حضوری شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، علاوه بر فروشندگان عمده، معامله و تبادلات برای تولیدکنندگان و سازندگان فعال مصنوعات طلا، خرده‌فروشان طلای آبشده و بانک عامل با تایید بانک مرکزی نیز در مرکز مبادله ایران امکان‌پذیر شده است. همچنین سقف خرید شمش طلا نیز افزایش یافت.

خبر: عرضه اولیه «فنر»

امروز (سه‌شنبه مورخ 1402/11/10) 300 میلیون سهم از سهام شرکت پارس فنر (معادل 12 درصد از سهام کل) در نماد «فنر» در بازار دوم بورس به روش ترکیبی در دو مرحله عرضه شد. در مرحله اول 100 میلیون سهم (4 درصد از سهام کل) به صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی و مختلط واگذار شد. حداکثر تعداد سهام به هر کد معاملاتی 2 میلیون سهم در قیمت 7881 ریال بود. در مرحله دوم 200 میلیون سهم (معادل 8 درصد از سهام کل) به سهامداران حقیقی و حقوقی واگذار شد. برای این مرحله حداکثر تعداد سهام به هر کد 400 سهم به قیمت کشف شده در مرحله قبل (8610 ریال) بود.

امتیاز خود را ثبت کنید

لیلا لامعی

علاقه به علم اقتصاد، من را به سمت یادگیری و کسب مهارت در زمینه تولید محتوای تحلیلی در حوزه‌های اقتصادی به ویژه حوزه بازار سرمایه سوق داد. در این بین با اخذ مدرک MBA مدیریت مالی و کسب سابقه حضور بیش از 8 سال در نهادها و رسانه‌های مطرح اقتصادی سعی بر ایجاد محتوای با کیفیت و کاربردی دارم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا